mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Perspektywy ekspresowej trójki

Perspektywy ekspresowej trójki

Droga ekspresowa S3 ma być drogowym kręgosłupem zachodniej części Polski. Skomunikuje ona zachodnie wybrzeże z południową granicą kraju. Wreszcie, po wielu latach, jej budowa będzie realizowana na całym przebiegu, a już w maju przejedziemy nowym odcinkiem S3 w województwie lubuskim.

Perspektywy ekspresowej trójki

Największe opóźnienia w budowie dotyczyły południowego odcinka trasy. Jego budowę przekładano już niejednokrotnie. Teraz, wraz z nową perspektywą dofinansowań unijnych  i przyjętymi poprawkami do planu budowy dróg w Polsce pojawiło się zielone światło dla inwestycji.

W marcu minister rozwoju i infrastruktury Elżbieta Bieńkowska spotkała się z ministrem transportu Republiki Czeskiej Antoninem Pracharzem. Tematem prowadzonych rozmów była budowa połączenia dróg ekspresowych S3 po stronie polskiej i R11 po stronie czeskiej. Jak zapowiedziano projekty transportowe, w tym drogowa arteria S3, mają być realizowane z wykorzystaniem środków europejskich w latach 2014-2020.

Zgodnie z deklaracjami minister Elżbiety Bieńkowskiej, budowa drogi S3 jest jedną z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych. Na początku tego roku podpisano nowy załącznik do „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015” zawierający odcinek pomiędzy Legnicą a Bolkowem. Koszt budowy tego odcinka szacowany jest na 1,1 miliarda złotych. Pieniądze mają pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Natomiast dalsza część drogi tzn. odcinek S3 od Bolkowa do granicy po wcześniejszych ustaleniach ze stroną czeską zostanie sfinansowany ze środków z instrumentu finansowego UE „Łącząc Europę”, przeznaczonego dla inwestycji granicznych między krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju liczy, bowiem że droga zdobędzie finansowanie z nowego instrumentu finansowego UE "Connecting Europe Facility" (CEF) jako inwestycja transgraniczna.

Planowana trasa ekspresowa S3 w woj. dolnośląskim będzie dwujezdniową drogą po dwa pasy ruchu w każdą stronę, ale z możliwością dobudowy kolejnych pasów (zaprojektowano aż 12 m pas odgradzający obie jezdnie gdzie w przyszłości będą dobudowane dwa kolejne pasy ruchu). Na początku droga S3 będzie trzypasmowa jedynie na odcinku Polkowice-Lubin, gdzie jest największe natężenie ruchu. Swojej obwodnicy doczekają się mieszkańcy Jawora. Budowa obwodnicy, która ma wyprowadzić ruch z miasta, ma być prowadzona razem z budową drogi ekspresowej S3 Legnica-Lubawka.
Co ciekawe, budowa drogi ekspresowej S3 z Legnicy do Lubawki zakłada, że w okolicach Wałbrzycha (obok miejscowości Stare Bogaczowice) powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Będzie miał długość 2,3 km pobiegnie przez pasmo Gór Wałbrzyskich. W ramach inwestycji ma powstać też drugi tunel, znacznie krótszy (310 m), będzie przechodził przez w okolicach Gostkowa. Tunele będą miały po dwie osobne komory dla każdego kierunku jazdy.

Najdłuższy odcinek drogi ekspresowej S3 leży na terenie województwa lubuskiego i tam też jest obecnie największy plac budowy. Odległość granicy województwa zachodniopomorskiego do granicy województwa dolnośląskiego po trasie S3 wynosi 184 km. Za realizację 144 kilometrów trasy od Gorzowa Wielkopolskiego do Nowej Soli odpowiedzialny jest Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze. Sporo kilometrów z tego odcinka przybyło w minionym roku. Pod koła kierowców trafił 43-kilometrowy fragment S3 pomiędzy Międzyrzeczem a Sulechowem. W trakcie realizacji jest jeszcze około 38-kilometrowy odcinek z Gorzowa do Międzyrzecza. Koszt budowy tego odcinka wynosi ponad 761 mln zł. Jego oddanie planowane jest już w maju tego roku.

- W ostatnich pięciu latach tylko na drogę ekspresową S3 wydaliśmy 4,5 mld zł – podkreśla Przemysław Hamera, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Zielonej Górze. - Kolejny odcinek S3 z Gorzowa do Międzyrzecza zostanie oddany w maju tego roku. Rozwiązuje on problem Skwierzyny, ponieważ robimy obwodnicę miasta, wyprowadzamy drogę na Poznań, rozładujemy rondo, które jest teraz bardzo obciążone – dodaje.

Ponadto prowadzone będą prace przy rozbudowie dwóch waznych obwodnic w ciągu S3. W lipcu tego roku ruszą prace związane z rozbudową II jezdni obwodnicy Gorzowa. 11 km za 50 mln zł S3 zostanie oddanych w II kwartale 2017 roku. Drugą jezdnię zyska też obwodnica Międzyrzecza. Prace budowlane też rozpoczną się lipcu. 6 km za 223 mln zł zostanie oddanych kierowcom także w II kwartale 2017 roku.

Zadania posiadają już zgodę wojewody lubuskiego na realizację inwestycji. Jest to zielone światło dla inwestora (GDDKiA) do rozpoczęcia robót. Zanim to jednak nastąpi muszą zostać wyłonieni wykonawcy. - W połowie grudnia rozpoczął się drugi etap przetargu dla obwodnicy Gorzowa Wlkp., czas na składanie ofert ze względu na dużą ilość pytań dotyczących przedmiotu zamówienia, został przesunięty z końca stycznia na początek marca. Podpisanie umowy i rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest pod koniec drugiego kwartału 2014 roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Zielonej Górze.


Ale na tym nie koniec...Na przełomie sierpnia/września zostaną podpisane pierwsze umowy na prace inwestycyjne dla kolejnego odcinka S3 Sulechów-Nowa Sól. Droga na tym odcinku zyska II jezdnię. 43 kilometry za 1 mld 20 mln zł będą przejezdne w 2017 roku, a całość inwestycji wraz z włączeniem mostu będzie gotowa w drugiej połowie 2019 roku.

- Nasz oddział będzie też realizował odcinek S3 z Nowej Soli do węzła Gaworzyce oraz od węzła Gaworzyce do miejscowości Kazimierzów. Jest to uzasadnione ekonomicznie, mamy tez bliżej na te odcinki niż Dolny Śląsk. Poza tym mamy doskonałe zaplecze – jesteśmy na ukończeniu budowy nowego laboratorium w Raculi – zaznaczył Hamera.



Docelowo droga ekspresowa S3 przebiegać będzie od portów morskich Świnoujście-Szczecin, wzdłuż zachodniej części kraju, poprzez aglomeracje miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe (Głogów, Polkowice, Lubin, Legnica) aż po południową granicę z Czechami.

Droga S3 stanowi fragment trasy międzynarodowej E65, leżącej w transeuropejskim korytarzu transportowym. Za pośrednictwem linii promowych zapewni najkrótsze bezpośrednie połączenie południowej Skandynawii z północnymi Czechami (rejon Hradec Kralovych i Pardubic) oraz Pragą.


Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~andy 2014-04-11

to zwyczajna kiełbasa wyborcza - po wyborach jak zwykle zabraknie funduszy i tak do następnych wyborów....

~Żubr 2014-04-11

No właśnie. Co z północnym odcinkiem S-3 Świnoujście - Miękowo. Teraz tam trudno się poruszać. Coraz więcej wypadków. A już się czai Gazoport, rozbudowa morskiego terminalu promowego i tłumy TIR-ów, przewóz długich konstrukcji wiatrowych, towary drobnicowe z portu, szybko zwiększający się ruch turystyczny, Gdzie dobre połączenie pomiędzy portami Szczecin i Świnoujście i stoczniami remontowymi w Szczecinie i Świnoujściu.

~Zenon 2014-04-09

Wszystko Ok - tylko gdzie jest północny odcinek ze Szczecina do Świnoujścia , a konkretnie z Miękowa do Świnoujścia - w sezonie cały odcinek na bank będzie zablokowany, teraz są już problemy z przejazdem.

~jumper 2014-04-07

Praktycznie w każdym artykule dotyczącym dróg na tym portalu występuje kardynalny błąd. Jako osoba interesująca się tematem, gdy czytam w powyższym artykule, że "11 km za 50 mln zł S3 zostanie oddanych w II kwartale 2017 roku" to odrazu zwraca moją uwagę rażąco niska kwota. Sprawdziłem to: druga nitka S3 koło Gorzowa nie będzie kosztować 50 tylko 500 mln zł. Kto tu pisze takie bzudry? To ponoć forum specjalistyczne, po którym można oczekiwać dokładności i skrupulatności! I nie piszcie mi że "zjadł zero" i każdemu może się trafić. Takie kwiatki trafiają się codziennie

~mL 2014-04-07

Szkoda, że nie napisano, kiedy ruszą roboty na terenie Zagłębia Miedziowego?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport