mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Problemy z budową A4. Tarnów-Dębica bez wykonawcy.

Problemy z budową A4. Tarnów-Dębica bez wykonawcy.

Możemy zapomnieć o tym, że na początku przyszłego roku przejedziemy autostradą A4 z zachodu na wschód. Termin oddania podkarpackiego odcinka autostrady A4 Tarnów – Dębica opóźni się co najmniej o rok. Problemem, podobnie jak przy innych inwestycjach autostradowych, są problemy finansowe wykonawcy, żądanie zwiększenia wartości kontraktu o 200 mln złotych i ostatecznie zerwanie umowy. 

Problemy z budową A4. Tarnów-Dębica bez wykonawcy.
Województwo podkarpackie jest obecnie największym placem budowy autostrady A4. Terminy budowy ośmiu odcinków A4 są tu bardzo napięte. Powódź, protesty podkarpackich samorządowców, prace archeologiczne, rozwiązanie kwestii ujęcia wody dla Łańcuta i pokonanie przeszkód związanych z ochroną żab to tylko część problemów, które opóźniły budowę A4. Z czasem doszły jeszcze problemy z wykonawcami.  Dlatego zmienione zostały harmonogramy.  Ostatecznie i to nie pomogło, bo dla odcinka A4 Tarnów – Dębica, GDDKiA będzie musiała znaleźć nowego wykonawcę.

Konsorcjum firm: SIAC Construction Ltd, PBG S.A., APRIVIA S.A. i Hydrobudowa Polska S.A.,  realizujące prace na odcinku A4 Tarnów-Debica, już od jakiegoś czasu miało problemy przekładające się na tempo prac. Zgodnie z umową i zatwierdzonym harmonogramem roboty miały zostać zakończone 6 sierpnia 2012 r. Tymczasem, jak wynika z danych przedstawionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, na dzień 30 czerwca 2012 r. zaawansowanie rzeczowe wyniosło 48%, natomiast upływ czasu 95%.

Największe różnice pomiędzy harmonogramem a rzeczywistym postępem prac wystąpiły w czasie sezonu budowlanego - kwiecień, maj, czerwiec. - Wbrew postanowieniom kontraktu wykonawca nie wykonywał robót w systemie dwuzmianowym. Zaprzestanie prac doprowadziło do zagrożenia odkształcenia całej konstrukcji a nawet wystąpienia katastrofy budowlanej na obiekcie mostowym – estakadzie E118. Pomimo wezwania GDDKiA, wykonawca nie usunął zagrożenia przez co GDDKiA została zmuszona do zrealizowania tych robót w ramach wykonania zastępczego oraz całkowitego sfinansowania tych robót – informuje GDDKiA w komunikacie.

Dodatkowo wykonawca stał się niewypłacalny. Problemem stały się płatności dla podwykonawców i inne zobowiązania finansowe. Wezwania o płatność dla podwykonawców (tylko te będące w trakcie wyjaśniania przez GDDKiA) opiewają na kwotę ok. 70 mln, a zaległości wykonawcy wobec usługodawców i dostawców stanowią kwotę ok. 100 mln zł. Wszystko to w efekcie doprowadziło  do zapaści na placu budowy. Ostatecznie konsorcjum przestało realizować budowę autostrady A4 Tarnów-Dębica i zażądało zwiększenia wartości kontraktu o 200 mln złotych. Doprowadziło to do zerwania umowy. Teraz drogowcy muszą uruchomić procedury, jak m.in. przy budowie A2 Stryków-Konotopa czy A4 Brzesko – Wierzchosławice, gdzie po wypowiedzeniu umowy dotychczasowemu wykonawcy została wyłoniona nowa firma, która przejęła budowę drogi.

- Zmiana wykonawcy, w czasie realizacji inwestycji, nie jest dla inwestora sytuacją komfortową, jednak, jak pokazuje przykład chociażby autostrady A2 Stryków-Konotopa, nie jest sytuacją paraliżującą budowę. A2, po której ruch już się odbywa, będzie całkowicie gotowa w połowie października, a na A4 odc. Brzesko-Wierzchosławice mimo, iż umowny termin ukończenia kontraktu mija w styczniu 2013 to już w listopadzie 2012 będzie możliwe oddanie do ruchu jednej jezdni. Procedurę wyboru nowego wykonawcy robót budowlanych dla A4 Tarnów – Dębica rozpoczniemy niezwłocznie, tak by zakończenie prac na 35-kilometrowym było możliwe do końca 2013 roku – zapewnia GDDKiA.

