mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Pieniędzy brakuje a dziur nie

Pieniędzy brakuje a dziur nie

Ponad połowa sieci dróg krajowych wymaga remontów. Potrzeby łączne dzięki którym możliwe byłoby całkowite wyeliminowanie odcinków o stanie złym i niezadowalającym wynoszą 6,4 mld zł - wynika z raportu GDDKiA o stanie dróg krajowych na koniec 2005 roku.

Pieniędzy brakuje a dziur nie

Przyczyny wciąż te same

Przyczyny wpływające na aktualnie notowany stan nawierzchni od kilku lat są niezmienne. Największą bolączką jest niedostateczna ilość środków finansowych na odnowy i bieżące utrzymanie nawierzchni drogowej. Nasze drogi w większości są nieprzystosowane do zwiększonych nacisków. Problem ten pogłębia dodatkowo brak skutecznego sytemu eliminacji z ruchu pojazdów przeciążonych oraz wzrastające natężenie ruchu samochodowego.

Duże potrzeby a pieniędzy mało 

Przyjmując strategię wyłącznie poprawy odcinków o stanie krytycznym należałoby wykonać prawie 700 km wzmocnień, ponad 3 000 km wyrównań i około 500 km zabiegów powierzchniowych. W sumie daje to zakres dróg do natychmiastowego remontu wynoszący prawie 4300 km.

Wielkości nakładów potrzebne na likwidację wszystkich zaległości remontowych wynoszą ponad 6,4 mld zł. Potrzeby  te GDDKiA oszacowała przy założeniu, że przywrócone zostałyby tylko pierwotne parametry eksploatacyjne nawierzchni i nie obejmują one budowy poboczy utwardzonych, obwodnic, drugich jezdni czy też utrzymania i modernizacji obiektów mostowych i istniejących poboczy.

Dla wszystkich rodzajów zabiegów remontowych potrzeby natychmiastowe zamykają się kwotą 2,7 mld zł. W 2006 roku strumień nakładów finansowych na remonty nawierzchniowe dróg krajowych oszacowany został na poziomie 1 150 mln zł. Jest to kwota ponad dwukrotnie mniejsza od najpilniejszych potrzeb remontowych.

Małopolskie i świętokrzyskie najgorsze

Stan techniczny nawierzchni sieci drogowej nie jest jednolity w poszczególnych województwach i rozkłada się różnie w skali kraju. W kilku województwach odcinki o złym stanie występują znacznie częściej niż średnia dla całego kraju. W województwach: świętokrzyskim i małopolskim wielkość ta jest około 1,5 razy większa od średniej krajowej. W obu tych województwach około 40% sieci dróg krajowych wymaga przeprowadzenia natychmiastowych remontów.

Jeżeli chodzi o główne ciągi komunikacyjne dróg krajowych to w najlepszym stanie technicznym znajduje się droga krajowa nr 6 i 17 (ponad 71% stanu dobrego), a w najgorszym stanie są drogi nr 12, 16, 2, 8, 9 i 7.

Większych zmian nie będzie

W 2005 roku ze środków budżetowych, pomocowych UE oraz kredytowych zrealizowano prawie 1450 km zadań remontowych na drogach krajowych, przy zanotowanych na koniec 2004 roku potrzebach pilnych wynoszących również 4300 km. W tym roku sytuacja jest analogiczna. Wyraźnie widać jak duże są potrzeby a jak małe środki finansowe do ich zaspokajania.

Przeczytaj także:

Katastrofalny stan polskich dróg (2005-12-08)

Rządowe wydatki (2006-01-19) 

Tematy w artykule: projekty drogowe

Podobne wiadomości:

Węzeł Żnin powstanie szybciej niż zakładano

Węzeł Żnin powstanie szybciej niż zakładano

Polskie drogi 2014-11-03

W 2018 roku pojedziemy obwodnicą Kłodzka

W 2018 roku pojedziemy obwodnicą Kłodzka

Polskie drogi 2014-10-30

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport