mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Pierwszy spawany most drogowy powstał w Polsce

Pierwszy spawany most drogowy powstał w Polsce

Kierowcy jadący w środę, 2 lutego drogą krajową nr 92 w Maurzycach pod Łowiczem mieli niepowtarzalną okazję oglądać stalowy most w świetle jupiterów. Ta wyjątkowa konstrukcja profesora Stefena Bryły była pierwszym spawanym mostem drogowym na świecie. Oświetlając go studenci i drogowcy przypomnieli o tym cennym zabytku techniki.

Pierwszy spawany most drogowy powstał w Polsce
Pierwszy w świecie

Most w Marzycach na rzece Słudwi - pierwszy na świecie drogowy most spawany wybudowany został w 1929 roku według projektu inż. Stefana Bryły przez firmę „K. Rudzki i S-ka" w Mińsku Mazowieckim. Projekt ten szybko przekonał inwestorów do szerokiego stosowania technik spawalniczych w budownictwie. Dziś ma dużą wartość historyczną i inżynieryjno - techniczną, uzyskał status zabytku klasy 0.

Most znajdował się w ciągu drogi krajowej nr 2, dziś (po zmianie numeracji) w ciągu drogi krajowej numer 92. Okazał się zbył mały jak na potrzeby ruchu, został więc przesunięty o kilka metrów na północ. Na jego dotychczasowym miejscu wybudowano nowy, większy most. Obecnie zabytek ten jest ogólnodostępny dla zwiedzających.

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana ruchu

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana...

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~Jotgie 2011-02-09

Drogi nr 92 pod Łowiczem... NIE MA! (chodzi o DK 2). Obecnie ten most jest zabytkiem i nie odbywa się po nim ruch samochodowy.

~romek 2011-02-04

Widziałem budowe mostu kolejowego na Regalicy pod Szczecinem .Most stalowy wykonany zostal czesciowo w technologi spawanej natomiast głowne dzwigary kratownicy zostały połaczone przez nitowanie.Przyjecie okreslonych rozwian zalezy od maksymalnych obciazeń dla przesła ,mozliwych drgań ,rozpietoci przeseł i przewidywanych ugiec elementów konstrukcyjnych tak aby nie doprowadzic do nadmiernego usztywnienia konstrukcji i w konsekwencji ich pękaniu .Most na Regalicy został wykonany dla 2 par torów co prowadzi do znacznych ociazen w przypadku jazdy 2 pociagów na obu torach .No ale to był i tak postep gdyz jeszce w latach 60 istniał tutaj most drewniany po którym poruszłay sie pociągi zwalniajac przed samym wjazdem Drugi most na Odrze Zachodniej który został wykonany na nowo w latach 70 zastapił most skrecany otrzymany od Angli w ramach pomocy.Charakterystyczna cecha były elementy w kształcie skrzyn skrecane srubami z zawleczkami w celu zpobiezenia ich odkrecaniu się.Ogladanie tych konstrukcji nie było proste gdyz most strzezony był przez uzbrojonych strazników ktorzy patrolowali most zabezpieczajac przed dywersją.Pistolety przewieszone przez ramie połyskiwały w słoncu ku chwale pari komunistycznej

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport