mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Obwodnica Południowa Gdańska – wymagająca na trudnym terenie

Obwodnica Południowa Gdańska – wymagająca na trudnym terenie

Na Żuławach powstaje Obwodnica Południowa Gdańska - to jedna z największych i bardzo zaawansowanych konstrukcyjnie inwestycji drogowych w kraju. Harmonogram na budowie jest bardzo napięty, bo Gdańsk jest jednym z miast gospodarzy mistrzostw Euro 2012. Nowa dwujezdniowa droga ekspresowa ma połączyć DK 7 (Gdańsk – Warszawa) z obwodnicą trójmiasta (S6). Prace muszą więc zakończyć się wiosną przyszłego roku. Koszt budowy obwodnicy to 1 miliard 126 milionów zł.

Obwodnica Południowa Gdańska – wymagająca na trudnym terenie

Obwodnica rozpoczynać się będzie w miejscowości Koszwały. Powstanie pięć dwupoziomowych węzłów komunikacyjnych: Koszwały, Przejazdowo, połączenie z projektowaną Trasą Sucharskiego (węzeł Olszynka), węzeł Lipce na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 91, Węzeł Południowy na skrzyżowaniu z obwodnicą trójmiejską, zintegrowany z istniejącym węzłem z drogą wojewódzką nr 222. Około 2800 m trasy będzie przebiegać na estakadzie, najdłuższej w Polsce.

                                

Wykonawca - konsorcjum firm Bilfinger Berger i Wakoz (w tym głównie Bilfinger Berger odpowiedzialny za obiekty inżynieryjne) ma zadanie niełatwe, inwestycja realizowana jest na dość trudnym terenie jakim są Żuławy Gdańskie. Wymagał on więc solidnej „podbudowy”. Wzmocnienie podłoża to duże wyzwanie.  - Całe Żuławy na obszarze 12 km wzmacniane są m.in. metodą pali cementowych i przeciążania. Ponadto przy budowie estakady i mostu  stosowana jest metoda drenażu pionowego. Nie lada wyzwaniem jest też dowóz ponad 1 m3 materiałów na prace ziemne – podkreśla Stanisław Szkudlarek, dyrektor kontraktu. Inwestycja zakłada, ze aż blisko 3 kilometrowa część trasy zostanie poprowadzona estakadą nad tym trudnym terenem.

Powstająca estakada będzie najdłuższą w kraju. Zlokalizowana między św. Wojciechem a Dolną Orunią. Przebiegnie, m.in. nad Traktem św. Wojciecha i linią kolejową łączącą Gdańsk z Tczewem. Jak zapewnia wykonawca prace idą zgodnie z harmonogramem - dotychczas wykonano blisko 50 procent konstrukcji. Obiekt budowany jest metodą nasuwania podłużnego. Wymaga tego teren inwestycji. Metoda ta pozwala też na rozwiązanie wielu problemów związanych z realizacją inwestycji jak np. konieczności  wstrzymywania ruchu drogowego na trasie Św. Wojciecha, czy tez ominiecie linii kolejowej. - Prace przy nasuwaniu konstrukcji estakady prowadzone są przez 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę. Przy takim właśnie harmonogramie najefektywniejsza jest realizacja nasuwu  - zaznacza Piotr Drządzewski, kierownik robót.

                                

Estakada to nie jedyny obiekt inżynieryjny. Most wantowy nad rzeką Motławą, budowany metodą extradosed, jest już ukończony w stanie surowym. Jego zaawansowanie ocenia się na 80 procent. Trwają prace wykończeniowe. Prace prowadzone są też na wszystkich mniejszych obiektach mostowych, a jest ich w sumie osiem – zapewnia Stanisław Szkudlarek, dyrektor kontraktu.

                               

Budowa prawie 18-kilometrowej drogi ekspresowej S7 na odcinku: Gdańsk – Koszwały nie tylko znacząco odciąży śródmieście Gdańska z ruchu tranzytowego, ale umożliwi również szybkie i bezpieczne przemieszczanie się w kierunku Warszawy oraz w kierunku Półwyspu Helskiego w okresie letnim. Poprawę odczują nie tylko kierujący  pojazdami, ale także mieszkańcy miasta. Według prognoz ruchu nowa droga może „zdjąć” ze śródmieścia 12-14 tys. pojazdów na dobę, w tym najbardziej uciążliwy ruch ciężarowy.

Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach  Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 – 2013.

 


Podobne wiadomości:

S19 - trwają intensywne prace

S19 - trwają intensywne prace

Polskie drogi 2017-06-11

Rusza drugi etap przetargu na budowę fragmentu trasy Via Carpatia z Lublina do Kraśnika – poinformował pod koniec tygodnia wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. W tym roku zostanie podpisana umowa na wykonanie prac, które potrwają 36 miesięcy.

Nowy most w Warszawie za trzy lata

Nowy most w Warszawie za trzy lata

Polskie drogi 2017-05-30

Komentuj:

~dajan55 2011-07-14

I co z tego jak wszystko zablokuje się - tylko szybciej przy skrzyżowaniu na Władysławowo !

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Karoq – skąd się wzięła nazwa?
Skoda Karoq – skąd się wzięła nazwa?
Kompaktowy SUV czeskiego producenta to następca dobrze znanego modelu Yeti. Kilka tygodni temu odbyła się premiera nowego modelu, a tymczasem poznaliśmy odpowiedź, skąd wzięła się nazwa Karoq.