mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Obwodnicą zachodnią nad Bałtyk

Obwodnicą zachodnią nad Bałtyk

Według harmonogramu budowy autostrad i dróg ekspresowych na lata 2004-2006 zachodnia obwodnica Gorzowa w ciągu drogi krajowej S-3 zostanie oddana do eksploatacji w bieżącym roku.

Obwodnicą zachodnią nad Bałtyk

Powstanie obwodnicy Gorzowa w znaczący sposób uwolni miasto od nasilającego się ruchu tranzytowego w kierunku północ - południe oraz ułatwi turystom dotarcie do morza Bałtyckiego.

Działania zmierzające do zainicjowania budowy obwodnicy Gorzowa rozpoczęły się w już w 1994 r., jednak cztery lata później okazało się, że obwodnica nie znalazła się w narodowej strategii rozwoju drogownictwa opracowanej przez ówczesną GDDP, a najbliższe terminy zarezerwowane były w okolicach 2015 roku. Wtedy to zarząd miasta w porozumieniu z władzami wojewódzkimi wykazał się własną inicjatywą, poszukując alternatywnych form finansowania inwestycji.

W 2001 r. podpisana umowa z PHARE na 6 mln euro (4 mln. z PHARE, 2 mln. środków własnych) pozwoliła na wykup ziemi i zainicjowanie budowy I etapu - 2,5 km odcinka od ul. Sulęcińskiej do ul. Kasprzaka. Z czasem podpisana umowa z GDDKiA zagwarantowała pozyskanie brakujących 2 mln. euro, ponadto obwodnica została wpisana do rządowego programu rozbudowy infrastruktury drogowej przez co GDDKiA stał się głównym inwestorem pozostałej części.

W maju 2001 r. podpisano kontrakt z wykonawcą robót na I etapie, firmą BERGER BAU, na kwotę 5.988.770 eur. Prace rozpoczęto w październiku 2001 r a zakończono w październiku 2003 r., oddając uroczyście do eksploatacji 2,5 km odcinek, łączący ul. Sulęcińską z ul. Kasprzaka wraz z wiaduktem drogowym i węzłem "Gorzów Południe".

Planowana, całkowita długość obwodnicy ma wynosić około 12 km i obejmuje jezdnię o szerokości 7 m, umocnione pobocza o szerokości 2,5 m oraz obustronny pas zieleni. Obwodnica przebiegać będzie od ul. Szczecińskiej do ul. Sulęcińskiej po terenach miasta Gorzowa Wlkp. oraz gmin Deszczno i Bogdaniec. Zakresem budowy objęte zostały również 3 węzły drogowe i 10 obiektów inżynierskich ( most na rzece Warcie, wiadukty drogowe i wiadukt kolejowy).

Obecnie w ramach drugiego etapu dokonano podziałów geodezyjnych pasa drogowego i wykupu gruntu. Z informacji przedstawionych przez GDDKiA, 7 lutego 2005 r odbyło się otwarcie ofert na kontrakt dotyczący wyżej wymienionego odcinka. Po wstępnej selekcji, do udziału w przetargu przystąpiły 4 firmy przedstawiając następujące oferty: STRABAG Sp. z o.o./HERMAN KIRCHNER GmbH (150 281 221 zł), Budimex-Dromex S.A./PRM "Mosty Łódź" S.A. (156 961 579 zł), BERGER BAU GmbH/PORR Tchnobau und Umwelt AG (157 769 323 zł), NCC AB/Polimex-Mostostal Siedlce S.A. (169 778 933 zł). Warto dodać, że kontrakt współfinansowany jest z pożyczki Europejskiego Banku Inwestycyjnego a wartość kosztorysu inwestorskiego wynosi 153 511 481 zł.

 


Podobne wiadomości:

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie budową

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie...

Polskie drogi 2016-07-15

Polskie projekty drogowe jako pierwsze z dofinansowaniem UE

Polskie projekty drogowe jako pierwsze z...

Polskie drogi 2016-03-17

Komentuj:

~Mrek 2007-10-14

Dlaczego to tak długo trwa??? Miał być grudzień 2006, ajest już pażdziernik 2007. ile jeszcze???

~jarek 2007-08-26

wykonanie jest skandaliczne ,i do tego jeden pas !!!!!!!!!!SKANDAL

~jarek 2007-08-26

lipa straszna lipa

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport