mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Nowe kilometry autostrady A1 czekają na kierowców

Nowe kilometry autostrady A1 czekają na kierowców

14 października około godziny 19 pierwsze samochody przejechały kolejnym odcinkiem autostrady A1 pomiędzy Grudziądzem a Toruniem.  Koncesjonariusz GTC i Generalny Wykonawca Skanska-NDI wyprzedzili harmonogramy i trasę oddali ponad dwa miesiące wcześniej niż zapowiadali. Budowa 62 kilometrów drogi kosztowała ponad 700 mln euro. Nowy odcinek autostrady A1 w połączeniu z oddanym wcześniej odcinkiem z Rusocina k. Gdańska do Nowych Marz k. Grudziądza będzie liczył juz ponad 150 km. Dzieki autostradowej arterii przejazd z Torunia do Gdańska będzie teraz możliwy w nieco ponad godzinę. Przez pierwsze 90 dni przejazd nową trasą będzie bezpłatny. Od 14 stycznia za podróż z Torunia do Trójmiasta trzeba będzie zapłacić 29,90 zł.

Nowe kilometry autostrady A1 czekają na kierowców

Budowa odcinka Nowe Marzy-Czerniewice to bezpośrednia kontynuacja inwestycji z Rusocina do Nowych Marzów. Pierwszy, 25-kilometrowy odcinek autostrady Rusocin – Swarożyn został oddany do ruchu w grudniu 2007 roku. W październiku 2008 roku, również przed czasem, oddano do użytku kolejne 65 kilometrów autostrady Swarożyn – Nowe Marzy.

Budowa  drugiego fragmentu autostrady A1 trwała 27 miesięcy. Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2009 roku, a ich zakres obejmował wybudowanie nowego pasa autostrady od węzła Nowe Marzy do węzła Lubicz (51,72 km) i przeprawę przez Wisłę w okolicach Grudziądza oraz modernizację częściowo zrealizowanego odcinka od węzła Lubicz do Czerniewic (10,70 km) wraz z dokończeniem budowy mostów przez Drwęcę oraz Wisłę koło Torunia.

Trzeba zaznaczyć, że most przez Wisłę pod Grudziądzem to najdłuższy obiekt mostowy tego typu w Polsce. Liczy około 2 km. Na całym koncesyjnym odcinku autostrady A1 jest w sumie ponad 150 obiektów mostowych, ale żaden z nich nie był tak duży i tak trudny do zrealizowania, jak właśnie most na Wiśle pod Grudziądzem, projektowo zwany obiektem mostowym MA-91.  - Obiekt wyróżnia najdłuższa nasuwana estakada i najdłuższe przęsło nurtowe oraz najlepszy beton przewidziany przez normy budowlane. W sumie niemal 2 kilometry betonu i stali, które udało się nasunąć z centymetrową precyzją – podkreśla wykonawca Skanska-NDI.

Na trasie 62-kilometrowego odcinka autostrady funkcjonować będą trzy węzły autostradowe (Nowe Marzy, Lisewo i Lubicz), jeden obwód utrzymania autostrady w Grabowcu. Kierowcy do dyspozycji będą mieli cztery pary miejsc obsługi podróżnych Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś.  Dodatkowo na terenie MOP Malankowo działać będzie stacja paliw.



Odcinek autostrady A1 Nowe Marzy - Toruń został zbudowany w systemie Partnerstwa Publiczno Prywatnego. Model finansowy inwestycji oparty jest o tzw. opłatę za dostępność. Całość inwestycji jest finansowana z pieniędzy prywatnych, natomiast Krajowy Fundusz Drogowy po zakończeniu budowy wypłaca spółce ustaloną wcześniej opłatę za wybudowanie i utrzymanie nowoczesnej infrastruktury. Cały odcinek autostrady przystosowany został do poboru opłat w systemie zamkniętym.

Autostrada A1 (europejska droga E75) jest częścią Trans-Europejskiego Korytarza Transportowego Północ-Południe łączącego Skandynawię z krajami leżącymi nad Morzem Śródziemnym. W Polsce autostrada A1 zwana bursztynową trasą w przyszłości pobiegnie od Gdańska do granicy z Czechami w Gorzyczkach.

Na kolejne kilometry autostrady A1 trzeba będzie jednak poczekać co najmniej do maja 2012. W budowie jest obecnie odcinek autostrady A1 od Torunia (węzeł Czerniewice) do Strykowa. Inwestycja została podzielona na kilka zadań, które realizują różni wykonawcy. Generalna Dyrekcja Drog Krajowych i Autostrad utrzymuje, ze terminy zostaną dotrzymane.  W mediach pojawiają się jednak informacje o opóźnieniach stawiajace te terminy pod znakiem zapytania.

Prace trwają także na południu Polski. W budowie jest odcinek na trasie Tarnowskie Góry – Maciejowice oraz Świerklany – Gorzyczki. Od kilku tygodni kierowcy moga już korzystać z nowego, ponad 6 kilometrowego odcinka autostrady A1 Maciejów-Sośnica na Śląsku. Trasa stanowi część obwodnicy Gliwic i umożliwia przejezd całą autostradową obwodnicą Gliwic (utworzoną przez autostrady A1 i A4 oraz Drogę Krajową nr 88 – tzw. starą autostradę). To właśnie na tym odcinku A1 powstała największa estakada na Śląsku będąca jednocześnie drugą najdłuższą estakadą nasuwaną w Polsce, a czwartym takim obiektem w Europie. Budowa gliwickiego fragmentu A1 kosztowała 1,1 mld zł.

Autostrada A1 jest jedną z pięciu realizowanych obecnie inwestycji autostradowych. W budowie znajdują się także odcinki autostrad A4 (na Podkarpaciu i Małopolsce), A2 (odcinek do granicy z Niemcami oraz w województwie łódzkim i mazowieckim w kierunku Warszawy), przebudowywana jest autostrada A6. Pod koniec wakacji do użytku oddana została autostrada A8 stanowiąca obwodnicę Wrocławia. W listopadzie planowane jest oddanie do użytku 106 km autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem i granicą polsko-niemiecką.

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Audi A6
Audi A6
Cena podstawowa już od: 185 600 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Audi A8
Audi A8
Cena podstawowa już od: 376 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~fakty ponownie 2011-10-17

Do Donata i innych podobnych. Po pierwsze dziękuję za komentarz, nie na darmo pisałem skoro ktoś to przeczytał. Po drugie kolega chyba celnie ugodzony skoro tak się zdenerwował, że nie doczytał i nie zrozumiał faktów. Powtórzę: koncesja dla GTC (czyli obietnica wyłączności) w 1997r (Liberadzki) a papiery na 1-szy odcinek podpisał w 2004 minister Krzysztof Opawski w rządzie Marka Belki. Ciekawe, co takiego mogłaby robić w międzyczasie komercyjna spółka, żeby nie narazić na więzienie swoich szefów: - A. za działanie na szkodę spółki - B. za działanie na szkodę RP?? Proszę się nie krępować i rzucać pomysłami, chętnie poczytam. Uwaga kolegi o tym, że to forum tylko o drogach jest nietrafna. Polityczne wybory szanownych forumowiczów mają bezpośredni wpływ na inwestycje drogowe co udowodniłem poprzednim wpisem. I dygresja na koniec, nie pisałem na kogo głosuję tylko na kogo nie głosuję. Za to kolega Donat obnażył się kompletnie i nie jest to przyjemny widok.

~Donat Musk 2011-10-17

do Fakta(?): jak sam piszesz, pomiędzy podpisaniem papierów w 97 a działaniami Polaczka w 2007 minęło straconych 10 lat. Ty czekałbyś dalsze 10, aby GTC łaskawie kiwnęło palcem? A to, na kogo kto będzie głosował, to jego sprawa, to jest forum o drogach, a nie witryna politycznego ekshibicjonizmu.

~fakty 2011-10-17

Historia budowy tego odcinka A1. ~ X-1994 ustawa o autostradach płatnych i KFD. ~ 1997 koncesja dla GTC na budowę i zarządzanie autostradą. ~ VIII - 2004 umowa z GTC na budowę odcinka Gdańsk - Grudziądz ~ I - 2007 minister Polaczek odbiera (z naruszeniem prawa) koncesję na odcinek Grudziądz - Toruń ~ IX - 2007 GTC wygrywa w sądzie i podatnik polski płaci za to ~ VIII - 2008 umowa z GTC na budowę odcinka Grudziądz - Toruń ~ 14 X 2011 koniec budowy Dlatego nigdy nie zagłosuję na PIS!

~nareszcie cos sie dzieje ? 2011-10-16

nie wiem dokladnie jaka strategie budowy dobrych drog ma GDDKiA, bo ciagle sie cos zmienia i wydluza terminy, przyjmijmy dla uproszczenia,ze jednak maja jakas strategie i jest ona nastepujaca: 1 drogi tranzytowe, bo sporo funduszy pochodzi z UE,2. polaczyc Warszawe z glownymi miastami kraju,3. polaczyc najwieksze miasta miedzy soba,Teraz sprawdzmy jaki jest czy bedzie stan na koniec tego roku.1 ani jednej ukonczonej drogi tranzytowej, 2. Warszawa odcieta od reszty kraju, dla porownania Berlin w grudniu bedzie polaczony z 6 na 9 polskich metropolii 3. czesc glownych miast skomunikowanych w ukladzie W-Z ale nie Pln-Pld, Szerokiej drogi GDDKiA!

~marcin 2011-10-15

dziki_kraj: ten odcinek autostrady był budowany w systemie PPP za pieniądze prywatne pochodzące z kredytu a nie państwowe.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport