mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Północna nitka A-18

Północna nitka A-18

Trwają zaawansowane prace budowlane na całym odcinku jezdni północnej "tymczasowej" A-18. Dobudowa nitki północnej jest jednym z etapów przystosowania drogi krajowej do parametrów przyszłej autostrady.

Północna nitka A-18

Prace na wszystkich czterech odcinkach rozpoczęto pod koniec listopada 2004 r. Na chwilę obecną budowa odbywa przez siedem dni w tygodniu na całym odcinku jezdni północnej od mostu nad rzeką Bóbr do węzła Olszyna. Na 10 kilometrowym odcinku na zachód od rzeki Bóbr północna nitka pokryta jest warstwą ziemi - trwa proces przygotowywania podłoża oraz utwardzania. Pozostała część jezdni do węzła Królów jest rozkopana i objęta pracami związanymi ze stabilizacją gruntu. Dalszy odcinek na trasie Królów - granica państwa została zamknięta dla ruchu. Trwają na nim przygotowania do przyszłych prac budowlanych.  Z powodu demontażu i rozbiórki wiaduktów niektóre węzły zostały przekształcone w ronda w celu usprawnienia  i zapewnienia płynności ruchu.

TU zobacz pełną galerię: A18 - czerwiec 2005

Początki inwestycji:

W 2001 r. GDDKiA O/Zielona Góra przystąpiła do przygotowania projektu budowlanego na modernizację drogi krajowej nr 18 - dobudowa drugiej (północnej) jezdni. Pełna dokumentacja przetargowa i techniczna opracowywana przez Transprojekt Warszawski została zakończona w I kwartale 2004 r wraz z uzyskaniem decyzji pozwolenia na budowę.

W październiku zeszłego roku zostali wyłonieni wykonawcy na realizację I etapu budowy autostrady A-18. Koszt przygotowania inwestycji I etapu wyniósł ok. 18,5 mln zł. Po wyłonieniu wykonawców na budowę północnej jezdni pierwszy etap budowy został podzielony na cztery odrębne kontrakty:
- Odcinek Olszyna - Królów o długości 9,5 km: prace budowlane prowadzone przez firmę SKANSKA SA (wartość kontraktu 6,429 mln euro)
- Odcinek Królów - Żary o długości 15,5 km: firma Max Bögl Bauunternehmung GmbH/Berger Bau GmbH (wartość kontraktu 19,221 mln euro)
- Odcinek Żary - Iłowa o długości 13 km: firma SKANSKA SA (wartość kontraktu 12,339 mln euro)
- Odcinek Iłowa - Golnice o długości 31 km: konsorcjum WALTER-HEILIT GmbH/Warbud SA (wartość kontraktu 27,289 mln euro).

Dalsze plany:

Po oddaniu do ruchu jezdni północnej, rozpocznie się kompletny remont (tj. rozbiórka i ponowne wykonanie) 70-letniej jezdni południowej na odcinku Olszyna - Golnice. Inwestycja zaplanowana jest do realizacji na lata 2007-2010 a koszt zadania szacowany jest na około 500 mln zł.

 


Podobne wiadomości:

A4 Złotoryja - Legnica - ograniczenia w ruchu

A4 Złotoryja - Legnica - ograniczenia w ruchu

Polskie drogi 2017-01-16

Wszystkie autostrady w Polsce będą płatne!

Wszystkie autostrady w Polsce będą płatne!

Polskie drogi 2016-12-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Kia Stinger - najszybszy model w historii
Kia Stinger - najszybszy model w historii
Koreański producent od kilku miesięcy podgrzewał atmosferę wokół nowego modelu. Podczas targów w Detroit zadebiutowała najładniejsza i najszybsza Kia w historii.