mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Polskie drogi gotowe do remontu

Polskie drogi gotowe do remontu

Ponad 40 procent dróg krajowych w Polsce wymaga remontu, z tego prawie 18 procent jest w stanie złym, a około 24 procent w stanie niezadowalającym.  Jeżeli wziąć pod uwagę tylko poprawę odcinków znajdujących się na poziomie krytycznym natychmiastowym remontem powinno być objęte prawie 3250 km – wynika z raportu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Polskie drogi gotowe do remontu

Stan polskiej infrastruktury drogowej znacznie odbiega od infrastruktury w krajach UE zarówno pod względem gęstości i struktury dróg,  jak i parametrów technicznych. Za pozytywny można uznać fakt, że przynajmniej stan techniczny nawierzchni dróg krajowych pod koniec 2011 roku utrzymał się na analogicznym poziomie jak w roku 2010. Aktualnie prawie 60% długości sieci głównych dróg w Polsce  nie wymaga w najbliższej przyszłości zabiegów remontowych. Natomiast ponad 40 procent sieci wymaga przeprowadzenia rożnego rodzaju remontów – od wzmocnień, poprzez wyrównania, po zabiegi powierzchniowe – poprawiające właściwości przeciwpoślizgowe lub uszczelniające powierzchnię jezdni.


                                                 

 
            Stan techniczny dróg zarządzanych przez GDDKiA na koniec 2011 roku, źródło GDDKiA  
      

Przyjmując strategię wyłącznie poprawy odcinków krytycznych, łącznie należałoby wykonać prawie 700 km wzmocnień, ponad 2000 km wyrównań oraz prawie 500 km zabiegów powierzchniowych. W sumie daje to zakres dróg do natychmiastowego remontu, wynoszący prawie 3250 km. Jest to wielkość nieznacznie mniejsza w porównaniu z  rokiem 2010. Zabiegi na poziomie ostrzegawczym, które obejmują zabiegi planowane i konieczne należy wykonać na sieci dróg o długości ponad 5100 km.

                                        

                                              
                                                         źródło: GDDKiA

 

To właśnie zły stan techniczny dróg jest główną przyczyną wypadków drogowych. Jak wynika z ubiegłorocznej kontroli Najwyższej Izby Kontroli na co drugim kilometrze dróg publicznych powstały koleiny powyżej 2 cm głębokości, na co czwartym - powyżej 3 cm. W krajach UE takie jezdnie - ze względu na bezpieczeństwo kierowców   wyłączane są z użytkowania. W Polsce spowodowałoby to jednak zamknięcie niemal połowy dróg. Dlatego drogi uszkodzone przez koleiny klasyfikowane są jako znajdujące się w złym stanie technicznym i jedynie ogranicza się na nich prędkość.

Niestety nadal największą bolączką i przyczyną złego stanu dróg są niewystarczające środki na ich utrzymanie. Wydatki i potrzeby kilkakrotnie przewyższają budżety przeznaczone na remonty. Jak wynika z szacunków GDDKiA wielkości nakładów potrzebnych na likwidację wszystkich zaległości remontowych nawierzchni zamykają się kwotą 7,3 mld zł. Największe zaległości remontowe wymagające natychmiastowych wyrównań nawierzchni wynoszą prawie 1,9 mld zł. Z kolei dla wszystkich rodzajów zabiegów potrzeby natychmiastowe to prawie 3,3 mld zł. Na wielkość łącznych potrzeb w 2012 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, największy wpływ ma długość odcinków wymagających zabiegów typu: wyrównania i wzmocnienia.

W opinii GDDKiA stan techniczny nawierzchni sieci dróg krajowych w ciągu ostatnich lat ulega systematycznej poprawie. W 2011 roku udało się utrzymać uzyskany poziom z roku poprzedniego. W przypadku wyników notowanych na poziomie krytycznym udało zmniejszyć wartość o 1,3 procenta. Trzeba jednak zaznaczyć, że zmiany stanu dobrego (utrzymanie na zbliżonym poziomie) i złego (zmniejszenie udziału), w znacznej części wynikają z włączenia do sieci dróg krajowych nowych inwestycji oraz przekazania innym jednostkom dotychczas administrowanych odcinków dróg.


Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mazda 3
Mazda 3
Cena podstawowa już od: 68 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. sedan-4dr.
Mazda 6
Mazda 6
Cena podstawowa już od: 89 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~Jja i mój klekot 2012-08-29

Przepustowość naszych dróg jest do d..,Nawet na głównych trasach brak prawo i lewoskrętów, brak dodatkowych pasów ruchu przy wzniesieniach .,Nasze drogi nie wymagają remontów tylko MODERNIZACJI i myślących inżynierów.

~Domek 2012-07-25

Nie zgadzam się z Kierowcą. Nie można winić za liczbę wypdaków w Polsce infrastruktury, w szczególności braku dróg klasy S i A. Jeśli ktoś jedzie krętą, powiatową drogą z prędkością 150 km/h i nagle zawija się na drzewie, bo nie opanował pojazdu, to czyja to wina? Raczej nie infrastruktury, no chyba że ktoś twierdzi, że przecież mogli w tym miejscu wybudować autostradę, i wtedy zapewne klient nie wyleciałby z drogi. Ale taką argumentację należy raczej traktować w kategorii żartu. Winę za wypadek z reguły ponosi kierowca, bo sedno sprawy tkwi w dostosowaniu sposobu jazdy do warunków. Jeżeli nie mam warunków do szybkiej jazdy, to jadę wolniej, jeśli nie mam możliwości wyprzedzania - nie wyprzedam. Proste? Myślę, że tak. Tymczasem na typowy polski styl jazdy składają sie głównie 2 elementy: bezmyślność i cwaniactwo, nierzadko wpomagane promilami. I to jest prawdziwa przyczyna dramatów na naszych drogach. Rzecz jasna też chciałbym jeździć po dobrej klasy drogach, jak np. w Niemczech, ale to raczej z chęci wygody i powodów ekonomiczych (oszczędnośc paliwa, mniejsze zużycie pojazdu, zaoszczędzony czas), a nie zwiększenia bezpieczeństwa. Bezpieczenie można jeździć każdą drogą. Jeżeli ktoś tego nie uznaje, to właśnie dla swojego i innych bezpieczeństwa nie powinien siadać za kierownicą. Pozdrawiam.

~xyz 2012-07-20

Nie wiem czy się cieszyć z 60% czy płakać że 40% do remontu.

~kierowca 2012-07-19

"To właśnie zły stan techniczny dróg jest główną przyczyną wypadków drogowych." Niestety wg mnie to nieprawda. To jest główna przyczyna wypadków: "Stan polskiej infrastruktury drogowej znacznie odbiega od infrastruktury w krajach UE (...) pod względem (...) STRUKTURY DRÓG." Dopóki nie będzie sieci bezkolizyjnych dróg szybkiego ruchu (A i S) dopóty ludzie w Polsce będą ginąć na drogach w takiej skali. GDDKiA miała wprowadzać przynajmniej system "2+1" - ile jest takich dróg jednojezdniowych ? Struktura dróg jest nieadekwatna w stosunku do natężenia ruchu i to jest główna przyczyna tylu wypadków w naszym kraju a nie alkohol ani nadmierna prędkość. Najłatwiej własną nieudolność w budowaniu infrastrultury przesłonić stwierdzeniem że wypadki powodują pijani kierowcy przekraczający dozwoloną prędkość. Stan dróg krajowych w porównaniu do np 10 lat wstecz to niebo a ziemia.

~Jacaw 2012-07-18

No tak, 7,3 mld zł brak na remont, ale 4-5 mld zł na stadiony wydano lekką ręką. I pytanie: gdzie się podziały te wszystkie pieniądze z akcyzy, VAT itd., przecież tego jest z kilkadziesiąt miliardów lekko licząc ? Chociaż pewnie lepiej postawić ograniczenie + fotoradar - a pamiętam, jak nasz miłościwie panujący nam Premier mówił, że tylko człowiek bez prawa jazdy może inwestować w fotoradary, czyżby mu je odebrano ?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport