mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Nowy most i obwodnica w Puławach

Nowy most i obwodnica w Puławach

Do użytku został oddany największy most łukowy w Polsce i jednocześnie jeden z najdłuższych w Europie. Nowy obiekt powstał w Puławach i wraz z ponad 12 km odcinkiem pierwszego etapu obwodnicy, znajdzie się w ciągu drogi ekspresowej S12.

Nowy most i obwodnica w Puławach
Oddanie do użytku nowego mostu przez Wisłę w Puławach, stanowi zakończenie budowy pierwszego etapu obwodnicy miasta, która znajdzie się w ciągu drogi ekspresowej S12 Radom - Lublin. Wybudowana trasa liczy ponad 12 km, a koszt jej realizacji to 311 mln zł za roboty budowlano-montażowe, i 170 mln zł za budowę przeprawy na Wiśle. Nieco ponad 74 procent wartości inwestycji sfinansowanych zostało ze środków Unii Europejskiej, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Transport”. Inwestycję realizowano od pierwszego kwartału 2006 roku. Most na Wiśle Puławach (imienia Jana Pawła II) ma ponad 1038 m długości, a rozpiętość jego głównego przęsła łukowego wynosi 212 m. W nurcie głównym rzeki nie ma żadnej podpory. Jest to największy łukowy most w Polsce i jeden z najdłuższych oraz najnowocześniejszych mostów w Europie.

Dwujezdniowy most na Wiśle w Puławach likwiduje wąskie gardło na drodze krajowej numer 12, jakie stanowiła dotychczasowa przeprawa przez rzekę. Poprzednia konstrukcja spajające dwa brzegi wybudowana została w 1934 r., a szerokość jej jezdni wynosiła zaledwie 5,40 m. Obwodnica z nowym mostem wyprowadzi tranzyt osobowy i ciężarowy z miasta. Wyeliminuje ruch ciężkich pojazdów przez centrum miasta, co z pewnością odczują jego mieszkańcy. Zmniejszy ponadto negatywne oddziaływanie tranzytu na środowisko przyrodnicze, ale również na zabytkowy Zespół Pałacowo-Parkowy Czartoryskich. Obwodnica Puław zlokalizowana w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S12 stanowi połączenie centrum kraju z drogami międzynarodowymi E372 i E373, prowadzącymi ruch do przejść granicznych w Dorohusku i Hrebennem.

Nowy most to pierwszy w całości monitorowany obiekt w Polsce. System czujników pozwoli na ocenę bezpieczeństwa pracy konstrukcji, obserwację ruchu drogowego oraz zdarzeń drogowych. Umożliwi też przekazywanie informacji dotyczących warunków przejazdu. Parametry obiektu spełniają też wszystkie wymagania wynikające z działań na rzecz ochrony środowiska. To dlatego zastosowano tylko jedno przęsło główne przez całą szerokość rzeki. W terenie zabudowanym wzdłuż jezdni powstały przydrożne pasy zieleni. Na całej długości drogi wykonano system odwadniania dostosowany do ukształtowania terenu, a na krótkim odcinku kanalizację deszczową w formie zamkniętej kaskady. Powstały też liczne urządzenia oczyszczające. Przefiltrowana w zbiornikach retencyjnych woda trafia do rzeki Klikawki. Inwestycja przeszła wiele etapów uzgodnień i konsultacji społecznych. Uwzględniono wszystkie zalecenia wynikające z raportów oddziaływania na środowisko.

Zobacz jak powstawał nowy most w Puławach

Oprócz największego mostu, wykonanych zostało jeszcze 14 obiektów mostowych, z których 4 pełnią funkcję przejść ekologicznych. Na znacznej części most i obwodnica Puław łagodnie wpisują się w otaczający krajobraz. Zakres prac objął także budowę 12,71 km drogi głównej, w tym 4,1 km drogi dwujezdniowej, przebudowę 1,23 km dróg wojewódzkich i miejskich, budowę 10,2 km dróg serwisowych oraz przebudowę urządzeń elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, melioracyjnych, wodociągowych i hydrotechnicznych.

Projekt budowy I etapu obwodnicy Puław wraz z nowym mostem na Wiśle przygotowały firmy: DHV Polska Sp. z o.o. – Biuro konsultingowo-projektowe oraz Projektowanie i Wykonawstwo Obiektów Mostowych – POMOST. Wykonawcą obwodnicy i mostu jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty – Łódź” S.A., Hermann Kirchner Bauunternehmung GmbH i Vistal Gdynia SA.

Zobacz jak powstawała obwodnica Puław

Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

~Remek 2008-07-14

Robi wrażenie :)

~romek 2008-07-14

Most jest piękny w swojej formie technicznej ale chyba zastosowano zbyt agresywne kolory dzwigarów mostowych Projektanci widocznie lobowali za wykonastwem tej przeprawy w systemie stalowych wielkogabartytowych dzwigarów które swym ogromem przytłaczają całe otoczenie piękną zielen dookoła.Postawienie dwóch podpór w nurcie rzeki zniwelowanie rozpietości przeseł do 70m dało by w efekcie konstrukcję poprawną techniczne i jednoczesnie przyjazna dla otoczenia

~Bartoszek 2008-07-14

Brawa dla inżynierów oraz budowniczych. wreszcie coś powoli zaczyna się dziać jeżeli chodzi o drogi ekspresowe na Lubelszczyżnie

~Kris 2008-07-14

Coś podobnego powinni wybudować nad rozpudą.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport