mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Nowy pomysł na budowę autostrady A1 Tuszyn - Pyrzowice

Nowy pomysł na budowę autostrady A1 Tuszyn - Pyrzowice

Na budowę autostrady A1 z Tuszyna pod Łodzią do Pyrzowic (woj. śląskie) kierowcy czekają już od kilku lat. Trasa ma powstać  w technologii betonowej i mieć około 140 km długości. Część drogi przebiega śladem "starej gierkówki", która ma zostać wyremontowana. Prace najprawdopodobniej będą  prowadzone "pod ruchem" co utrudnia budowę i podnosi koszty realizacji. Budową trasy ma zająć się nie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ale specspółka.

Nowy pomysł na budowę autostrady A1 Tuszyn - Pyrzowice

Problemy pojawiły się po tym jak Autostradzie Południe nie udało się w 2009 roku zapewnić finansowania inwestycji. Postanowiono wtedy, że  odcinek A1 do Pyrzowic będzie budowany w systemie tradycyjnym przez GDDKiA. Drogowcy zapewniali, że inwestycja będzie zrealizowana przed EURO 2012. Okazało się jednak, że projekt budowlany dla A1 Tuszyn – Pyrzowice, zleconego projektantom przez Autostradę Południe SA wymagał istotnych zmian. Rozpisano nowy przetarg na projekt. W międzyczasie powrócono do pomysłu, że odcinek powstanie jednak w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Z ostatnich doniesień wynika, że brakujący odcinek autostrady A1 Tuszyn - Pyrzowice wybuduje drogowa spółka specjalnego przeznaczenia, która będzie zarządzać i pobierać opłaty za przejazd nową drogą. Obecnie dla takiego rozwiązania przygotowany jest projekt ustawy.

Przypomnijmy, w lutym 2011 roku GDDKiA podpisała umowy z firmami, które zajmą się wykonaniem dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla autostrady A1 na odcinku Tuszyn – Pyrzowice. Realizacja całego zadania wraz z okresem rękojmi miała potrwać blisko 5 lat. - Termin 58 miesięcy jest terminem szacunkowym i zależy od okresów trwania procedury przetargowej oraz realizacji robót budowlanych, nad którymi sprawowany będzie Nadzór Autorski i w związku z tym może ulec wydłużeniu lub skróceniu – informowała wtedy GDDKiA.

Projekt budowlany autostrady A1 z Pyrzowic pod Łódź jest już gotowy. Co pozwala uzyskać zgody na realizacje inwestycji. Cały projektowany odcinek A1 z Tuszyna do Pyrzowic podzielony jest na trzy części.

Część I- odcinek projektowy nr 1 długości 63,8 km - węzeł Tuszyn (bez węzła) - granica woj. łódzkiego/śląskiego

  • pododcinek realizacyjny A - węzeł Tuszyn (bez węzła) - węzeł Bełchatów (z węzłem) długości 15,9 km
  • pododcinek realizacyjny B - węzeł Bełchatów (bez węzła) - węzeł Kamieńsk (z węzłem) długości 24,2 km,
  • pododcinek realizacyjny C - węzeł Kamieńsk (bez węzła) - węzeł Radomsko (z węzłem) długości 14,9 km,
  • pododcinek realizacyjny D - węzeł Radomsko (bez węzła) - granica woj. łódzkiego/śląskiego długości 8,8 km.
Część II - odcinek projektowy nr 2 długości 42,8 km - granica woj. łódzkiego/śląskiego - węzeł Zawodzie (z węzłem)

  • pododcinek realizacyjny E - granica woj. łódzkiego/śląskiego - węzeł Rząsawa (bez węzła), długości 17,8 km,
  • pododcinek realizacyjny F- węzeł Rząsawa (z węzłem) - węzeł Blachownia (z węzłem) długości 20,3 km,
  • pododcinek realizacyjny G- węzeł Blachownia (bez węzła) - węzeł Zawodzie (z węzłem) długości 4,7 km.
Część III - odcinek projektowy nr 3 długości 31,9 km - węzeł Zawodzie (bez węzła)- węzeł Pyrzowice (bez węzła)

  • pododcinek realizacyjny H- węzeł Zawodzie (bez węzła) - węzeł Woźniki (z węzłem), długości 16,7 km
  • pododcinek realizacyjny I - węzeł Woźniki (bez węzła) - węzeł Pyrzowice (bez węzła), długości 15,2 km.
Według niedawnych zapowiedzi ministra transportu Sławomira Nowaka przetarg na budowę odcinka między Tuszynem a Pyrzowicami ma być rozpisany jeszcze w 2013 r. - W połowie 2013 roku ogłosimy przetarg na budowę tej autostrady razem z obwodnicą Częstochowy. Ale w odpowiednich fazach zapowiedział optymistycznie minister transportu Sławomir Nowak i obiecał, że A1 Tuszyn-Pyrzowice będzie oddana w 2016 r.

Autostrada A1 połączy Trójmiasto z Górnym Śląskiem. W Strykowie, na północ od Łodzi, przetnie autostradę A2, natomiast w Gliwicach (węzeł Sośnica) autostradę A4. Autostrada kończyć się będzie na przejściu granicznym w Gorzyczkach. Długość całkowita autostrady A1 to około 570 km.
Tematy w artykule: autostrady autostrada A1 autostrada

Podobne wiadomości:

Autostrada A2 - trzeci pas w przyszłym roku

Autostrada A2 - trzeci pas w przyszłym roku

Polskie drogi 2017-10-16

Autostrada A2 lepiej połączona z Poznaniem

Autostrada A2 lepiej połączona z Poznaniem

Polskie drogi 2017-10-27

Komentuj:

~Ja i mój klekot 2013-11-15

A jak by tak wybudować droge klasy S zamiast powoływać bandę łupieżców,zdierających z biednych kierowców. Drogą tow.Gierka/ hodż zwykła dwujezdniówka/ ,od Częstochowy do Poiotrkowa jedzie się jako ,tako /mało świateł/,darmocha powinna być!.Bo inaczej stada aut będą zatykac tak już przytkane ulice Radomska,Kamieńska ,Piotrkowa.Tam to nawet planów obwodnic nie ma.A GDDKi A zdaje sie mieć takie miejscowości głęboko w czarnej d..

~Mati_Kier 2013-11-12

To jest chore !!!, żeby powoływać prywatną spółkę która będzie łupic kierowców za A1 do Tuszyna do Pyrzowic tak jak włosi łupią na A4 Katowice - Kraków po tym jak Wąsacz zakombinował. Tutaj tez mi śmierdzi korupcją. Zróbcie sobie płatny odcinek specspółki A1 z Częstochowa - Pyrzowice jak będzie za drogo, kogo nie będzie stać na bezkolizyjną A1 ten będzie jeździł 2 pasmową GP DK1 bez komfortu jest wyjscie awaryjne. Zostawcie w spokoju odcinki które należa do państwa i były budowane i renmontowane z naszych podatków. -A1 lub S1 Tuszyn-Piotrków Trybunalski (Szlabany płatne dla wszystkich na Viatoll dla ciężarowych), -A1 Piotrków Trybunalski(gotowy odcinek A1) (obwodnica bezpłątna dla osobówek płatna na viatoll dla ciężarowych), -A1 lub S1 Piotrków Trybunalski - Częstochowa(2x2 do modernizacji i dostosowania do pełnej bezkolizyjności)(Szlabany płatne dla wszystkich na Viatoll dla ciężarowych), -S1 Obwodnica Częstochowy śladem obwodnicy DK46 z dojazdem do bramek A1 na Pyrzowice (bezpłatna dla osobówek płatna na viatoll dla ciężarowych). Pojeździjcie trochę po tych drogach to nie będziecie podejmować takich bezsensownych decyzji na szkodę państwa z kożyścią dla prywatnych firm zagranicznych np.z włoch. bo oni aby na to czekają. Rozwijajcie tego Viatolla bo niedługo nie będzie za co budować tych nowych drug. [Rozsądne rozwiązanie panie ministrze]

~Mati 2013-11-12

Tylko nie konsesja bo wyjdzie jak z ministrem Wąsaczem vel Lepkie Ręce z a4 Katowice - Kraków z włochami podpisał taką konsesję ze robią co chcą a teraz jest w zarządzie tej spółki(Stalexport), i teraz mamy najdroższą autostradę ze wszystkich w Polsce, ciężarówkami nikt nie jeździ bo z viatoole lecą sobie w h**a i nie chcą zamontować bramek.

~warszawiak 2013-07-03

Obejście Częstochowy do DK46 to stanowczo za mało. Już dawno powinien być w budowie (nie mówiąc o tym, że dawno powinien być gotowy) odcinek A1 od "gierkówki" do Pyrzowic. A co do drogi ekspresowej zamiast autostrady. Gdyby tak mialo być zawsze, że droga ekspresowa, oczywiscie DWUJEZDNIOWA, zawsze miałaby być w przeciwieństwie do autostrady bezpłatna, to ok, to byłaby jakaś alternatywa. Tylko kto zagwarnatuje, ze za parę lat sukcesywnie wszystkie ekspresówki nie staną się płatne, tak jak autostrady.

~Jja i mój klekot 2013-07-02

Lepiej było by wybudować drogę ekspresową ,bez żadnych spółek do zdzierania z kierowców ,jak naA4 Katowice Kraków.No i nie trzeba wspominać że w pierwszej kolejności należało by wybudować obejście Częstochowy odDK46 do Gierkówki CONAJMNIEJ. DK1 jest w miarę dobra tylko wybudować skrz.wielopoziomowe w Kruszynie,Ładzicach DK42,Dobroszycach,KamieńskuDW484.Woli Krz.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes CLS trzeciej generacji odsłonięty!
Mercedes CLS trzeciej generacji odsłonięty!
Mercedes zaprezentował trzecią odsłonę luksusowego modelu CLS, który kilkanaście lat temu zapoczątkował erę czterodrzwiowych sedanów.