mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Opłaty za wjazd do centrum sposobem na korki?

Opłaty za wjazd do centrum sposobem na korki?

Płatny wjazd do centrów miast, mniejsza liczba miejsc parkingowych oraz pierwszeństwo dla komunikacji zbiorowej – to wszystko mogłyby usprawnić transport w Warszawie i innych dużych miastach. Władze miast powinny jednocześnie zachęcać mieszkańców do korzystania z transportu miejskiego. Pomogłoby też wdrażanie na większą skalę inteligentnych systemów transportowych, np. informujących o korkach, remontach czy dostępności parkingów.

Opłaty za wjazd do centrum sposobem na korki?
- Mieszkańcy powinni być równocześnie zniechęcani zarówno do korzystania z własnych samochodów, jak i zachęcani do podróży komunikacją miejską. Jedną ze skutecznych metod jest wprowadzenie opłat za wjazd do centrum miasta. Miasta, które zdecydowały się na taki krok, m.in. Londyn i Mediolan, znacznie ograniczyły ruch. Maksymalny czas postoju powinien zostać ograniczony, np. do 2 godzin - przekonuje Adam Piotr Zając ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM).

– To narzędzia jak najbardziej skuteczne. Natomiast w Polsce cały czas nie egzekwujemy już istniejących przepisów, np. dotyczących opłat parkingowych. Około 20 proc. kierowców w ogóle nie płaci. Problemem jest także parkowanie w niedozwolonych miejscach. Gdyby takie samochody były odholowywane, a kary za parkowanie bez opłaty byłyby wyższe, wtedy samochodów w centrum mogłoby być mniej – dodaje Adam Zając.

Kolejnym działaniem, w opinii eksperta, powinno być ograniczanie liczby miejsc parkingowych. Dzięki temu jeżdżenie samochodem po centrum miasta stanie się mniej atrakcyjne. Jak podkreśla,  mieszkańcy, którzy będą mieli problem ze znalezieniem miejsca parkingowego, chętniej wybiorą transport publiczny, rower lub nawet krótkie dystanse pokonają pieszo.

Zając dodaje jednak, że równocześnie władze miast muszą usprawniać komunikację publiczną tak, by zwiększać jej atrakcyjność. Niezbędne są inwestycje w tabor, a także w wygląd i funkcjonalność przystanków, stacji oraz ich otoczenia.

Ważnym elementem usprawnienia komunikacji zbiorowej jest wdrożenie inteligentnych systemów transportowych (ITS). Konieczna jest też lepsza synchronizacja świateł drogowych. Choć na wielu skrzyżowaniach działają światła reagujące na ruch, brakuje ogólnomiejskiej koordynacji, przez co kierowcy skarżą się na brak zielonej fali. Tablice świetlne powinny też lepiej informować o korkach, utrudnieniach związanych z remontami oraz o zajętości miejsc parkingowych, w tym również na parkingach park & ride.


Podobne wiadomości:

Najwolniejsze miasta w Polsce - ranking

Najwolniejsze miasta w Polsce - ranking

Aktualności 2017-06-29

Światowe Dni Młodzieży – utrudnienia w ruchu

Światowe Dni Młodzieży – utrudnienia w ruchu

Polskie drogi 2016-07-28

Komentuj:

~ASP 2014-02-02

Jestem niepełnosprawną osobą ,mam problem z chodzeniem i takie pomysły napawają mnie zgrozą. Od dłuzszego czasu oserwuję eksplozję niedorzecznych "pomysłów " które mają uczynić życie w polskich miastach "przyjemniejszym " !!!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Kia Stinger - polski cennik już dostępny
Kia Stinger - polski cennik już dostępny
W polskich salonach lada moment zamelduje się Kia Stinger - rasowe gran turismo prosto z Korei Południowej. Polski importer opublikował oficjalny cennik.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech