mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Obwodnica Augustowa zgodna - niezgodna z prawem

Obwodnica Augustowa zgodna - niezgodna z prawem

Komisja Europejska uznała budowę trasy Via Baltica w tym obwodnicy Augustowa przez chroniony obszar doliny Rospudy za niezgodne z prawem unijnym. Innego zdania jest GDDKiA, która uważa, że inwestycja w żaden sposób nie narusza ani przepisów polskich, ani europejskich dotyczących ochrony środowiska.

Obwodnica Augustowa zgodna - niezgodna z prawem

KE sugeruje wstrzymanie prac do czasu wyjaśnienia wątpliwości. W tym celu we wtorek wysłała upomnienie w którym informuje, że Polska uruchamiając inwestycję złamała przepisy UE o terenach chronionych w ramach Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. KE zastrzega, że dalsza kontynuacja prac będzie równoznaczna nie tylko z brakiem wsparcia z funduszy UE, ale także może pociągnąć za sobą kary finansowe. Zdaniem KE, inwestycje związane z Via Baltica naruszą też tzw. specjalne obszary ochrony siedlisk rzadkich, zagrożonych lub endemicznych gatunków oraz 200 rzadkich i charakterystycznych rodzajów siedlisk.

GDDKiA utrzymuje, że wybrany wariant posiada wszelkie niezbędne uzgodnienia, postanowienia i decyzje, wydane przez odpowiednie władze Polski. Ponadto – co stwierdził w październiku 2005 r. Naczelny Sąd Administracyjny - jest on najbardziej odpowiedni ze względu na ochronę środowiska, a przeprawa mostowa spełnia warunki dla ochrony środowiska. „Pragniemy podkreślić, że fakt, iż zaprojektowana trasa przebiega przez system Natura 2000 w żaden sposób nie narusza obowiązującego porządku prawnego. Zgodnie z dyrektywą wprowadzającą system Natura 2000 w obszarach tych możliwa jest budowa zarówno dróg jak i linii kolejowych. Po raz kolejny także informujemy, że Polska nigdy nie występowała o zagwarantowanie finansowania unijnego na tę drogę i będzie ona sfinansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Pragniemy też poinformować, że przedstawiany jako alternatywny wariant przebiegu obwodnicy Augustowa – zaprojektowany przez tzw. ekologów – spowoduje konieczność wyburzenia co najmniej 30 gospodarstw i poważnych ingerencji na terenie około 10 wsi. Tymczasem zgodnie z wariantem GDDKiA nie będą potrzebne żadne wyburzenia” – czytamy w komunikacie GDDKiA.

Przeczytaj także:

Tańsza i krótsza obwodnica Suwałk i Augustowa (2006-08-08)

Odrzucone skargi ekologów (2006-11-22)

Obwodnica pójdzie przez dolinę Rospudy (2006-07-21)

Decyzja dla obwodnicy (2006-10-19)


Podobne wiadomości:

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie budową

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie...

Polskie drogi 2016-07-15

S61 Szczuczyn – Raczki - ruszył przetarg

S61 Szczuczyn – Raczki - ruszył przetarg

Polskie drogi 2016-04-20

Komentuj:

~ciekawa ochrona ekologów 2007-03-01

w wariancie ekologów przez Chodorki: Droga przecina dolinę Rospudy i jej dopływ, konieczne będą 2 estakady o łącznej długości 300-400 m w wariancie GDDKiA: Droga przecina dolinę Rospudy, projektowana 1 estakada ma długość ok. 500 m.

~wesołe ekologi 2007-03-01

to w wariancie przez ekologów Chodorki: Droga przetnie około 900 działek i spowoduje konieczność wyburzenia kilkudziesięciu zabudowań. Mieszkańcy wszystkich gmin i miejscowości na trasie drogi nie wyrażają zgody na jej budowę, co wyrazili w pisemnych protestach Trasa drogi jest uzgodniona, a grunty pod jej budowę zostały już wykupione Czas niezbędny dla przygotowania niezbędnej dokumentacji oraz budowy nowej drogi wyniesie około 8-10 lat

~dobre co? 2007-03-01

to w wariancie drogowym ekologów jest: Na trasie drogi wystąpi duża liczba torfowisk w tym priorytetowe lasy łęgowe i zbiorowiska wodne na przejściu w Chodorkach. Łączna powierzchnia torfowisk, które ulegną zniszczeniu w pasie drogowym będzie większa niż w wariancie GDDKiA

~tego nie wiecie ludzie 2007-03-01

Wariant wybrany przez GDDKiA jest najlepszy pod każdym względem: ekologicznym, finansowym i społecznym (wykup ziemi i brak likwidacji gospodarstw). Realizacja tzw. alternatywnego wariantu to kolejne lata przygotowań. Dolina Rospudy ciągnie się na długości 102 km, a więc ominąć jej się praktycznie nie da. Obwodnica Augustowa niestety musi przecinać Rospudę, także w planie ekologów.

~budowac szybko!!!!! 2007-03-01

Obwodnica Augustowa jest pilnie potrzebna zarówno mieszkańcom regionu jak i wszystkim, korzystającym z transportu drogowego w regionie. Dzięki niej: • znacząco poprawi się poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego i zmniejszy się ilość wypadków (obecnie ruch przez Augustów to ponad 15000 pojazdów na dobę na trasie E-67/S-8, jest to wzrost w ciągu 5 lat o ponad ¼; obecnie trasa S-8 jest pierwsza w regionie pod względem wypadków i ofiar, jest to lider wypadków w Podlaskiem „czarna trasa” – rocznie ponad 130 wypadków, ponad 60 zabitych i ponad 180 rannych); • Augustów nie straci walorów uzdrowiska; • turyści uzyskają łatwiejszy dostęp do atrakcji regionu; • drogowy ruch towarowy ominie miasto;

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport