mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Perspektywy dla S3 od morza do Czech

Perspektywy dla S3 od morza do Czech

Według rządowych harmonogramów, dopiero w 2020 roku ma powstać cała droga ekspresowa S3 łącząca na północy Świnoujście z Lubawką przy granicy z Czechami. O planach jej budowy mówi się od kilkunastu lat. Obecnie w budowie jest odcinek w województwie lubuskim. Największe opóźnienia dotyczą odcinka na Dolnym Śląsku. Tu z powodu braku pieniędzy prace zatrzymały się na etapie opracowania projektów.

Perspektywy dla S3 od morza do Czech
Najdłuższy odcinek drogi ekspresowej S3 leży na terenie województwa lubuskiego. Odległość granicy województwa zachodniopomorskiego do granicy województwa dolnośląskiego po trasie S3 wynosi 184 km. Za realizację 144 kilometrów ekspresówki od Gorzowa Wlkp. do Nowej Soli odpowiedzialny jest Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze. W Lubuskiem trwa obecnie budowa dwóch odcinków: od Gorzowa do Międzyrzecza i od Międzyrzecza do Sulechowa.

W planach są też pozostałe odcinki przyszłej trasy S3 - dobudowa drugich jezdni obwodnic Gorzowa Wlkp. i Międzyrzecza oraz na odcinku od Sulechowa do Nowej Soli. Do 2014 roku ma być gotowa dokumentacja i wyłonieni wykonawcy na drugie jezdnie S3. Budowa ruszy gdy znajdą sie pieniądze. Realizację lubuskiego odcinka S3 planowano do końca 2015 r. Jednak już wiadomo, że jej budowa przesunie się w czasie do 2016 roku.


Największe opóźnienia dotyczą południowego (dolnośląskiego) odcinka trasy. Początkowo planowano go ukończyć w 2011 r. Zgodnie z założeniami miała to być najkrótsza droga z Pragi i południowej Europy do Wrocławia, gdzie odbywały się mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Władze sasiadujących regionów (Kraj Kralovohradecki i Dolny Śląsk) omawiały projekt połączenia dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S3 z czeską trasą ekspresową R11. Umowę w tej sprawie rząd Polski podpisał z władzami Republiki Czeskiej jeszcze w marcu 2005 r. Teraz projekt rozwijany jest w ramach inicjatywy Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego E-65. Budowaną przez Czechów drogą będzie można dojechać z centrum kraju do leżącego tuż przy granicy obu państw Královca. Trasa R11 ma być bowiem przedłużeniem autostrady D11, która prowadzi do Pragi. To sprawia, że drogę R11 będzie można połączyć z polską „ekspresówką” S3, tworząc dogodne połączenie międzynarodowe między oboma krajami, znacznie ułatwiające podróż z Dolnego Śląska do stolicy Czech.

Dolnośląski odcinek S3 został podzielony na dwa etapy: 66 km odcinek z Nowego Miasteczka do Legnicy oraz 58 km odcinek z Legnicy do Lubawki. Jako pierwszy ma być realizowany odcinek z Legnicy do Lubawki. Planowana trasa będzie dwujezdniową drogą po dwa pasy ruchu w każdą stronę, ale z możliwością dobudowy kolejnych pasów. Na początku droga S3 będzie trzypasmowa jedynie na odcinku Polkowice-Lubin. Na tym odcinku przewiduje się największe natężenie ruchu w związku z obsługą regiony KGHM. Na trasie planowana jest budowa kilku ważnych węzłów, m.in. w Gaworzycach, Polkowicach, Lubinie, Legnicy, Paszowicach, Bolkowie i Lubawce.

Niestety, o budowie w najbliższym czasie odcinków drogi ekspresowej do granicy z Czechami możemy zapomnieć. Z końcem stycznia 2011 roku rząd publicznie ogłosił decyzję o odłożeniu w czasie tej inwestycji. Co ciekawe prace nad realizacją ekspresowej trasy S3 na Dolnym Śląsku były już zaawansowane. Jeszcze pod koniec 2010 roku drogowcy zapewniali, że budowa ruszy niebawem. Wtedy też  GDDKiA we Wrocławiu podpisała umowy z  z firmą Trakt Katowice na wykonanie Dokumentacji Budowlanej dla odcinka S3 Nowa Sól-Legnica (A4) oraz firmą Mosty – Katowice Sp. z o. o. na opracowanie Projektu Budowlanego dla południowego odcinka S3 Legnica (A4) – Lubawka. I na tym się skończyło bo dalsza realizacja zadania nie ma zapewnionego finansowania.

W planie inwestycji drogowych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2015 budowa drogi ekspresowej S3 znalazła się na liście priorytetów. Jednak w nowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 inwestycja spadla na listę inwestycji rezerwowych, których realizacja będzie możliwa jeżeli zapewnione zostaną środki finansowe. Dzisiaj wiadomo, że droga powstanie dopiero w w okolicach 2020 roku.

co ciekawe, S3 początkowo istniała w rządowych programach jako autostrada A3. Zmiana koncepcji, tłumaczona relatywnie niskim natężeniem ruchu, a co za tym idzie nieopłacalnością budowy płatnej autostrady, spowodowała, że mieliśmy zadowolić się ekspresową trasą S3. Nikt jednak nie zakładał, że jej budowa potrwa tak długo. O tym, jak ważne jest połączenie portów morskich z południem Polski, nie trzeba nikogo przekonywać. Taką role ma pełnić ekspresowa droga S3, która przebiegać będzie od portów morskich Świnoujście-Szczecin, wzdłuż zachodniej części kraju, poprzez aglomeracje miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe (Głogów, Polkowice, Lubin, Legnica) aż po południową granicę z Czechami. Droga S3 ma też znaczenie międzynarodowe, będzie tworzyć Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy. Korytarz ma przebiegać drogą międzynarodową E-65 ze Szwecji przez Polskę (drogą ekspresową S3) na południe Włoch oraz – drugą nitką – przez Bałkany do Aten.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~wapniak1 2012-10-26

sądzę, że problem S3, to nie Zachód, a wschód, czyli "oś zła" Gdańsk-Warszawa.

~bonzo 2012-10-26

W pierwszej kolejności S3 powinna się połączyć z A4 i to niezwłocznie z powodu tego, że mieszkańcy Szczecina jeżdżą na Śląsk przez NIEMCY, a mieszkańcy Śląska jeżdżą nad morze też przez NIEMCY.

~jumper 2012-10-25

Moim zdaniem "zachodnie" lobby skutecznie blokuje rozwój polskich dróg relacji północ-południe. Nie zależy im na podniesieniu konkurencyjności naszej gospodarki a niewątpliwie takie połączenia na poziomie dróg klasy S miałaby szansę zwiększyć obrót towarowy między PL a Czechami, Słowacją, Węgrami, Austrią, i dalej na południe. W relacji wschód - zachód zarówno A2 jak i A4 idą do przodu . S3, S5 oraz S7 nie mówiąc o S19 wloką się . Zachodniej Europie te drogi do niczego nie są potrzebne . Większe szanse na dotacje mają drogi bardziej potrzebne z perspektywy rozwoju UE a nie PL .

~p_brz 2012-10-25

Wielokrotnie komentowałem tu na forum kwestie A3, o rzekomym małym nasileniu ruchu, o tym, że brak jakichkolwiek perspektyw na połączenie województwa dolnośląskiego z Czechami, w końcu o braku jakiegoś sensownego terminu na zakończenie prac nad projektowaniem odcinka A3 od A4 do granicy... Żałosne, brak słów...

~jumper 2012-10-24

Świnojście ;-)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport