mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > O drogach zniszczonych przez budowę A1

O drogach zniszczonych przez budowę A1

Umowy na utrzymanie i naprawy dróg stanowiących dojazd do placu budowy zawarte przez wykonawców autostrady A1 i zarządców dróg nie budzą zastrzeżeń wojewody i GDDKiA. - Tego typu koszty musiały być uwzględnione już na etapie przetargu – przypomina inwestor.

O drogach zniszczonych przez budowę A1
W pierwszej połowie ubiegłego roku zarządcy dróg gminnych i powiatowych zawarli umowy cywilno-prawne na remonty dróg zniszczonych w czasie budowy autostrady przez sprzęt wykonawców.  Takie umowy zawarł również Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.

Drogi zostały zinwentaryzowane - został pokazany (sfotografowany i opisany) stan faktyczny przed rozpoczęciem budowy. Po zakończeniu prac na A1 wykonawca zobowiązał się je  doprowadzić przynajmniej do stanu sprzed eksploatacji – przypomina dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. W ostatnich tygodniach wykonawca zaczął podważać zasadność tego typu umów, argumentując, że nie mógł przewidzieć tak znacznych kosztów ich utrzymania i doprowadzenia do wcześniejszego stanu. Wnioskował między innymi o wszczęcie postępowania administracyjnego wobec samorządów, które rzekomo zmusiły go do zawarcia umów. Ten problem omawiany był szczegółowo na posiedzeniu Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego w Bydgoszczy. Według przedstawicieli Urzędu Wojewódzkiego nie ma podstaw do sprawdzania przez wojewodę legalności zawartych umów. Poza tym w trakcie dyskusji inwestor podkreślał, że zachowanie wykonawcy jest dla niego niezrozumiałe.

– Podczas przetargu w kosztorysie wykonawczym należało oszacować koszty tymczasowej organizacji ruchu, inwentaryzacji dróg stanowiących dojazdy do placu budowy oraz ich późniejszej ewentualnej naprawy. Ocena stanu technicznego tych dróg, to nie ocena wizualna – podkreślał dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA, Marek Kowalczyk. Jego zdaniem wykonawca popełnił również błąd nie rozpoczynając prac od budowy dróg serwisowych, jak miało to w przypadku innych odcinków autostrady A1 w regionie. Samorządowcy zgodnie podkreślali, że autostrada to duża szansa na rozwój dla ich gmin, ale jej budowa nie może być równoznaczna z dewastacją sąsiedniej infrastruktury.

Wcześniej z inicjatywy marszałka województwa, Piotra Całbeckiego odbyło się spotkanie poświęcone szukaniu kompleksowych rozwiązań przy ochronie dróg niszczonych przez ciężki sprzęt wykorzystywany do budowy autostrad i dróg ekspresowych. Wstępna wersja dokumentu zakłada, że program odbudowy dróg zniszczonych w trakcie takich inwestycji finansowałby rząd, który corocznie przekazywałby na jego realizację określoną pulę środków, dzieloną następnie na poszczególne województwa przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 80 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A2  - ruszy odcinek z Mińska Maz. do Siedlec

Autostrada A2 - ruszy odcinek z Mińska Maz....

Polskie drogi 2018-01-04

Powrót marki Alpine?

auto motor i sport 0000-00-00

Komentuj:

~romek 2012-04-20

te zdjecie nie oddaje prawdziwej skali zniszczen np na starej 1 biegnacej równolegle do budowanej autostrady z Torunia do Kowala .Droga jest bardzo zjechana .Kolejny raz GDDKiA nie staneła na wysokosci zadania dopuszczajac ruch ciezkich pojazdów na tej trasie a nie na drodze serwisowej które nie zostały wykonane w tym miejscu.Koszty odbudowy całej infrastruktury będa znaczne

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.