mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > O drogach zniszczonych przez budowę A1

O drogach zniszczonych przez budowę A1

Umowy na utrzymanie i naprawy dróg stanowiących dojazd do placu budowy zawarte przez wykonawców autostrady A1 i zarządców dróg nie budzą zastrzeżeń wojewody i GDDKiA. - Tego typu koszty musiały być uwzględnione już na etapie przetargu – przypomina inwestor.

O drogach zniszczonych przez budowę A1
W pierwszej połowie ubiegłego roku zarządcy dróg gminnych i powiatowych zawarli umowy cywilno-prawne na remonty dróg zniszczonych w czasie budowy autostrady przez sprzęt wykonawców.  Takie umowy zawarł również Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.

Drogi zostały zinwentaryzowane - został pokazany (sfotografowany i opisany) stan faktyczny przed rozpoczęciem budowy. Po zakończeniu prac na A1 wykonawca zobowiązał się je  doprowadzić przynajmniej do stanu sprzed eksploatacji – przypomina dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. W ostatnich tygodniach wykonawca zaczął podważać zasadność tego typu umów, argumentując, że nie mógł przewidzieć tak znacznych kosztów ich utrzymania i doprowadzenia do wcześniejszego stanu. Wnioskował między innymi o wszczęcie postępowania administracyjnego wobec samorządów, które rzekomo zmusiły go do zawarcia umów. Ten problem omawiany był szczegółowo na posiedzeniu Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego w Bydgoszczy. Według przedstawicieli Urzędu Wojewódzkiego nie ma podstaw do sprawdzania przez wojewodę legalności zawartych umów. Poza tym w trakcie dyskusji inwestor podkreślał, że zachowanie wykonawcy jest dla niego niezrozumiałe.

– Podczas przetargu w kosztorysie wykonawczym należało oszacować koszty tymczasowej organizacji ruchu, inwentaryzacji dróg stanowiących dojazdy do placu budowy oraz ich późniejszej ewentualnej naprawy. Ocena stanu technicznego tych dróg, to nie ocena wizualna – podkreślał dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA, Marek Kowalczyk. Jego zdaniem wykonawca popełnił również błąd nie rozpoczynając prac od budowy dróg serwisowych, jak miało to w przypadku innych odcinków autostrady A1 w regionie. Samorządowcy zgodnie podkreślali, że autostrada to duża szansa na rozwój dla ich gmin, ale jej budowa nie może być równoznaczna z dewastacją sąsiedniej infrastruktury.

Wcześniej z inicjatywy marszałka województwa, Piotra Całbeckiego odbyło się spotkanie poświęcone szukaniu kompleksowych rozwiązań przy ochronie dróg niszczonych przez ciężki sprzęt wykorzystywany do budowy autostrad i dróg ekspresowych. Wstępna wersja dokumentu zakłada, że program odbudowy dróg zniszczonych w trakcie takich inwestycji finansowałby rząd, który corocznie przekazywałby na jego realizację określoną pulę środków, dzieloną następnie na poszczególne województwa przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 78 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

A1 Tuszyn - Częstochowa - niebawem ruszy przetarg

A1 Tuszyn - Częstochowa - niebawem ruszy...

Polskie drogi 2017-06-19

Autostrada A4 – oddano do użytku węzeł Rudno

Autostrada A4 – oddano do użytku węzeł Rudno

Polskie drogi 2017-06-13

Komentuj:

~romek 2012-04-20

te zdjecie nie oddaje prawdziwej skali zniszczen np na starej 1 biegnacej równolegle do budowanej autostrady z Torunia do Kowala .Droga jest bardzo zjechana .Kolejny raz GDDKiA nie staneła na wysokosci zadania dopuszczajac ruch ciezkich pojazdów na tej trasie a nie na drodze serwisowej które nie zostały wykonane w tym miejscu.Koszty odbudowy całej infrastruktury będa znaczne

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Rapid po faceliftingu - polski cennik
Skoda Rapid po faceliftingu - polski cennik
Odświeżona Skoda Rapid debiutuje na polskim rynku. Facelifting kompaktowego modelu Skody przyniósł unowocześnienia w obrębie nadwozia, jednostek napędowych oraz wyposażenia kabiny. Ile kosztuje nowy model?