mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Obwodnica Żar

Obwodnica Żar

3 listopada 2004 roku, odbyło się uroczyste przekazanie terenu pod budowę trzeciego, i zarazem ostatniego, odcinka żarskiej obwodnicy. Na wykonanie robót i oddanie drogi do użytku wykonawcy - firmie LUBARTÓW wyznaczono okres 14 miesięcy.

Pierwszy etap obwodnicy m. Żary stanowiła budowa odcinka drogi o długości 2,6 km - Trasa XXX-lecia w Żarach - w ciągu drogi krajowej nr 27, który został oddany do użytku w grudniu 1998 roku. Ten fragment powstającego obejścia odciążył ul. Okrzei oraz ul. Katowicką w Żarach o dużo gorszych parametrach technicznych i znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie zwartej zabudowy mieszkalnej. Nowa droga miała jezdnię o szerokości 7 m i pobocza o szerokości 2 m, a dopuszczalne obciążenie określono na 100 kN/oś. Koszt inwestycji to około 2,5 mln EUR, z czego 1,6 mln pochodzi z budżetu, a 0,9 to środki z funduszu Phare.

Drugi etap żarskiej obwodnicy podzielony został na dwa zadania:

Zadanie pierwsze: budowa odcinka obejścia Żar - stanowiącego kontynuację etapu I - o długości 4,12 km, biegnącego w ciągu drogi krajowej nr 27 od skrzyżowania z ulicą Serbską i Katowicką do skrzyżowania z ulicą Zielonogórską. Dodatkowymi elementami związanymi z tym zadaniem były modernizacja ulicy Wapiennej w Żarach, jako drogi zbiorczej, długości 1,4 km oraz przełożenie drogi lokalnej o długości 0,157 km.
Odbioru robót dokonano w grudniu 2000 roku. Zadanie zrealizowano ze środków budżetowych oraz pozyskanych z funduszu Phare, łącznie na kwotę 1,95 mln EUR (0,34 mln - budżet, 1,61 - Phare). Wykonawcą tego zadania, jak również etapu I, była firma BÖGL-BUD ze Szczecina.

Zadanie drugie: modernizacja drogi krajowej nr 27 na odcinku o długości ok. 19 km. Prace remontowe wykonała niemiecka firma Berger Bau, a koszt zadania wyniósł ok. 5,5 mln EUR, z czego 1,5 mln to środki pochodzące z funduszu Phare. Roboty odebrano w listopadzie 2000 roku.


Ostatnim, aktualnie realizowanym, III etapem - jest budowa odcinka o długości ponad 2,35 km, biegnącego od ulicy Zielonogórskiej do ulicy Żagańskiej w Żarach, łączącego drogę krajową nr 27 z drogą krajową nr 12. Cena ofertowa wykonawcy, tj. Przedsiębiorstwa Robót Drogowych LUBARTÓW S.A., wynosi 1,87 mln EUR netto, w tym współfinansowanie Phare 1,34 mln EUR.

Uroczyste przekazanie terenu pod budowę ostatniego odcinka żarskiej obwodnicy odbyło się 3 listopada 2004 roku. Jezdnia planowanego odcinka drogi ma mieć szerokość 7 m, a szerokość poboczy 2,25 m. Obciążenie dopuszczalne to 115 kN/oś. Na wykonanie robót i oddanie drogi do użytku firma LUBARTÓW ma 14 miesięcy.

Wybudowanie ostatniego fragmentu obwodnicy spowoduje połączenie wszystkich dróg krajowych wchodzących do miasta, co wyeliminuje ruch tranzytowy przejeżdżający przez jego centrum. Budowa obwodnicy służy również poprawie bezpieczeństwa ruchu na drogach w mieście oraz zahamowaniu dewastacji infrastruktury komunikacyjnej miasta.


Podobne wiadomości:

S3 Sulechów - Zielona Góra: podpisano umowę

S3 Sulechów - Zielona Góra: podpisano umowę

Polskie drogi 2016-02-23

Powstanie obwodnica Wałbrzycha

Powstanie obwodnica Wałbrzycha

Polskie drogi 2015-10-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek Budweisera
Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek Budweisera
Firma Otto wypuściła po wielu miesiącach swój projekt na drogi. Kilka dni temu autonomiczna ciężarówka wypełniona po brzegi piwem przejechała swoją pierwszą trasę.