Podsumowując, z przygotowywanych na Euro 2012 odcinków autostrady A4, dwa są gotowe: Wielicka – Szarów oraz Zgorzelec – Krzyżowa.  Pozostałe odcinki na Podkarpaciu i Małopolsce są w budowie: Rzeszów – Korczowa, Tarnów – Rzeszów i Krzyż – Rzeszów Wschodni, Kraków – Tarnów, Szarów – Krzyż. Łączna długość budowanych odcinków to 297, 4 km, ich koszt wyniesie 13, 2 mld zł.

Budowana autostrada od Szarowa do wschodniej granicy Polski będzie częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 kilometrów.

W 2011 roku przybyło ponad 205 km nowych autostrad i 62 km dróg ekspresowych. W pierwszym półroczu br. siec dróg krajowych zwiększyła się o blisko 120 km autostrad i ponad 68 km ekspresówek. Możemy jeździć już chociażby autostradami A2 z Łodzi do Warszawy, autostradą A1 od Zabrza do Pyrzowic, częścią Zachodniej Obwodnicy Poznania w ciągu drogi ekspresowej S11, pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Dąbrówka, drogą ekspresową S5 Poznań - Gniezno, zwana wschodnią obwodnicą Poznania, drogą ekspresową S1 Pyrzowice-Lotnisko, droga ekspresową S7 Gdańsk(A1) - Koszwały (Południowa Obwodnica Miasta Gdańska). Jak zapowiada GDDKiA do końca roku oddanych zostanie ponad 600 km dróg szybkiego ruchu, w tym małopolskie i jeden podkarpacki odcinki autostrady A4, autostrada A1 od Strykowa do Kowala oraz drogi ekspresowe: S8 od granicy województw mazowieckiego i łódzkiego do Piotrkowa Trybunalskiego oraz z Wrocławia do Oleśnicy i z Oleśnicy do Sycowa, S7 z Kalska do Miłomłyna oraz z Olsztynka do Nidzicy, S17 od w. Witosa do Piask oraz S19 odc. Stobierna - Rzeszów. Obecnie w budowie i przebudowie znajduje się 1323 kilometrów dróg krajowych; trwają prace przy budowie 580 km autostrad, 743 km dróg ekspresowych i obwodnic oraz przebudowa 615 km istniejącej sieci drogowej.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~Do DD 2012-07-31

Zobaczymy kolego twój piękny uśmiech, jak nie będziesz mógł się leczyć, dostaniesz głodową emeryturę, no chyba, że jesteś spoko koko, równy gość, na luziku, to może coś lewactwo tobie da na otarcie łez. Prawda jest bolesna, prawda?. Nie ma Polskich dużych firm ani dużego przemysłu, a ten co jest to grabią ile się da. Lasy prywatyzują, czytaj oddają za bezcen, uzdrowiska to samo, złoża kopalne to samo, gaz łupkowy to samo, elektrownie to samo. Można by wyliczać dalej. DD, przejżyj na oczy, a nie udawaj, że jesteś ślepy, bo to dziecinada

~janles62 2012-07-30

ale to nie politycy budują,Kaczor czy Tusk nie poleci z łopatą,wszystko kwestią mądrych umów i zasobności kasy,nie ma się co łudzić jesteśmy biedni.

~lalek 2012-07-30

dla mnie ciekawostką jest brak wspomnienia o odcinku autostrady A-1 do granicy państwa z Czechami. W czerwcu mówiono że zostanie oddany po 20 lipca b.r. Czyżby budowa została zaniechana?

~banan 2012-07-29

wynika z tego ,że odcinek Toruń-Stryków ma rok poślizgu. Mieszkam niedaleko tego odcinka I tak przyglądając się to nie wiem czy odcinek Stryków _Kowal będzie oddany w tym roku, póki co wszystko stanęło a odcinek Kowal -Toruń ( dzisiaj go widziałem z okna samochodu ) to tak na 70%. Przed wakacjami 2013 będzie. Ale ogólnie najważnieszy odcinek tej autostrady to objazd Łodzi - kiedy to będzie nie wiadomo ( może w 2015-16 )

~DD 2012-07-29

do: Nic dodać nic ująć Nie k... bedziemy glosowac na twoich zlodzieji z PIS

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport