mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Popękana autostrada

Popękana autostrada

Jak wynika z ustaleń technologów GDDKiA, po ostatnich mrozach na autostradzie A2 między Łodzią a Warszawą pojawiły się szczeliny w podbudowie asfaltowej. Badania odwiertów potrwają do końca przyszłego tygodnia. Po zakończeniu badań wykonawcy będą musieli zaproponować technologie naprawy rozszczelnień. Ministerstwo transportu  zapewnia, że wykonawcy zmuszeni będą naprawić uszkodzenia.

Popękana autostrada
W większości szczeliny pojawiły się na tzw. szwach technologicznych czyli w takich miejscach podbudowy asfaltowej ,gdzie kończy się odcinek asfaltu ułożony jednego dnia a zaczyna kolejny, układany następnego dnia.

Jak wynika z dotychczasowej analizy technologów szczeliny, które pojawiły sie w działkach roboczych nie stanowią żadnego zagrożenia dla trwałości autostrady, zdarzają się często, nie tylko w Polsce, a pojawić się mogły ze względu na bardzo niskie temperatury, czyli podczas ostatnich mrozów (gwałtowny spadek temperatur do minus 30 przy gruncie w nocy). Ponieważ autostrada A2 budowana jest w systemie Projektuj i Buduj, czyli takim gdzie wykonawca sam dokonuje wyboru rozwiązań technicznych i technologicznych, GDDKiA - wykorzystując przysługujące jej prawa kontraktowe oraz pozycję inwestora publicznego - po zinwentaryzowaniu budowy w tym zakresie wskazała wykonawcom, ze miejsca szczelin pomiędzy dziennymi odcinkami pracy rozściełacza muszą być w należyty sposób zabezpieczane, poprzez prawidłowe wykonanie połączeń roboczych czy też wypełnianie specjalnym rodzajem masy zachowującej sprężystość także w niskich temperaturach – informuje GDDKiA.

Dodatkowo technolodzy GDDKiA dokonali odwiertów w miejscach szczelin, by z całą pewnością stwierdzić, czy pojawiły się one wyłącznie ze względu na niskie temperatury i nienależyte zabezpieczenie tych wrażliwych na mrozy miejsc podbudowy, ale także, by ustalić czy w niższych warstwach konstrukcji drogi nie doszło do pęknięć.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana ruchu

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana...

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~stary 2012-02-25

W wielkim skrócie. Nie da się przechytrzyć czasu i mrozu .Dlatego: 1.nasypy ziemne zawsze potrzebują czasu na solidne"okrzepnięcie" 2. nikt rozsądny nie buduje w naszym klimacie w czasie zimy.Jeśli ktoś to lekceważy, to wtedy pojawiają się takie konsekwencje.A niebawem, prawdopodobne są następne.

~warszawiak 2012-02-24

@Jotgie: To, że jestem typowym Polakiem i warszawiakiem (bez cudzusłowu) to zgoda. Na pewno mnie ujmy to nie przynosi, wręcz przeciwnie, Ty możesz sobie być Meksykaninem, czy kimkolwiek tam chcesz. Natomiast to Ty komentujesz rzeczy, o ktorych nie masz pojęcia. Nikt mi nie wmówi, że jest rzeczą normalną, że pęknięcia występują na drodze ŚWIEŻO ZBUDOWANEJ i jeszcze niedokończonej. A gdyby nie miały one żadnego wpływu na jakość drogi, nie byłoby tego całego szumu, dodatkowych badań i już zwalania winy (tak, tak) jeden na drugiego. Zresztą fachowcy wypowiadli się, (m.in. Malusi lub Furgalski), że musiała być zastosowana mieszanka nie uwzględniająca amlitud temparatur w naszym klimacie. Tak wiec Jotgie, wybacz, ale ja słucham się "trochę" lepszych speców drogowych od Ciebie.

~Jar 2012-02-24

Nie znam się na budownictwie. Orientuję się natomiast jak organizuje się przetargi i wyłania firmy. To już nie jest śmieszne. To już raczej kryminał. Podejrzewam/wydaje mi się, że te pęknięcia to raczej dobre dla prasy i żeby komuś widelec w oczy włożyć. Ale zawsze jest jakieś ale, bo do dzisiaj nikt rozsądnie nie wytłumaczył dlaczego i co dalej. A to już znaczy że zbyt przejrzyście na kolejnych etapach budowy nie było i jest co chować. W sumie wisi mi program budowy autostrad. Za długo to się ciągnie. Mieszkam blisko lotniska :)

~romek 2012-02-24

Na stroie internetowej jest kilkadziesiat artykułow dotyczacych tego tematu Pozwoliłem sobie przekopiowac kilka czynników majacych wpływ na pekanie afaltu Rodzaj czynnika Wpływ na spękania niskotemperaturowe 1. Czynniki materiałowe 1.1. Lepiszcze asfaltowe: ? konsystencja (tj. sztywność, lepkość i penetracja), ? wrażliwość temperaturowa. Bardzo duży Bardzo duży 1.2. Typ kruszywa (tj. kształt, tekstura powierzchni i porowatość) Od niskiego do nieznacznego 1.3. Skład mieszanki mineralno-asfaltowej: ? zawartość lepiszcza asfaltowego, ? uziarnienie kruszywa, ? zawartość wypełniacza, ? zawartość wolnych przestrzeni. Niski Niski (przed starzeniem) i wysoki (po starzeniu) Wyższa zawartość mastyksu - wyższe dopuszczalne odkształcenie rozciągające Niski (przed starzeniem) i wysoki (po starzeniu) 1.4. Własności mieszanki mineralno-asfaltowej: ? sztywność, ? wytrzymałość na rozciąganie, ? współczynnik skurczu termicznego. Bardzo duży Niski Duży 1.5. Modyfikatory mieszanki lub lepiszcza (np. polimery lub elastomery ) Średni 2. Czynniki środowiskowe 2.1. Temperatura 2.2. Tempo schładzania Bardz

~Jotgie 2012-02-24

Warszawiak - jesteś "typowym polakiem" i do tego warszawiakiem, który komentuje rzeczy, o których nie ma "zielonego" pojęcia! Nie ma takiej technologi na świecie budowy dróg, która by wytrzymała bez uszczerbku zmiany temperatury od -30 do +90 stopni! Jedyna zasada w w budowie dróg jest taka, żeby szwy poszczególnych warstw się na siebie nie nakładały. A tak z doświadczenia takie pęknięcia powstały w tym roku na wielu drogach nawet takich, na których ich nie było nawet w ciągu ostatnich 20 lat! A tak nawiasem - nie mają one ŻADNEGO WPŁYWU na póżniejszą eksploatację autostrad!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport