mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Polskie drogi – jaki był 2010, jaki będzie 2011?

Polskie drogi – jaki był 2010, jaki będzie 2011?

Rok 2010 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamknęła wynikiem 166 kilometrów nowych dróg i 767 kilometrów  wyremontowanych. Nowych autostrad przybyło nam zaledwie kilkanaście kilometrów. Na pocieszenie rząd obiecał kierowcom, że autostradowe obwodnice miast będą bezpłatne.  Z obliczeń drogowców wynika, że w ciągu całego ubiegłego roku na drogach krajowych zostały wykonane prace inwestycyjne na poziomie 20 mld zł. Nakłady finansowe powinny przynieść efekty w latach kolejnych. Poprawę powinniśmy zauważyć już w 2011 roku, bo jeżeli plany zostaną wykonane to zyskamy 230 km nowych autostrad.

Polskie drogi – jaki był 2010, jaki będzie 2011?
Miniony rok przyniósł zaledwie kilkanaście nowych kilometrów autostrad. Z końcem roku kierowcom udostępniono  7,5 km odcinek autostrady A1 Bełk – Rowień oraz około 7 km odcinek A8 Autostradowej Obwodnicy Wrocławia: odcinek Magnice – autostrada A4 (węzeł Wrocław). Nieco lepiej przedstawia się sytuacja z drogami ekspresowymi. Tu wyniki poprawiła zakończona budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Szczecin – Gorzów Wielkopolski. Cała ekspresówka łącząca województwa zachodniopomorskie i lubuskie liczy już ponad 81 km długości i jest to najdłuższy ciąg drogi ekspresowej w Polsce. 

Obecnie budowane są 34 odcinki autostrad (743 km), 36 odcinków dróg ekspresowych (522 km) oraz 13 obwodnic (92 km). Realizowana jest także przebudowa 76 km istniejącej sieci drogowej.

W 2010 roku drogowcy podpisali 47 umów na nowe inwestycje o wartości 22,6 mld zł:

Autostrady:


Drogi ekspresowe:


Obwodnice: Jarosławia, Tyńca, Opoczna, Pabianic (DK 14 bis), Olecka, Jędrzejowa, Ełku

Przebudowy: DK 8 (przejście przez Bielany Wrocławskie), DK 46 Grodziec – Myślina, DK 74 Annopol – Gościeradów, DK 82 (przejście przez Łęczną), Przebudowa DK 16 Biskupiec- Borki Wielkie; a także na budowę mostu na Wiśle koło Kwidzyna DK 90.

Niestety, w 2010 roku nie udało się ogłosić wszystkich przetargów na autostrady, które były ujęte do realizacji przed Euro 2012. Mimo, że minister transportu Cezary Grabarczyk deklarował, że „do końca 2010 roku zostaną ogłoszone wszystkie przetargi na autostrady, to znaczy, że ostatni odcinek autostrady będzie realizowany po ogłoszeniu przetargu w grudniu, a w 2011 roku wszystkie te najważniejsze, najbardziej oczekiwane drogi w Polsce będą już w trakcie budowy" nie powiodło się z autostradą A18 i A1 ze Strykowa do Pyrzowic. Jeszcze rok temu GDDKiA poinformowała, że 180-kilometrowy odcinek autostrady A1 Stryków - Pyrzowice będzie budowany w systemie tradycyjnym, ponieważ konsorcjum Autostrada Południe SA (APSA) nie zapewniło finansowania tego projektu. Od tego czasu nie ma ostatecznego rozstrzygnięcia dla tego projektu. Jedynie dla odcinka A1 Stryków – Tuszyn udało się wyłonić w przetargu wykonawcę. Ostatnio rząd w ramach oszczędności odłożył budowę autostrady A1 z Pyrzowic do Tuszyna. Prace mają się tam zacząć po roku 2013 i skończyć dwa lata później. (Czytaj więcej: A1 ze Śląska z poślizgiem)


Poprawę kierowcy odczują w tym roku. W 2011 roku polska sieć drogowa wzbogaci się o 230 km autostrad (m. in. A1 obwodnica aglomeracji śląskiej, A1 Grudziądz – Toruń, A4 obwodnica Rzeszowa, A8 obwodnica Wrocławia, A2 Nowy Tomyśl – Świecko - granica państwa) i 70,6 km dróg ekspresowych (m. in. S7 Skarżysko Kamienna – Kielce, S7 Elbląg – Pasłęk, S19 Stobierna – Rzeszów, S12/74 Kielce – Cedzyna). Powstanie blisko 80 km obwodnic  (m.in. obwodnice Ełku, Mrągowa, Pabianic, Łęknicy, Tyńca, Żyrardowa, Serocka, Siewierza).


W 2011 roku GDDKiA rozpocznie budowę:

  • 40,2 km autostrad (A1 Łódź – Piotrków Tryb.)
  • 159,3 km dróg ekspresowych (m.in. S8 Syców – A1)
  • 66,1 km obwodnic (m.in. Wąchock, Frampol, Hrubieszów).


Na kolejne kilometry budowanych obecnie dróg musimy jeszcze poczekać do 2012 roku, do mistrzostw EURO 2012. Później raczej nie możemy liczyć na zapowiadany boom w budownictwie drogowym, bo w  rządowym projekcie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 długooczekiwane przez kierowców inwestycje zostały przeniesione do realizacji na nieprecyzyjnie określone terminy „po 2013, 2015 i 2020”….

Czytaj więcej: Rząd przesuwa budowę nowych dróg na później

 

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 78 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 132 700 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Audi A8
Audi A8
Cena podstawowa już od: 381 400 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Północna obwodnica Krakowa gotowa w 2022 roku - ruszyły prace

Północna obwodnica Krakowa gotowa w 2022 roku...

Polskie drogi 2017-01-16

S16 Borki - Mrągowo - jest rozstrzygnięcie przetargu

S16 Borki - Mrągowo - jest rozstrzygnięcie...

Polskie drogi 2017-01-16

Komentuj:

~Roman z Bydgoszczy 2011-03-10

W centralnej Polsce istnieje "dziura inwestycyjna" w budowie dróg. Jest to rejon Bydgoszczy,miasta ponad 350 tys. mieszkańców. Przechodzą przez region DK nr 5, 10, 25, 80. Jedyną widoczną inwestycją jest ukończony w 2010r., odcinek 6km drogi S-10 jako obwodnica Bydgoszczy z dwoma dużymi węzłami drogowymi. W tej chwili nie istnieją nawet przygotowane plany kolejnych inwestycji, gdyż zostały wycofane z ogólnokrajowego planu rozbudowy infrastruktury drogowej. Szczególnie zauważą to kierowcy jadący w sezonie nad środkowe wybrzeże Bałtyku, z południa Polski. Czekamy niecierpliwie na kontynuację budowy obwodnicy. Toruń ma autostradę A-1 oraz zaawansowane prace przy budowie kolejnego mostu przez Wisłę. W Bydgoszczy rozpoczęto budowę estakady, lecz nie będzie mieć to wpływu na ruch tranzytowy przez miasto.

~ab cd 2011-02-12

Buduje się sporo... ale cały czas za mało. Jest w Polsce kilka takich miejsc, gdzie stoi się w korkach na drogach krajowych... i to nie tylko na wyjazdach z dużych miast (jak np. w Jankach koło Warszawy). Niestety takich kilka miejsc jest w Wielkopolsce (np. Ostrów Wlkp., Jarocin, Oborniki, czy Kościan, Stęszew i wyjazd z Poznania w Komornikach). W innych regionach, to np. przejazd przez Gdynię i Wejherowo, 92 w Lubuskim w kierunku granicy, przejazd przez Inowrocław. Nie mówię tu o zakopiance, bo to akurat górale nie chcą, by tam budować drogę. Niestety nowe inwestycje nie powstają zawsze tam, gdzie są te najtrudniejsze warunki do jazdy, a tam, gdzie najgłośniej ludzie protestują, albo z przyczyn politycznych są budowane drogi, które nie koniecznie by musiały być budowane z racji małego natężenia ruchu.

~NIKOSMS 2011-01-15

MIESZKAM NA ŚCIANIE WSCHODNIEJ I GDDKiA OD 2001 ROKU OD KIEDY ISTNIEJE ODDZIAŁ ODDAŁA 5 KM NOWYCH DRÓG WG DANYCH GUS!!!!OWSZEM GMINY WYBUDOWAŁY PRAWIE 1000 ALE DZIAŁANIA URZĘDNIKÓW Z GDDKiA SĄ MNIEJ NIŻ MIERNE...PYTAM WIĘC JAKIE DROGI WYBUDOWALI ZŁODZIEJE Z WARSZAWY???I GDZIE!!OWSZEM WOBEC NIEÓBSTWA RZĄDU KACZYŃSKIEGO I INNYCH PRAWICOWYCH POPAPRAŃCÓW PRZEZ 20 LAT TZW DEMOKRACJI, PRZEZ 3 LATA PO RUSZYŁO BARDZO W MATERII DROGI, OBOK SLD Z LAT 2001-2005!!

~autobahner 2011-01-11

do obserwator- to nie są żadne wypociny, tylko czyste fakty. A swoją wiedzę na temat autostrad biorę nie z tvn, a z forum scycraper city- z wątku autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Tam wszystko jest bardzo dokładnie opisane i pokazane w statystykach- co, gdzie, kiedy było i jest w budowie.

~kibic drogowy 2011-01-10

rekord swiata nie do pobicia przez dluuuuugi czas 20mld zl i 14.5 km autostrad, reszta to bicie piany

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Range Rover Velar - luksusowy brat F-Pace
Range Rover Velar - luksusowy brat F-Pace
Na stoisku Range Rovera w Genewie nie zabraknie gorącej premiery. Oto całkowicie nowy model z segmentu SUV, który wypełni lukę pomiędzy najmniejszym Evqoue, a dużym Sport.