mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Polskie drogi coraz droższe

Polskie drogi coraz droższe

Ostatnio unieważniono przetarg na budowę obwodnicy Biecza. To już kolejny przetarg na budowę polskich dróg, który został unieważniony jak twierdzi GDDKiA z powodu znacznie zawyżonej oferty. Firmy budowlane twierdzą zaś, że urząd w kosztorysach nie uwzględnia ostatnich podwyżek cen materiałów i wzrostu płac.

Polskie drogi coraz droższe

Niewykluczone, że oprócz obwodnicy Biecza zostaną unieważnione również dwa przetargi, w których oferty otwarto w zeszłym tygodniu. Chodzi o budowę ekspresowej trasy S7 pomiędzy Grójcem a Białobrzegami oraz jej przebudowę od Krakowa do Myślenic.

W przypadku 17-kilometrowego odcinka Grójec - Białobrzegi to już druga próba wyłonienia wykonawcy. Kosztorys inwestorski opiewa na 440 mln zł. Za pierwszym razem najniższa oferta było o prawie 60 mln zł wyższa. To zadecydowało o unieważnieniu przetargu i rozpisaniu nowego. Został on otwarty w zeszłym tygodniu. Okazało się, że chętni chcą za budowę jeszcze więcej. Tym razem najtańsza przewyższała kosztorys o ponad 70 mln zł, najdroższa aż o 330 mln zł. Do tej inwestycji Unia dołoży 40 mln euro, pod warunkiem, że jej budowa zakończy się w 2008 roku. Jednak terminu nie uda się dotrzymać z uwagi na unieważnienie pierwszego przetargu. Pieniądze zostały przeznaczone na inne projekty, otrzymało je m.in. metro warszawskie.

Problem jest również z wyłonieniem wykonawcy na przebudowę 30-kilometrowego odcinka S7 między Krakowem a Myślenicami. Generalna Dyrekcja oszacowała, że będzie on kosztował ok. 146 mln zł. Innego zdania jest pięć startujących w przetargu firm. Wszystkie złożone oferty są o ok. 130 mln wyższe niż kosztorys. Najniższa opiewa na prawie 270 mln zł, najwyższa na ponad 280 mln zł.

"Jeżeli sytuacje, w których oferty są do siebie zbliżone, acz znacznie wyższe niż kosztorys, będą się powtarzać, możemy zwrócić się do prokuratury lub Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wyjaśnienie, czy firmy nie działają w zmowie" - ostrzega Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA. Nie wyklucza również podjęcia starań o taką zmianę prawa, by móc automatycznie wykluczać z postępowania przetargowego firmy, które złożą oferty znacznie przewyższające kosztorys.

Wciąż nie wiadomo również, czy uda się na czas skończyć budowę autostrady A1 pomiędzy węzłami Sośnica i Bełk na Górnym Śląsku. Inwestycja ma być w 82 proc. finansowana z unijnego Funduszu Spójności, i jeżeli nie zakończy się jesienią 2008 roku, możemy stracić te pieniądze. A mowa o ponad 760 mln zł. "Najniższa oferta jest zbliżona do kosztorysu, gdyby jednak składająca ją firma popełniła najmniejszy błąd formalny, musielibyśmy przetarg unieważniać, gdyż następna oferta jest o blisko 500 mln zł wyższa" - wyjaśnia Maciejewski. To zaś uniemożliwiłoby podpisanie kontraktu i wybudowanie drogi w terminie.


Przeczytaj także:

S7 Białobrzegi-Jedlińsk - rusza budowa (2006-07-07)

Siódemka wokół Grójca (2006-08-11)

Perspektywy 'Zakopianki' (2006-11-15)

Wybrano nadzorcę przyszłej S7 (2006-06-13)

Rekordowy budżet Małopolski - 860 mln zł (2006-02-06)


Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie budową

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie...

Polskie drogi 2016-07-15

Komentuj:

~as 2006-11-22

Mieliśmy trudności z rozpoczęciem budowy obwodnicy Biecza (pogranicze woj. małopolskiego i podkarpackiego). Mogliśmy to zrobić już w roku 2003, bo rząd zaciągnął na ten cel pożyczkę w EBI. Tymczasem w pasie drogi nr 28, po śladzie której ma biec obwodnica, gmina Biecza umieściła wysypisko śmieci. Udało się je usunąć dopiero we wrześniu tego roku, zatem prace przy budowie obwodnicy ruszą najwcześniej wiosną 2007 roku - mówi Magdalena Chacaga.

~rowniara 2006-11-21

jest drogo bo gosc na walcu ma 20 euro na godzine, a jak wiadomo asfalt jest z Chin a tam tez podrozalo

~Jotgie 2006-11-20

Mi to raczej wygląda na nieudolne wykonane kosztorysy inwestorskie. Firmy drogowe zanotowały w tym roku ok. 20-30% wzrost kosztów tak robocizny jak i materiałów do budowy dróg a kosztorysy inwestorskie często mają nawet dwa lata! Panowie z GDDKiA! Czas zabrać się za pracę a nie za zbijanie bąków! Nie wiecie co dzieje się na rynku!

~xyz 2006-11-20

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że otwarto oferty w przetargu na budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Grójec- Białobrzegi. Długość odcinka wynosi 17 km, a kosztorys 450 mln złotych.

~AS 2006-11-20

TO JESZCE RAZ JA :)Wciąż nie wiadomo również, czy uda się na czas skończyć budowę autostrady A1 pomiędzy węzłami Sośnica i Bełk na Górnym Śląsku. Inwestycja ma być w 82 proc. finansowana z unijnego Funduszu Spójności, i jeżeli nie zakończy się jesienią 2008 roku, możemy stracić te pieniądze. A mowa o ponad 760 mln zł. "Najniższa oferta jest zbliżona do kosztorysu, gdyby jednak składająca ją firma popełniła najmniejszy błąd formalny, musielibyśmy przetarg unieważniać, gdyż następna oferta jest o blisko 500 mln zł wyższa" - wyjaśnia Maciejewski. To zaś uniemożliwiłoby podpisanie kontraktu i wybudowanie drogi w terminie. HAHAHAHAHAH TO JZU WOGOLE NO NIE MOGE CHYBA [EKNE ZE SMIECHU HAHAHA BRAWO JESZCZE RAZ BRAWO NIC TYLKO SIE POWEISIC....

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport