mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Od 1 grudnia drożej na A4

Od 1 grudnia drożej na A4

Od 1 grudnia z 13 do 16 zł zdrożeje przejazd samochodu osobowego całym ok. 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 między Krakowem a Katowicami. Taką decyzję podjął koncesjonariusz Stalexport Autostrada Małopolska SA.

Od 1 grudnia drożej na A4

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uważa, że podwyżki opłat za przejazd wspomnianym odcinkiem są ekonomicznie nieuzasadnione i nie powinny być wprowadzone. GDDKiA przekazała swoje argumenty koncesjonariuszowi Stalexport Autostradzie Małopolskiej SA, ale nie zostały one wzięte pod uwagę. Zgodnie z komunikatem SAM z 6 listopada 2009 roku, od 1 grudnia br. koncesjonariusz podniesie stawkę opłat na odcinku A4 Kraków – Katowice o 1,5 zł na każdej bramce.

GDDKiA postulowała w czasie spotkania ze Stalexport Autostradą Małopolską, do którego doszło 6 listopada br., by jeśli podwyżka jest konieczna, wyższe opłaty nie były wprowadzane od grudnia br., ale od 1 marca 2010 roku. Działania, jakie podjęła GDDKiA przy wsparciu Ministerstwa Infrastruktury miały ochronić kierowców przed wyższymi opłatami w okresie wzmożonego ruchu przed świętami Bożego Narodzenia , Nowym Rokiem oraz feriami zimowymi. Niestety koncesjonariusz nie przystał na te propozycje. Nie złożył też w oparciu o zapisy umowy żadnego wniosku dotyczącego podwyżki od stycznia 2010 r. Zgodnie z umową koncesyjną z 1997 roku, Ministerstwo Infrastruktury ani GDDKiA nie mają żadnego formalno-prawnego instrumentu do zatrzymania planowanych podwyżek – tłumaczy GDDKiA.


Natomiast spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM) zapewnia, że proponowała przesunięcie podwyżki na 1 stycznia. Niestety GDDKiA odmówiła podpisania stosownego porozumienia w tej sprawie.

SAM argumentuje, że zmiana wysokości opłat spowodowana jest m.in. koniecznością „dostosowania modelu finansowego projektu A4 do zmieniających się warunków prawnych”. Chodzi o wymuszony zmianami prawa szerszy niż wcześniej planowano zakres inwestycji proekologicznych na autostradzie m.in. budowę nowoczesnego sytemu odwodnienia autostrady oraz nowych ekranów akustycznych.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Tematy w artykule: malopolskie autostrada autostrada A4

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~warszawiak 2011-05-27

Piszę sprostowanie po półtora roku przeglądając swoje stare komentarze: Jadąc z Szarowa A4 można skręcić na Wieliczkę następująco: skręcamy w łącznicę na Kraków (Centrum) trzymając się prawego pasa, zaraz za wiaduktem skręcamy w ślimak w prawo, po czym w prawo, kilkadziesiąt metrów pod wiaduktem prosto, w prawo na ślimak i dojedziemy do starej 4-ki w kierunku na Wieliczkę. Wcześniej tego nie zauważyłem, że tu nie potrzeba ekstra łącznicy przez skandliczny brak oznakowań.

~warszawiak 2009-11-14

@ssh. Jeszcze jedno. Jak ktoś widzi znak "autostrada płatna" (d-9 z tabliczką pod spodem "płatna"), rozumie przez to, że jak nie zjedzie na węźle, będzie musiał za dalszy przejazd autostradą zapłacić. Po to przecież wymyślono te znaki. Każdy ma wybór: jechać dalej płatnym odcinkiem autostrady lub bezpłatnie drogą alternatywną. Dlatego twierdzę, że znak na A2 na węźle Modła jest kłamliwy, kto nie chce płacić, nie musi jeszcze zjeżdżać na drogę alternatywną, ale może to zrobić dopiero 15 km dalej na węźle Sługocin. I tam powinien być umieszczony znak "autostrada płatna", a nie na weźle Modła. A w ogóle to na tych znakach pod napisem "płatna" powinien być umieszczony jeszcze drugi angielski napis: "TOLL", jako informacja dla cudzoziemców. Wszędzie za granicą na płatnych odcinkach widzialem napisy w dwóch językach (np w Norwegii, a wcześniej na Węgrzech). Była to dla mnie cenna informacja.(toll) Pozdrawiam.

~warszawiak 2009-11-14

@ssh. Na łącznicy z Wieliczki do Szarowa (węzeł wielicki) są już tylko kosmetyczne wykończenia. Jest ona na razie ogrodzona słupkami ustawionymi w takiej odległości od siebie, że (jadąc od Wieliczki dk4) można spokojnie pomiędzy nimi wjechać na A4 do Szarowa. Ja pisałem o zupełnym braku łącznicy z A4 jadąc w drugą stronę od Szarowa do Wieliczki (przy dk4). Łącznica jest tu tylko do centrum Krakowa. Natomiast do Wieliczki nie ma jej w żadnej budowie i nie ma nawet w ogóle śladu przygotowań do rozpoczęcia budowy. Po prostu na razie z założenia ma jej nie być i już, tak jak nie ma do dziś (i nic nie wskazuje na rozpoczęcie budowy) łącznicy do centrum Krakowa przy dk7 (węzeł zakopiański) od strony Szarowa. Co do statystyk płatnych odcinków: na A4 w umowie Staleksport dostał aministrowanie 60 km odcinkiem z zastrzeżeniem, że odcinek Murckowska-Brzęczkowice będzie bezpłatny. Ogromna liczba samochodów zjeżdża w Brzęczkowicach z S1 na A4 jadąc do Krakowa i płaci za 51 km A4. Duża też liczba dojeżdża A4 z Katowic do Brzęczkowic i nie płaci za nic. Odcinek administrowany przez koncesjonariusza X, a odcinek płatny, to dwie różne rzeczy. Oczywiście Stalexport utrzymuje m. in. 10 km bezpłatny odcinek za pieniądze uzyskane z 51 km płatnego odcinka, co nie zmienia faktu, że płatnym odcinkiem jest tylko trasa przeze mnie wyżej wymieniona . I koszt 1km tego odcinka A4 będzie wynosił od 1 grudnia ponad 31 gr. (16:51).

~ssh 2009-11-12

@warszawiak Ale ty piszesz o czymś nieco innym niż ja. Mi chodzi o to, co podlega koncesjonariuszowi, za co on formalnie pobiera opłatę, co trafia do statystyk jako odcinek płatny, natomiast informacja o płatności dla kierowców i umiejscowienie bramek to inna historia. To są dwie różne sprawy i wydaje mi się, że poprostu koncesjonariusz podchodzi do oznakowania tak jak uzna to za stosowne. Co do odcinka do Szarowa to on jest warunkowo dopuszczony do ruchu, tam się jeszcze nie skończyły wszystkie prace i poprawki. Łącznica z Wieliczki do Szarowa na A4 to w ogóle osobny kontrakt i jeszcze jest chyba w budowie. Ciekawi mnie, jak to możliwe że GDDKiA tak sobie luźno traktuje wykonawców, że termin minął, autostrada nie ukończona, co z karami za opóźnienia? Jakim cudem oni odebrali tę budowę?

~warszawiak 2009-11-12

@ssh: Nie !!! Omijanie bramek przy zjeździe na węźle to nie to samo, co jazda cały czas bezpłatnie autostradą. Przecież przy nadrobieniu tych 4km i oszczędności 11 zł muszę jednak na jakiś czas z autostrady zjechać. Pisałem już, że to temat do innej dykusji. A A4 dopiero od węzła Brzęczkowice jest oznakowana jako płatna, do tego miejsca wszyscy jadący nia z np Wrocławia czy w ogóle zachodu nic nie płacą. Natomiast A2 (jadąc od Strykowa) jest już od węźła Modła zaznaczona kłamliwie jako płatna, chociaż do węzła Sługocin jedzie się całkowicie bezpłatnie. Jeżeli ktoś regularnie dojeżdża tylko do w/w węzłow na A2 i na A4 Brzęczkowice lub Sługocin), to jak koncesjonariusz pobierze od niego opłaty za część administrowanych przez siebie odcinków? Po prostu koncesjonariusz utrzymuje te odcinki, ale są one dalej dla wszystkich BEZPŁATNE. Zresztą pamiętam, jak wprowacono opłaty na A4, to mówiło się wtedy o płatnym odcinku Brzęczkowice-Balice, a nie Murckowska-Balice. Z innej beczki: wróciłem już z Wieliczki i przetestowałem w obie strony nowy odcinek Kraków-Szarów; powtórzono ten sam błąd, co wcześniej. Do dziś nie ma łącznicy z A4 do centrum Krakowa na węźle Zakopiańskim (A4-dk7) od strony Szarowa i obecnie nie zrobiono łącznicy do Wieliczki na węźle Wielickim również od strony Szarowa. (A4-dk4) Pozdrawiam.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport