mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Perspektywy 'Zakopianki'

Perspektywy 'Zakopianki'

Trwa budowa Zakopianki - drogi ekspresowej S7 pomiędzy Myślenicami a Lubniem wraz z obwodnicą Lubnia. W perspektywie najbliższych lat powstaną także odcinki biegnące zupełnie nowym śladem. Zakopianka ma zyskać zupełnie nowy "wygląd".

Perspektywy 'Zakopianki'

Najkrótszy, zaledwie nieco ponad 7-km odcinek "Zakopianki" do przebudowy biegnie od Poronina do Zakopanego. Tu droga będzie miała przekrój uliczny, jednojezdniowy z czterema pasami ruchu. W Poroninie na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką numer 961 Poronin - Bukowina Tatrzańska powstanie dwupoziomowy węzeł drogowy. Odcinek drogi wojewódzkiej zostanie tym samym niejako "przełożony", a na potoku Poroniec powstanie nowy most. W samym Zakopanem zaplanowano z kolei "wydłużenie" Zakopianki i połączenie jej z drogą powiatową biegnącą w kierunku Kościeliska. To zdaniem GDDKiA rozładuje ruch samochodowy na wjeździe do miasta.

Na tym odcinku trasy inwestycja jest już bardzo zaawansowana. - W kwietniu 2005 roku zlecono wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego. Na koniec tego roku planujemy uzyskanie decyzji o warunkach środowiskowych - wyjaśnia Magdalena Chacaga. W połowie przyszłego roku GDDKiA planuje złożyć wniosek o wydanie decyzji lokalizacyjnej i uzyskać go około października. Później nastąpi wykup potrzebnych gruntów. Zgodnie z przyjętym planem proces ten powinien zakończyć się w lipcu 2008 roku, wtedy też powinny zostać wydane pozwolenia budowlane i rozpocząć procedura przetargowa. Planowany termin realizacji inwestycji to lata 2009-2010, natomiast koszt jej to ponad 500 mln zł.

Za rok ma być gotowe studium wykonalności wraz z analizą ekonomiczną 17 km 'Zakopianki' na odcinku pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Po wydaniu decyzji środowiskowej (wg. planów z końcem listopada 2007 roku) w maju 2008 roku GDDKiA planuje złożyć wniosek o decyzję lokalizacyjną. Ma to umożliwić nabywanie gruntów pod inwestycje. Zakupy działek powinny zakończyć się w 2009 roku. Po przygotowaniu projektu budowlanego budowa mogłaby ruszyć w 2010 roku i zakończyć w 2012 roku. Koszt inwestycji oszacowano na 500 mln zł. W jej ramach ma powstać dwujezdniowa droga, w dużej mierze przeprowadzona niemal zupełnie nowym śladem.

Na samym końcu zostanie przebudowany odcinek 'Zakopianki' pomiędzy stolicą Podhala a Poroninem. Wstępnie budowa została zaplanowana na lata 2011 - 2012, a jej koszt oszacowano na ok. 250 mln zł. Dokładna kwota będzie jednak zależeć od wybranego ostatecznie wariantu przebiegu drogi. Jak dotychczas, wszystkie kilkanaście propozycji zostało oprotestowanych przez lokalne samorządy. W planach jest jednak przebudowa na ok. 13,6 km odcinku do przekroju jedno- lub dwujezdniowego o parametrach klasy G.

Oczywiście wszystkie podane daty są orientacyjne, gdyż zawsze mogą wystąpić nieprzewidziane przeszkody - podkreśla Magdalena Chacaga. Dodaje, że na drodze szybkiej realizacji inwestycji, która z technicznego punktu widzenia byłaby możliwa, stoi obowiązujące prawo w postaci m.in.ustawa ochronie środowiska i zamówieniach publicznych.


Przeczytaj także:

Ruszają prace nad Zakopianką (2006-10-11)

Zmiany na Zakopiance (2006-08-18)

Mniej wymagająca Zakopianka (2005-12-01)

Nowa Zakopianka (2005-10-04)

Kolejny etap "Zakopianki" (2005-04-15)

 


 


Podobne wiadomości:

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie budową

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie...

Polskie drogi 2016-07-15

Autostrada A4 - Elektroniczny pobór opłat A4Go

Autostrada A4 - Elektroniczny pobór opłat...

Polskie drogi 2016-07-01

Komentuj:

~w616 2007-01-03

Decyzje środowiskowe, decyzje lokalizacji, wykupy gruntów, przetargi bla bla bla ile to ma trwać, co to za daty ogłoszenie przetargu w 2009? dopiero ludzie przeciez to sa kpiny. Nie można tego załatwić w dwa lata, jakos w Hiszpani, Chorwacji, Czecgacg nie maja takich problemów nie mówiąc już o Niemczech czy innych krajach. Przeciez niby zmieniaja te wszystkie ustawy o zamównieniach publicznych itd. nawet na tej stronce było napisane i co?

~Wolverine 2006-12-31

No wlasnie. Zakopianka to chyba najgorsza droga z mozliwych. Miejscowi nie rozumieja, ze dzieki temu tylko zwiekszy sie atrakcyjnosc regionu, poprawi bezpieczenstwo i nie bedzie na drodze tysiecy samochodow w korkach...

~kris 2006-11-29

Podziwiam Chorwatow jak szybko w duzo trudniejszym terenie gorzystym buduja autostrady i tunele nie mowiac o Hiszpanii

~Niko 2006-11-20

Slimacze tempo; do samego Zakopanego droga powinna miec parametry drogi expresowej, najwyrzszej jakosci, z obwodnica samego zakopanego, z dogodnymi dojazdami do pobliskich miejscowosci. Przyspieszyc tempo robot, co to za terminy 2012, kilkadziesiat kilometrow drogi nie potrafimy zrobic szybciej? np w dwa lata???

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport