mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Pracodawcy RP o finansach na drogi

Pracodawcy RP o finansach na drogi

- By uzyskać zadowalające wpływy do budżetu państwa z tytułu funkcjonowania systemu finansowania inwestycji drogowych i móc traktować je jako stałe źródło finansowania budowy, modernizacji i utrzymania polskiej sieci drogowej, konieczne jest zapewnienie optymalnego pokrycia kraju systemem elektronicznego poboru opłat połączonego z wysokim poziomem kontroli i maksymalnej jego szczelności - czytamy w raporcie „Infrastruktura drogowa i elektroniczny system poboru opłat za korzystanie z dróg krajowych” przygotowanym przez Pracodawców RP.

Pracodawcy RP o finansach na drogi
W dokumencie podkreślano, że inwestycje w dobrze rozwiniętą infrastrukturę drogową są koniecznością. Ma ona niebagatelny wpływ na konkurencyjność gospodarki. Jest to szczególnie ważne dla kraju na takim etapie rozwoju, na jakim jest Polska – nadal musimy zmniejszać dystans, jaki dzieli nas od krajów starej Unii pod względem rozwoju gospodarczego, a nie cieszyć się ze stanu obecnego.

Eksperci Pracodawców RP ocenili, że zaniedbania w zakresie inwestycji infrastrukturalnych wynikają m.in. z wad poszczególnych regulacji prawnych i niedostatecznego finansowania tych przedsięwzięć. Chociaż, paradoksalnie, coraz więcej pieniędzy przeznacza się na budowę dróg, to brak środków nadal stanowi jedną z głównych barier dla modernizacji sieci komunikacyjnej w Polsce.

- Obowiązujący do końca czerwca 2011 r. system winietowy okazał się wadliwy. Chociaż w założeniu miał być jednym ze źródeł finansowania inwestycji drogowych, to w ostatnim okresie jego obowiązywania niemal 100% wpływów z tego tytułu przeznaczane było na rekompensaty dla koncesjonariuszy autostrad płatnych - napisano w raporcie. Eksperci Pracodawców RP podkreślili jednocześnie, że urzędnicy wyznaczyli nierealny termin na rozstrzygnięcie skomplikowanego przetargu na wyłonienie wykonawcy systemu e-myta, zakładając, że postępowanie zostanie rozstrzygnięte w ciągu pół roku. A przecież musieli być świadomi tego, że opóźnienie rozstrzygnięcia przetargu jeszcze bardziej zmniejsza szanse uruchomienia systemu w ustawowym terminie. Dla przykładu w Austrii, gdzie funkcjonuje analogiczny system naziemny, jego wdrożenie trwało półtora roku.

W dokumencie skrytykowano również fakt, że start systemu nie był skoordynowany z przyznaniem przez Inspekcję Transportu Drogowego dodatkowych etatów dla kontrolerów, co pozwoliłoby na skuteczniejsze czuwanie nad szczelnością systemu.

Z raportu Pracodawców RP wynika, że inwestycje drogowe zależą nie tylko od pozyskania środków finansowych. - Państwo powinno z większą otwartością podchodzić do budowy dróg w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego tym ważniejsze, że stan finansów publicznych budzi obawy o dalsze finansowanie inwestycji drogowych. Należy również przeprowadzić osobny audyt przepisów, kształtujących przebieg formalno-prawnego przygotowania inwestycji.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport