mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Nowe kilometry w sieci e-myta

Nowe kilometry w sieci e-myta

ViaTOLL obowiązuje już na około 2190 kilometrach dróg w Polsce. Z końcem marca sieć dróg płatnych powiększyła się o kolejne 160 kilometrów. Do listy płatnych tras dołączyły m.in. fragmenty dróg ekspresowych S7, S8, S19 oraz dróg krajowych nr 4, 7 i 79. To drugie rozszerzenie sieci e-myta w tym roku, kolejne planowane są na lipiec oraz jesień.

Nowe kilometry w sieci e-myta

System viaTOLL działa od lipca 2011 r. i w początkowej fazie obejmował ok. 1565 kilometrów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. 1 lipca 2012 r. system rozszerzony został o dodatkowe 325 kilometrów dróg, w styczniu 2013 r. – kolejne 140 kilometrów. Marcowy etap rozszerzenia objął blisko 160 kilometrów, w tym:

Drogę ekspresową S7 i drogę krajową nr 7:
Obwodnicę Elbląga, odcinek: skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1104N – węzeł Raczki (ok. 3,7 km)
Odcinek węzeł Modlniczka – węzeł Balice I (ok. 3,5 km)
Odcinek węzeł Raczki – węzeł Elbląg-Wschód (ok. 3,8 km)

Drogę ekspresową S8:
Odcinek węzeł Piotrków – węzeł Radziejowice (ok. 93,6 km)

Drogę ekspresową S19:
Odcinek Stobierna – węzeł Rzeszów-Wschód (ok. 6,9 km)

Drogę krajową nr 4:

Obwodnicę Jarosławia, odcinek Tywonia – Tuczempy (koniec obwodnicy Jarosławia) (ok. 11,3 km)

Drogę krajową nr 79:
Odcinek Jaworzno (granica miasta) – węzeł Modlniczka (ok. 37,8 km)

Docelowo, w 2018 r. ogólnopolski system elektronicznego poboru opłat viaTOLL obejmie około 7000 kilometrów autostrad, dróg ekspresowych i dróg krajowych.


Eksperci uważają, że powiększanie zasięgu e-myta powinno objąć także odcinki autostrad koncesyjnych. Przypomnijmy, obecnie systemem koncesyjnym objęte są trzy fragmenty autostrad:
- odcinek autostrady A1 od Rusocina (Pruszcza Gdańskiego) do Torunia-Czerniewic (ok. 152 km), którym zarządza Gdańsk Transport Company,
- odcinek A2 od Świecka do Modły w pobliżu Konina (ok. 253 km), zarządzany przez Autostradę Wielkopolską
- odcinek A4 od węzła Murckowska w Katowicach do węzła Balice I w pobliżu Krakowa (ok. 61 km) – tu koncesjonariuszem jest Stalexport Autostrada Małopolska.
W sumie to około 466 km autostrad. Obecnie trwają rozmowy z koncesjonariuszami  nad zastosowaniem jednego sprawnego systemu opłat na drogach. Niestety jak na razie nie ma porozumienia w tej sprawie.
- Podpisane nawet kilkanaście lat temu umowy utrudniają wprowadzenie jednolitego e-myta na autostradach koncesyjnych. Problem tkwi w tym, że umowy podpisywano jeszcze zanim system viaTOLL został zaplanowany. Wszystko jest po stronie prywatnego koncesjonariusza, który jeżeli będzie chciał, to ten system wdroży - zaznaczył Lech Witecki, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

W 2012 roku wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego z opłat za przejazdy płatnymi odcinkami dróg i autostrad wnoszonych za pomocą systemu viaTOLL wyniosły około 994 mln zł. Opłaty naliczone od początku uruchomienia systemu, tj. od lipca 2011 roku, do końca grudnia 2012 roku wyniosły 1.340,7 mln zł. Na koniec lutego 2013 r. na koncie Krajowego Funduszu drogowego zaksięgowano ponad 1,475 mld zł tytułem wpływów z Krajowego Systemu Poboru Opłat. Wszystkie przychody z systemu trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę sieci drogowej w Polsce oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej.

Przypomnijmy, system viaTOLL obowiązuje w Polsce od 3 lipca 2011 roku i jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Od 2012 roku z systemu mogą dobrowolnie korzystać kierowcy pozostałych pojazdów. Dla nich viaTOLL jest alternatywą dla manualnego sposobu płacenia za korzystanie z wybranych odcinków autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA.
System viaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Budową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o. na zlecenie GDDKiA.


Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

~astrolog 2013-04-03

System winietowy jest bardzo dziurawy. Przeciez ciezarowki wczesniej mialy obowiazek zakupu winiet, a wplywy byly znikome. Ponoc ponad polowa ciezarowek jezdzila bez winiet. Viatoll jest niezwykle szczelny i zaczyna zarabiac. Unia Europejska sie wycofuje z winiet, wiec niech koledzy troche poczytaja. W calej UE ma byc jednolity elektroniczny pobor oplat drogowych. Wiele krajow nam zazdrosci ze w rekorodowym czasie (okol dwoch lat) wprowadzono nowoczesny i rentowny system poboru oplat drogowych. Co do osobowek. Wprowadzenie viatolla dla osobowek nie zmieni cen za przejazd. Bedzie po prostu szybciej na bramkach. Nie bedzie korkow w punktach poboru oplat, bo samochody tylko beda musialy zwalniac na bramkach a nie stac w korkach. Ja tez bym wolal jezdzic za darmo autostradami, ale tendencja w Europie jest taka, ze wszedzie bedziemy placici za autostrady. Niemcy sie wlasnie do tego szykuja.

~NC 2013-04-02

Autor komentarza o nicku asdf ma rację. Ten system został wprowadzony, żeby nabijać kasę dla tych którzy go obsługują oraz produkują jego elementy. Niestety... Chora jest nasza Polska... Bardzo chora..

~asdf 2013-04-02

Jestem może głupi, ale dlaczego nie wprowadzono winiet? Rozwiązanie jest wielokrotnie tańsze, dużo łatwiej zarządzalne i przynosi większe zyski do budżetu jednocześnie mniej obciążając kieszń kierowców. Przecież viaTOLL powinno się zlikwidować jak najszybciej. Tłumaczenie rządu (tfu!) że UE nie pozwala to kretyństwo. Słowenia wprowadziła, Niemcy właśnie się przymierzają. Jakoś im UE nie przeszkadza. Czyżby lokalni złodzieje?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport