mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Podpisali umowy na sfinansowanie A1

Podpisali umowy na sfinansowanie A1

W piątek 12 grudnia bieżącego roku firma Gdańsk Transport Company podpisała umowy dotyczące finansowania budowy kolejnego odcinka autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia. Długoterminowych kredytów o łącznej wysokości 1,07 mld euro udzieliły firmie trzy europejskie banki.

Podpisali umowy na sfinansowanie A1
Minister Infrastruktury z upoważnienia Rady Ministrów, w imieniu Skarbu Państwa, podpisał z firmą Gdańsk Transport Company oraz bankami: Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, Nordyckim Bankiem Inwestycyjnym i Szwedzką Korporacją Kredytów Eksportowych umowy dotyczące finansowania budowy autostrady A1 na ponad 62 km odcinku Nowe Marzy – Toruń. Ze strony banków i wykonawcy umowy podpisali: Wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego Marta Gajęcka, Dyrektor Generalny Nordyckiego Banku Inwestycyjnego Søren Mortensen, Dyrektor Działu ds. Obsługi Klienta Szwedzkiej Korporacji Kredytów Eksportowych Anna Karin Jung oraz Prezes Zarządu Gdańsk Transport Company S.A. Torbjörn Nohrstedt.

Banki na budowę drugiego etapu autostrady przyznały wspólnie długoterminowy kredyt w wysokości 1,07 mld euro. Europejski Bank Inwestycyjny przeznaczył na ten cel 575 mln euro, Szwedzka Korporacja Kredytów Eksportowych 345 mln euro, a Nordycki Bank Inwestycyjny 150 mln euro.

Zakres inwestycji obejmuje budowę nowego pasa autostrady od węzła Nowe Marzy do węzła Lubicz (51,72 km) i przeprawy przez Wisłę w okolicach Grudziądza oraz modernizację częściowo zrealizowanego odcinka od węzła Lubicz do Czerniewic (10,70 km) wraz z dokończeniem budowy mostów przez Drwęcę oraz Wisłę. Most pod Grudziądzem będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. Zostanie wybudowanych pięć nowych węzłów autostradowych, w tym węzeł Warlubie, zlokalizowany na trasie etapu 1 (Rusocin – Nowe Marzy), cztery pary miejsc obsługi podróżnych, obwód utrzymania autostrady pod Toruniem oraz sześć miejsc poboru opłat.  Zakres projektu obejmuje również wykonanie 51 nowych obiektów inżynierskich. W trakcie realizacji zmodernizowanych zostanie także kilkanaście istniejących wiaduktów.

Wartość inwestycji szacuje się na 938 mln euro. Cena budowy jednego kilometra autostrady wynosi 11,7 mln euro, a koszt budowy trzech mostów to 191 mln euro. Generalnym wykonawcą drugiego etapu projektu jest konsorcjum Skanska-NDI, odpowiedzialne także za realizację pierwszego odcinka autostrady. Symboliczne rozpoczęcie budowy odbyło się 25 sierpnia bieżącego roku. Aktualnie na odcinku z Nowych Marz do Torunia trwają prace przygotowawcze. Polegają one na budowie dróg serwisowych, przygotowaniu placów pod wytwórnie asfaltu oraz zaplecza budowy. Jednocześnie prowadzone są prace związane z projektowaniem drogi. Autostrada A1 na tym odcinku ma być gotowa pod koniec 2011 roku.

A1 jako cześć transeuropejskiego korytarza transportowego nr VI z Gdańska do Wiednia przez Katowice i Brno, stanowi ważny element dla rozwoju Pomorza oraz całego kraju. Wybudowanie całej autostrady A1 o długości 560 km planowane jest na 2012 rok.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~pytajnik 2009-01-31

pytajnik 2009-01-31 13:10:15 powiedcie mi akceptorzy polskich opłat za niby autostrady jak to jest że w Czechach i na Słowacji roczna wineta na samochody do 3,5t wynosi tylko ~180pln a nasze opłaty sa przykładem zaśćiankowej głupoty

~klakier 2008-12-23

Witam. Autostrada niby coraz bliżej mnie. Niedawno prawdopodobnie zmienią się plany przebiegu autostrady pomiędzy Kutnem a Piątkiem. Dokładniej na odcinku przecięcia niziny rzeki Bzury i przyległych mokradeł. Według wstępnych zmienionych planów autostrada będzie przebiegac centralnie przez mój dom. Jak dotąd niema żadnych decyzji co do konkretnego przebiegu autostrady. Siedzę jak na bombie...

~Alfista 2008-12-18

A-1 wg mnie: Gdańsk-Toruń będzie na koniec 2011, Stryków-Pyrzowice powinien być na 2012, Sośnica-granica państwa 2010. A reszta? To dobre pytanie... Sądzę, że Pyrzowice-Sośnica będzie w 2013 (może jak będzie duża mobilizacja to na euro się wyrobią), a Toruń-Stryków 2014.

~A 2008-12-17

bedzie dobrze! :)

~osskaa 2008-12-16

jeszcze rok temu w tym samym portalu, cała A1 miała być do 2010, potem do 2011, a teraz jest do 2012, a pewnie do tego czasu będzie dopiero raczkowała budowa odcinka Toruń- Stryków. Żenujące jest to, że nikt nie rozlicza drogowców z tych obietnic. Teraz dopiero jest podpisane finansowanie na 62km do Torunia. Grabarczyk obiecał, że do końca 2008 podpisze umowy na odcinki Pyrzowice-Stryków i Stryków-Konotopa. Raczej nie będzie to możliwe, bo zostało 10dni roboczych w 2008. Pojawiła się też informacja, że nie ma środków na S17 i S12. Tymczasem niżej jest post o tym, że Sławuś Nowak obiecał S6 do 2012 z Gdańska do Słupska. Widać chaos i brak koncepcji. Ale w mediach cicho o tych nieudacznych i nieskoordynowanych planach...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport