mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Polskie inwestycje mają kłopot z Naturą

Polskie inwestycje mają kłopot z Naturą

Brak ostatecznie wyznaczonych obszarów Natury 2000 przeszkadza w realizowaniu inwestycji finansowanych z kasy UE - alarmuje rząd. W tej chwili kłopoty ma aż pięć strategicznych inwestycji: budowa A4 Zgorzelec – Krzyżowa, przebudowa DK nr 22 Elbląg – Grzechotki, budowa S3 Szczecin – Gorzów Wlkp. Oraz modernizacja linii kolejowych E30 Zgorzelec – Bielawa Dolna i E59 Poznań – Wrocław.

Polskie inwestycje mają kłopot z Naturą

Te projekty (o łącznej wartości blisko miliarda euro) mają być finansowane z funduszy unijnych. Są częścią strategicznych europejskich korytarzy komunikacyjnych znanych jako Sieć Transeuropejska lecz mimo to ich realizacja idzie jak po grudzie. Bruksela nie jest pewna, czy te projekty nie kolidują z zasadami, jakie obowiązują na obszarach należących do tzw. Natury 2000.

W Polsce te obszary nie zostały jeszcze ostatecznie wyznaczone. Rząd jest w trakcie przesyłania Komisji Europejskiej swojej listy terenów, które jego zdaniem powinny zostać objęte programem Natura 2000 i na których obowiązywałby ograniczenia inwestycyjne. W środę rząd przykładowo przekazał listę 38 takich obszarów. Kłopot w tym, że propozycje do Brukseli przesyłają także organizacje pozarządowe. Ich pomysły to tzw. lista cieni. Wynika z niej, że pięć ww. projektów jest w potencjalnej kolizji z Naturą 2000. Przykładowo, ekologowie twierdzą, że droga S22 zagraża obszarowi o nazwie Warmińskie Bociany. Gdyby tak faktycznie było, to inwestycja w ogóle nie mogłaby być zrealizowana albo musiałyby jej towarzyszyć specjalne działania rekompensujące.

Polski rząd jest odmiennego zdania niż organizacje ekologiczne. W czwartek do Brukseli przyjechała jego delegacja: minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka, minister transportu Jerzy Polaczek i minister środowiska Jan Szyszko. Podczas spotkania z unijnymi komisarzami Danutą Hübner (polityka regionalna), Stavrosem Dimasem (ochrona środowiska) oraz Jacques'em Barrotem (transport). Polscy ministrowie przekonywali Komisję, by zgodziła się odblokować pięć wspomnianych projektów i jednocześnie zapewniali ją, że wszystkie sporne kwestie dotyczące obszarów Natura 2000 rząd wyjaśni w ciągu najbliższych miesięcy.

Przeczytaj także:

Jest wykonawca obwodnicy Augustowa (2007-01-31)

Inwestycje i środowisko (2007-01-20)

Rekordowe są plany (2007-01-30)

Znamy wykonawców A4 Zgorzelec – Krzyżowa (2006-11-07)

Berlinka: Elbląg - Grzechotki umowa podpisana (2006-11-08)

Lubuskie: S3 ruszy za rok (2006-12-29)

S3 Szczecin - Gorzów w 2009 r. (2005-11-28)

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Jest wykonawca obwodnicy Augustowa

Jest wykonawca obwodnicy Augustowa

Polskie drogi 2007-01-31

Rekordowe są plany

Rekordowe są plany

Polskie drogi 2007-01-30

Komentuj:

~Jarek z Lubina 2007-03-16

Cwaniacy z zachodnich krajów budowali swoje autostrady tak dawno, że wówczas sprawami ekologii nikt się nie przejmował... a teraz czepiają się Polski która po czasach komuny odziedziczyła praktyczny brak autostrad. Zwierzątka przeniosą się w inne dogodne miejsca, których w Polsce na pewno nie zabraknie.

~Razol 2007-02-06

Jednak przyroda to wartość wyższa. Kompromis jest potrzebny. Boli mnie również blokowanie inwestycji, bo opóźnienia już irytują, ale również uważam, że winni są ci, którzy kiedyś planując przebieg dróg o aspekcie przyrodniczym nie myśleli. Widać to i po tym że nic ich to nie uczy przy nowych planach / przedsięwzięciach.

~Razol 2007-02-06

Jednak przyroda to wartość wyższa. Kompromis jest potrzebny. Boli mnie również blokowanie inwestycji, bo opóźnienia już irytują, ale również uważam, że winni są ci, którzy kiedyś planując przebieg dróg o aspekcie przyrodniczym nie myśleli. Widać to i po tym że nic ich to nie uczy przy nowych planach / przedsięwzięciach.

~Sztukas 2007-02-03

Planowanie drog i ich budowa nie nie trwa jeden dzien. Takie konflikty mozna bylo przewidziec. Teraz wszyscy zwalaja wine na ekologow. Gbyby ktorys z tych biurokratow podnioslby swoj tylek od czasu do czasu aby zaznajomic sie z dyrektywami Natury 200 teraz nie byloby tych problemow. Drogi nalezy budowac zgodnie z prawem. Ponadto ekolodzy proponuja alternatywne miejsca pod budowe drog tylko nikt z nimi nie rozmawia do momentu kiedy jest juz za pozno.

~As 2007-02-02

Ponadto budowa A4 Zgorzelec – Krzyżowa czy juz ruszyła????, przebudowa DK nr 22 Elbląg – Grzechotki, jest juz budowa zaawansowana, budowa S3 Szczecin – Gorzów Wlkp rusza w 2007 także niech se psioczą pseudo-ekolodzy , budujmy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport