mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Polskie drogi w 2011 r. - sukcesy i problemy

Polskie drogi w 2011 r. - sukcesy i problemy

Ponad 205 km nowych autostrad i 62 km dróg ekspresowych przybyło na mapie Polski w 2011 roku. Na budowę nowych dróg Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała rekordową kwotę ponad 26,4 mld zł w ciągu jednego roku. Nie obyło się jednak bez problemów…Wiadomo już, że do mistrzostw Euro, nie uda się zapewnić pełnej przejezdności autostrady A1 na odcinku Kowal – Czerniewice oraz autostrady A4 na odcinkach Tarnów – Korczowa i Bochnia – Wierzchosławice. Zagrożone są też terminy na odcinkach A1 Kowal – Stryków, Świerklany – Gorzyczki oraz A4 Wierzchosławice – Krzyż.

Polskie drogi w 2011 r. - sukcesy i problemy

W 2011 roku otwartych zostało 267,7 km nowych dróg szybkiego ruchu, w tym autostrady: 205,5 km i drogi ekspresowe: 62,2 km. Dzięki oddanym w tym roku ponad 200 km autostrad mamy ich w Polsce prawie 1100 km. Dwa najdłuższe odcinki autostrad powstały w Partnerstwie Publiczno-Prywatnym. Odcinek A1 Grudziądz-Toruń (62km) wybudował Gdańsk Transport Company (GTC), odcinek A2 Nowy – Tomyśl – Świecko (105,9 km) wybudowała Autostrada Wielkopolska S.A.


Czytaj więcej o autostradowych inwestycjach w 2011 roku:

Autostradą A2 szybko i wygodnie do Europy

Nowe kilometry burstynowej trasy A1 czekają na kierowców

Szerokiej drogi na gliwickiej A1

Kolejne kilometry A1 (Piekary Śl. - Zabrze) 

Wrocław ma juz swoją Autostradową Obwodnicę

A1 Rowień - Świerklany na dobry początek


Po problemach z chińskim wykonawcą udało się przełamać impas na budowie odc. A i C autostrady A2 Stryków – Konotopa. Obecnie prace toczą się tam 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę a wyjątkowo szybkie tempo robót budowlanych pozwoli, już za siedem miesięcy, połączyć Warszawę z zachodnią Europą – zapewnia GDDKiA.

A2 Stryków - Konotopa w budowie

Wybudowanie autostrad na Euro 2012 okazalo się nierealne

Obecnie w budowie i przebudowie jest 1323 kilometrów dróg krajowych. Trwają prace przy budowie 580 km autostrad, 743 km dróg ekspresowych i obwodnic,  realizowana jest także przebudowa 615 km istniejącej sieci drogowej. Wartość realizowanych umów to ponad 49 mld zl brutto, z czego ponad 8 mld zł przypada na nowozawarte umowy.


W tym roku na inwestycje wydano rekodowe pieniądze – 26,4 mld zł. Z sukcesem wykorzystano środki unijne. Spośród przyznanych GDDKiA 10,1 mld euro z Unii Europejskiej na inwestycje w latach 2007 – 2013  zostały podpisane umowy na wydanie ok. 95 proc. środków. Od 1 stycznia 2007 roku Komisja Europejska przekazała za zrealizowane inwestycje ok. 12,2 mld zł. GDDKiA zakłada, że do końca 2011 roku wykorzystanie środków unijnych osiągnie poziom 18 mld zł (refundacja z KE) .


Niestety w 2011 roku rząd bardzo okroił pieniądze na nowe inwestycje w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. W lutym br. GDDKiA unieważniła 15 postępowań przetargowych. Były to m.in. inwestycje na odcinkach: A18 Olszyna – Golnice (jezdnia południowa) o łącznej długości ponad 70 km, S7 Gdańsk - Elbląg odc. Koszwały – Elbląg 41,5 km, S7 Jędrzejów – granica województwa Świętokrzyskiego ponad 20 km. W rezultacie, nie podpisano planowanych umów na budowę 226,4 km dróg, w tym 70,9 km autostrad, 155,5 km dróg ekspresowych. 

Rząd przedstawił swoje plany na drogi


Podsumowując ten rok drogowcy zaznaczają, że po raz pierwszy w historii drogi krajowe zarobiły 446 mln zł.  Od lipca działa Elektroniczny System Poboru Opłat viaTOLL, dzieki któremu w ciągu pierwszych pięciu miesięcy do Krajowego Funduszu Drogowego  wpłynęło ponad 345 mln zł. Jak szacuje GDDKiA, przy uwzględnieniu wpływów z Miejsc Obsługi Podróżnych, ten rok zamknie się wynikiem 446 mln zł. W początkowym okresie działania sytemu pojawiły się jednak problemy związane z wielokrotnym naliczaniem opłat niektórym użytkownikom systemu ViaToll. Obecnie system działa prawidłowo a jego funkcjonowanie jest na bieżąco kontrolowane. Według stanu z początku grudnia, liczba pojazdów zarejestrowanych w systemie przekroczyła 640 tysięcy, a liczba operacji dokonywanych każdego dnia - 1,1 miliona. W przyszłym roku przychody z viaTOLL mają osiągnąć ponad 1 mld zł.

ViaTOLL z zyskiem pod koniec 2012 roku

Autostrady: zapłacimy ale mniej

Jak zapowiada GDDKiA - w przyszłym roku polska sieć dróg szybkiego ruchu ma już liczyć 1500 km autostrad i ok. 2 tys. km tras szybkiego ruchu. To oznacza, ze przyszły rok ma przynieść otwarcie kolejnych ok. 400 km autostrad. Niestety, nie wszystkie terminy zostaną dotrzymane. Juz dzisiaj drogowcy wiedzą, że do mistrzostw Euro 2012, nie uda się zapewnić pełnej przejezdności autostrady A1 na odcinku Kowal – Czerniewice oraz autostrady A4 na odcinkach Tarnów – Korczowa i Bochnia – Wierzchosławice. Zagrożenie uzyskania przejezdności występuje także na odcinkach A1 Kowal – Stryków, Świerklany – Gorzyczki oraz A4 Wierzchosławice – Krzyż.


NIK o przygotowaniach do Euro 2012


Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Audi A8
Audi A8
Cena podstawowa już od: 376 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

~smirnoff 2012-01-07

A co z jezdnią południową na DK18? Zamkną ją chociaż, żeby wstydu nie było?

~MIETEK 2012-01-01

FAKTY SĄ TAKIE,ŻE PLATFORMA OBYWATELSKA OBEJMUJĄC WŁADZĘ W 2007 ROKU PODGONIŁA Z BUDOWĄ DRÓG, PO 2 LATACH OPIER...SIĘ MATOŁÓW Z TZW PRAWICY=PiS!!!GORZEJ,ŻE ROZRÓSŁ SIĘ APARAT ADMINISTRACYJNY ZAJMUJĄCY SIĘ BUDOWĄ DRÓG,TO PROWADZI DO BURDELU DECYZYJNEGO, MARNOTRAWSTWA CZASU I ŚRODKÓW..NIESTETY POLSKĄ SPECJALNOŚCIĄ ZAWSZE BYŁO WARCHOLSTWO I CWANIACTWO.TAKIE NASZE CECHY NARODOWE,KTÓRE NIE PRZYNOSZĄ NAM CHLUBY!!A TAK OK,TYLKO CZEMU TUSK WYWALIŁ GRABARCZYKA!!????TO MNIE BARDZO WK...!!

~jumper 2011-12-30

do : warszawiak . Żeby było lepiej firma Alpine Bau, bo o niej mowa, chciała wraz z pepikami i janosikami pozwać Gdakę do sądu za unieważnienie pierwszej umowy. teraz austriacy z Alpine Bau budują po sobie wg nowej umowy ale już samodzielnie [sami ale dzielnie] i nie wyrabiają się po raz drugi !!! oto polskie bagno w wydaniu wzorcowym : droga ma 850 dni opóźnienia w oddaniu do ruchu a wykonawcy walczą czy tam walczyli o odszkodowania . chory kraj .

~warszawiak 2011-12-29

Czytam i przecieram oczy. Tego już nawet trudno jest komentować. Zagrożony jest termin ukończenia odcinka Świerklany-Gorzyczki. Ten nowy termin po zerwaniu poprzedniego kontraktu i podpisaniu nowego z tą samą firmą? Jeżeli tak, to jest to nazwyczajniej w świecie kryminał 1-szej wody i nic więcej.

~chychak 2011-12-29

od po Euro nic sie nie będzie u nas budować przez kolejne 20 lat, tylko będziemy konczyc rozpoczęte inwestycje, w sensie poprawiać buble

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport