mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Nowy pomysł na budowę autostrady A1 Tuszyn - Pyrzowice

Nowy pomysł na budowę autostrady A1 Tuszyn - Pyrzowice

Na budowę autostrady A1 z Tuszyna pod Łodzią do Pyrzowic (woj. śląskie) kierowcy czekają już od kilku lat. Trasa ma powstać  w technologii betonowej i mieć około 140 km długości. Część drogi przebiega śladem "starej gierkówki", która ma zostać wyremontowana. Prace najprawdopodobniej będą  prowadzone "pod ruchem" co utrudnia budowę i podnosi koszty realizacji. Budową trasy ma zająć się nie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ale specspółka.

Nowy pomysł na budowę autostrady A1 Tuszyn - Pyrzowice

Problemy pojawiły się po tym jak Autostradzie Południe nie udało się w 2009 roku zapewnić finansowania inwestycji. Postanowiono wtedy, że  odcinek A1 do Pyrzowic będzie budowany w systemie tradycyjnym przez GDDKiA. Drogowcy zapewniali, że inwestycja będzie zrealizowana przed EURO 2012. Okazało się jednak, że projekt budowlany dla A1 Tuszyn – Pyrzowice, zleconego projektantom przez Autostradę Południe SA wymagał istotnych zmian. Rozpisano nowy przetarg na projekt. W międzyczasie powrócono do pomysłu, że odcinek powstanie jednak w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Z ostatnich doniesień wynika, że brakujący odcinek autostrady A1 Tuszyn - Pyrzowice wybuduje drogowa spółka specjalnego przeznaczenia, która będzie zarządzać i pobierać opłaty za przejazd nową drogą. Obecnie dla takiego rozwiązania przygotowany jest projekt ustawy.

Przypomnijmy, w lutym 2011 roku GDDKiA podpisała umowy z firmami, które zajmą się wykonaniem dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla autostrady A1 na odcinku Tuszyn – Pyrzowice. Realizacja całego zadania wraz z okresem rękojmi miała potrwać blisko 5 lat. - Termin 58 miesięcy jest terminem szacunkowym i zależy od okresów trwania procedury przetargowej oraz realizacji robót budowlanych, nad którymi sprawowany będzie Nadzór Autorski i w związku z tym może ulec wydłużeniu lub skróceniu – informowała wtedy GDDKiA.

Projekt budowlany autostrady A1 z Pyrzowic pod Łódź jest już gotowy. Co pozwala uzyskać zgody na realizacje inwestycji. Cały projektowany odcinek A1 z Tuszyna do Pyrzowic podzielony jest na trzy części.

Część I- odcinek projektowy nr 1 długości 63,8 km - węzeł Tuszyn (bez węzła) - granica woj. łódzkiego/śląskiego

  • pododcinek realizacyjny A - węzeł Tuszyn (bez węzła) - węzeł Bełchatów (z węzłem) długości 15,9 km
  • pododcinek realizacyjny B - węzeł Bełchatów (bez węzła) - węzeł Kamieńsk (z węzłem) długości 24,2 km,
  • pododcinek realizacyjny C - węzeł Kamieńsk (bez węzła) - węzeł Radomsko (z węzłem) długości 14,9 km,
  • pododcinek realizacyjny D - węzeł Radomsko (bez węzła) - granica woj. łódzkiego/śląskiego długości 8,8 km.
Część II - odcinek projektowy nr 2 długości 42,8 km - granica woj. łódzkiego/śląskiego - węzeł Zawodzie (z węzłem)

  • pododcinek realizacyjny E - granica woj. łódzkiego/śląskiego - węzeł Rząsawa (bez węzła), długości 17,8 km,
  • pododcinek realizacyjny F- węzeł Rząsawa (z węzłem) - węzeł Blachownia (z węzłem) długości 20,3 km,
  • pododcinek realizacyjny G- węzeł Blachownia (bez węzła) - węzeł Zawodzie (z węzłem) długości 4,7 km.
Część III - odcinek projektowy nr 3 długości 31,9 km - węzeł Zawodzie (bez węzła)- węzeł Pyrzowice (bez węzła)

  • pododcinek realizacyjny H- węzeł Zawodzie (bez węzła) - węzeł Woźniki (z węzłem), długości 16,7 km
  • pododcinek realizacyjny I - węzeł Woźniki (bez węzła) - węzeł Pyrzowice (bez węzła), długości 15,2 km.
Według niedawnych zapowiedzi ministra transportu Sławomira Nowaka przetarg na budowę odcinka między Tuszynem a Pyrzowicami ma być rozpisany jeszcze w 2013 r. - W połowie 2013 roku ogłosimy przetarg na budowę tej autostrady razem z obwodnicą Częstochowy. Ale w odpowiednich fazach zapowiedział optymistycznie minister transportu Sławomir Nowak i obiecał, że A1 Tuszyn-Pyrzowice będzie oddana w 2016 r.

Autostrada A1 połączy Trójmiasto z Górnym Śląskiem. W Strykowie, na północ od Łodzi, przetnie autostradę A2, natomiast w Gliwicach (węzeł Sośnica) autostradę A4. Autostrada kończyć się będzie na przejściu granicznym w Gorzyczkach. Długość całkowita autostrady A1 to około 570 km.
Tematy w artykule: autostrady autostrada A1 autostrada

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~Ja i mój klekot 2013-11-15

A jak by tak wybudować droge klasy S zamiast powoływać bandę łupieżców,zdierających z biednych kierowców. Drogą tow.Gierka/ hodż zwykła dwujezdniówka/ ,od Częstochowy do Poiotrkowa jedzie się jako ,tako /mało świateł/,darmocha powinna być!.Bo inaczej stada aut będą zatykac tak już przytkane ulice Radomska,Kamieńska ,Piotrkowa.Tam to nawet planów obwodnic nie ma.A GDDKi A zdaje sie mieć takie miejscowości głęboko w czarnej d..

~Mati_Kier 2013-11-12

To jest chore !!!, żeby powoływać prywatną spółkę która będzie łupic kierowców za A1 do Tuszyna do Pyrzowic tak jak włosi łupią na A4 Katowice - Kraków po tym jak Wąsacz zakombinował. Tutaj tez mi śmierdzi korupcją. Zróbcie sobie płatny odcinek specspółki A1 z Częstochowa - Pyrzowice jak będzie za drogo, kogo nie będzie stać na bezkolizyjną A1 ten będzie jeździł 2 pasmową GP DK1 bez komfortu jest wyjscie awaryjne. Zostawcie w spokoju odcinki które należa do państwa i były budowane i renmontowane z naszych podatków. -A1 lub S1 Tuszyn-Piotrków Trybunalski (Szlabany płatne dla wszystkich na Viatoll dla ciężarowych), -A1 Piotrków Trybunalski(gotowy odcinek A1) (obwodnica bezpłątna dla osobówek płatna na viatoll dla ciężarowych), -A1 lub S1 Piotrków Trybunalski - Częstochowa(2x2 do modernizacji i dostosowania do pełnej bezkolizyjności)(Szlabany płatne dla wszystkich na Viatoll dla ciężarowych), -S1 Obwodnica Częstochowy śladem obwodnicy DK46 z dojazdem do bramek A1 na Pyrzowice (bezpłatna dla osobówek płatna na viatoll dla ciężarowych). Pojeździjcie trochę po tych drogach to nie będziecie podejmować takich bezsensownych decyzji na szkodę państwa z kożyścią dla prywatnych firm zagranicznych np.z włoch. bo oni aby na to czekają. Rozwijajcie tego Viatolla bo niedługo nie będzie za co budować tych nowych drug. [Rozsądne rozwiązanie panie ministrze]

~Mati 2013-11-12

Tylko nie konsesja bo wyjdzie jak z ministrem Wąsaczem vel Lepkie Ręce z a4 Katowice - Kraków z włochami podpisał taką konsesję ze robią co chcą a teraz jest w zarządzie tej spółki(Stalexport), i teraz mamy najdroższą autostradę ze wszystkich w Polsce, ciężarówkami nikt nie jeździ bo z viatoole lecą sobie w h**a i nie chcą zamontować bramek.

~warszawiak 2013-07-03

Obejście Częstochowy do DK46 to stanowczo za mało. Już dawno powinien być w budowie (nie mówiąc o tym, że dawno powinien być gotowy) odcinek A1 od "gierkówki" do Pyrzowic. A co do drogi ekspresowej zamiast autostrady. Gdyby tak mialo być zawsze, że droga ekspresowa, oczywiscie DWUJEZDNIOWA, zawsze miałaby być w przeciwieństwie do autostrady bezpłatna, to ok, to byłaby jakaś alternatywa. Tylko kto zagwarnatuje, ze za parę lat sukcesywnie wszystkie ekspresówki nie staną się płatne, tak jak autostrady.

~Jja i mój klekot 2013-07-02

Lepiej było by wybudować drogę ekspresową ,bez żadnych spółek do zdzierania z kierowców ,jak naA4 Katowice Kraków.No i nie trzeba wspominać że w pierwszej kolejności należało by wybudować obejście Częstochowy odDK46 do Gierkówki CONAJMNIEJ. DK1 jest w miarę dobra tylko wybudować skrz.wielopoziomowe w Kruszynie,Ładzicach DK42,Dobroszycach,KamieńskuDW484.Woli Krz.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Wielkie stolice zakażą Diesli
Wielkie stolice zakażą Diesli
Paryż, Madryt, Ateny i Meksyk będą pierwszymi metropoliami, które zabronią wjazdu samochodom z silnikami Diesla. To efekt szczytu C40, gdzie przedstawiciele największych miast z całego świata dyskutowali na temat zmian klimatycznych i zanieczyszczenia powietrza.