mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Powstaje "betonówka" do Świecka

Powstaje "betonówka" do Świecka

Po dwunastu latach oczekiwań faktem stała się budowa odcinka autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem a Świeckiem. Nowa, 106 kilometrowa trasa połączy Polskę z europejską siecią autostrad. Na te kilometry czekają tysiące kierowców nie tylko z Polski. ”Będziemy robić wszystko, żeby pod koniec 2011 roku zapewnić kierowcom przejazd autostradą do Świecka - obiecał wykonawca Autostrada Wielkopolska SA.

Powstaje

Mimo, że 16 lipca br. budowa ruszyła oficjalnie, prace przygotowawcze trwały już od początku lipca. W tym roku na budowie zatrudnionych zostanie do 800 osób, natomiast w trakcie szczytu będzie nawet od 3- 4 tysięcy pracowników. Jesienią realizowane są prace ziemne: wykopy, wymiana słabonośnych gruntów. Przygotowane są też konstrukcje obiektów mostowych.

Nowy odcinek autostrady A2 powstanie w technologii betonowej, która ma być gwarancją, że  przez najbliższe 30 lat nie będzie wymagać ona remontów. Tak więc blisko 106 kilometrowa trasa będzie najdłuższą  betonową drogą  w Polsce. Zakres prac obejmuje także przebudowę istniejącej drogi krajowej nr 2. Na trasie ma powstać docelowo osiem węzłów.  Autostrada zostanie oddana do użytku z pełnym wyposażeniem, m.in. punktami poboru opłat, systemem alarmowym, miejscami obsługi podróżnych.

Spółka Autostrada Wielkopolska SA (kontrolowana przez Jana Kulczyka) koncesję na budowę tego odcinka otrzymała jeszcze 12 lat temu. Przez wiele lat realizacja inwestycji przekładana  była z roku na rok przez bezsensowne negocjacje, wytyczne zmieniane w zależności od ekip rządzących oraz coraz to nowe stawi ustalane przez AWSA. W ostatnich latach projekt wymagał już dodatkowych zmian ze względu na pojawianie się nowych dyrektyw unijnych dotyczących ochrony środowiska.

Ostatecznie ustalono, że koszty realizacji projektu wyniosą 1,6 miliarda euro a pieniądze będą pochodzić z trzech źródeł: Europejskiego Banku Inwestycyjnego (974 mln euro), 11 międzynarodowych banków komercyjnych (394 mln euro) i z wpłat akcjonariuszy Autostrady Wielkopolskiej (186 mln euro). Wartość 1,6 mld euro - to o 10 proc. więcej, niż początkowo szacowano. Wzrost kosztów budowy tłumaczony  jest m.in. koniecznością budowy w technologii betonowej.


Na realizowanym odcinku A2 Świecko – Nowy Tomyśl będzie obowiązywać system opłaty za dostępność autostrady. Polega on na tym, że zgodnie z Umową na Budowę i Eksploatację Skarb Państwa wydzierżawia AWSA II grunt pod budowę autostrady, powierzając spółce wybudowanie drogi w ciągu 2,5 roku oraz prowadzenie eksploatacji przez kolejne 25 lat, w zamian za co spółka otrzymywać będzie określoną w Umowie opłatę miesięczną za zapewnienie pełnej dostępności autostrady jej użytkownikom. Podstawowym zadaniem AWSA II jest zorganizowanie finansowania przedsięwzięcia, wybudowanie autostrady za zgromadzone środki, a następnie utrzymywanie drogi w odpowiednim, wysokim standardzie oraz pobór opłat na rzecz Skarbu Państwa. Za te czynności AWSA II otrzymywać będzie odpowiednie wynagrodzenie od partnera publicznego, które pozwoli na spłatę kredytów i zabezpieczy zwrot z zainwestowanych środków przez sponsorów projektu.


Podróż nowym odcinkiem autostrady będzie kosztować nie więcej niż 22 zł. Oznacza to, że za przejazd od Świecka przez Nowy Tomyśl do Strykowa kierowcy zapłacą około 55 zł.


Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~Lucas 2009-09-19

to jest zlodziejstwo w bialy dzien!! Zreszta jak wszytkie platne autostrady w Polsce!! Na zachodzie jest relatywnie taniej! Nie wracam!!!!

~w 2009-09-17

od lat jestesmy polaczeni a18, teraz od niedawna doszla a4. jedynie ciezarowki beda korzystaly i ludzie zamozni. chyba dobrze, bo "tiry" powoduja na krajowkach zagrozenie, tak samo jak palanty co cisna 160-180 swoimi ganz-neu-wiesvagenami lub innymi. oplaty powiny byc jak w czechach. nalepka na szybe i bez zatrzywywania mozna spokojnie jechac.

~Sovereign 2009-09-11

...No nie wiem czy najdłuższa betonówka- jest przecież jeszcze tzw.berlinka Chojnice-Starogard-Malbork gdzie betonowa nawierzchnia zachowała się od 1940 do dziś dnia

~Jotgie 2009-09-11

No i jeszcze jedno - 55 zł to raczej kwota, dotycząca odcinka od granicy do granicy woj. wlkp (trochę za Konin). Odcinek "łódzki" jest tylko NA RAZIE niepłatny ale będzie! Choć nieco taniej bo to odcinek "publiczny" to jednak i tak ok. 16-17 gr/km więc do kwoty 55 zł dojdzie jeszcze ok. 17 zł co da za cały odcinek ok. 70-75 zł! Dość drogo jak na ok. 300 km autostrady! Do tego dojdzie jeszcze 90 km do W-wy za następne 15 zł więc cały odcinek będzie kosztował ok. 90 zł w jedną stronę! Mimo, że drogo to jednak są to ceny porównywalne z innymi krajami europy np. Chorwacją. Dodam, że punkty poboru opłat będą już tylko na wjazdach do kraju - nie będą już budowane tak, jak na wielkopolskim odcinku A2 - opłaty będą pobierane na zjazdach. No i jeszcze jedna ciekawostka - autostradowa obwodnica Wrocławia (A8 - ok. 35km) będzie i pozostanie jedyną bezpłatną autostradą w Polsce.

~Jotgie 2009-09-11

Z europejską siecią autostrad to już nas połączył 14 sierpnia br. odcinek A4 ze Zgorzelca.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport