mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Poznań pożyczy i zarobi na obwodnicy

Poznań pożyczy i zarobi na obwodnicy

Miasto gotowe jest zaciągnąć nawet kilka miliardów złotych długu, bo ekonomiści obliczyli, że dzięki trasie obwodowej Poznań zarobi krocie. Do 2015 r. powstanie trzecia rama komunikacyjna - 36 km dwujezdniowa trasa okalająca miasto, która ma je gruntownie odmienić.

Poznań pożyczy i zarobi na obwodnicy

6,2 mld zł to na warunki Poznania astronomiczna kwota. Miasto myśli o pozyskaniu środków z co najmniej dwóch źródeł. Będzie się starało o dofinansowanie części obwodnicy przez Unię Europejską, a na budowę pozostałej części trzeciej ramy (ok. 4 mld zł) planuje zaciągnąć kredyt. "Są instytucje finansowe gotowe dać kredyt, który miasto spłacałoby po wybudowaniu trzeciej ramy nawet przez 35 lat" - mówi Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania. Władze miasta poważnie rozważają zaciągnięcie tak wielkich zobowiązań, bo ekonomiści wyliczyli, że w przyszłości Poznań stać będzie na ich spłatę.

Centrum Ekspertyz Gospodarczych przy poznańskiej Akademii Ekonomicznej policzyło, ile w perspektywie wielu lat da gospodarce Poznania miejska obwodnica. Oszacowano jak zasilany będzie budżet miasta po powstaniu obwodnicy aż do 2050 r. Założenia były bardzo ostrożne, przyjmowano nawet niższe wskaźniki wzrostu gospodarczego czy cen nieruchomości, które np. przy autostradzie A2 w Poznaniu w ciągu dwóch lat podrożały o 100 proc. A i tak okazało się, że na trzeciej ramie miasto zrobi świetny interes, a zyski z powstania obwodnicy będą dużo większe niż raty spłacanego kredytu.

Eksperci szacują, że efektem budowy trasy będzie bowiem uruchomienie aż 47 obszarów inwestycyjnych w jej bliższym i dalszym (do 1,5 km) sąsiedztwie. Otworzą się tereny pod inwestycje, budownictwo mieszkaniowe, obiekty rekreacyjne.

Z ekspertyzy CEG wynika, że wpływy m.in. ze sprzedaży miejskich działek, podatków od nieruchomości, z udziałów w podatkach PIT i CIT wyniosą do 2050 r. co najmniej 18 mld zł. Rocznie budżet miasta będzie więc większy o co najmniej pół miliarda złotych.

Na razie trzecia rama Poznania istnieje tylko na papierze, ale wkrótce ma to się zmienić. Przebieg trasy został już ostatecznie zatwierdzony przez radę miasta, a w ciągu dwóch lat powinna się rozpocząć budowa pierwszych odcinków, m. in. fragmentu obsługującego okolice stadionu Lecha Poznań. Poznań musi już teraz przygotować całą dokumentację akurat tej części obwodnicy, bo wiosną przyszłego roku UEFA będzie decydować, komu przyznać organizację mistrzostw Euro 2012.


Przeczytaj także:

S5 - autostradowy łącznik (2006-11-06)

Dodatkowe pieniądze na obwodnice (2006-10-25)

Obwodnica Poznania, tak ale dalej (2006-09-07)

Perspektywy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 (2006-11-30)

Jeszcze trudniej w Poznaniu (2006-08-25)

 


Podobne wiadomości:

Perspektywy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8

Perspektywy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia...

Polskie drogi 2006-11-30

Komentuj:

~MaTi 2006-12-01

Artykuł z motogazeta.pl "S11 na 2011" cytat: "Po ubiegłorocznych wyborach, okazało się, iż S 11 została wykreślona z planów rządowych, a w jej miejsce wprowadzono S 19, która ma przebiegać wzdłuż ściany wschodniej".

~Zenek 2006-12-01

wydaje mi się, ze właśnie S5 i S11 jest w planach na 2007-2013

~MaTi 2006-12-01

Brawo!!! Oto na co stać Wielkopolan a w szczególności Poznań. Szacowny rząd wyrzucił ze swoich planów budowę drog S5 i S11 w Wielkopolsce, tym samym oddalając je w budowie do roku 2013. Poznań pokazuje środkowy palec do rządu -- przyklasnąć

~WS 2006-12-01

najbardziej podobają mi się plany do 2050 roku.... lepiej jak Gierek planował...:) Ale przyjmując że się uda, kolejne miasto z obwodnicą, to co na to uzdrowisko Warszawa..........?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem
Akcyza samochodowa 2017 wejdzie z opóźnieniem
Ministerstwo Finansów próbuje pobudzić sprzedaż nowych samochodów zwiększeniem stawek akcyzy za sprowadzane auta używane. Zapowiadane od wielu tygodni zmiany nie wejdą w życie wraz z początkiem roku.