mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Przebudowa dróg lokalnych – cel dobry, ale bez nadzoru

Przebudowa dróg lokalnych – cel dobry, ale bez nadzoru

W ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych gminy i powiaty w 2009 r. wyremontowały i przebudowały ponad 2,5 tys. km dróg oraz wybudowały 170 km nowych połączeń. W 2010 r. kolejne przebudowy i remonty objęły ponad 2 tys. km nawierzchni. Stan zaawansowania Programu wskazuje na możliwość jego pełnej realizacji do końca 2011 roku. Jednak, że w toku robót drogowych doszło do poważnych zaniedbań inwestorskich, co może grozić ujawnieniem się wad technicznych i koniecznością ponownego wykonania niektórych prac – poinformowała Najwyższa Izba Kontroli.

Przebudowa dróg lokalnych – cel dobry, ale bez nadzoru
W trakcie kontroli inspektorzy NIK wykryli jednak poważne nieprawidłowości, które mogą grozić koniecznością powtórzenia niektórych prac. Zarządcy dróg nierzetelnie wywiązywali się z obowiązku oceny stanu technicznego sieci drogowej. Nie przeprowadzali wymaganych przepisami badań lub przeprowadzali je w bardzo ograniczonym zakresie. NIK stwierdziła, że jedynie niewiele ponad 25 proc. zarządców dróg przeprowadzała obowiązkowe przeglądy prawidłowo, a ich wyniki wykorzystywała przy likwidacji zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i uwzględniała przy typowaniu najpilniejszych do wykonania zadań.

Zaniedbania w nadzorze znalazły swoje odbicie w towarzyszącej inwestycjom dokumentacji. Ponad połowa skontrolowanych zarządców nie prowadziła tzw. książek dróg lub robiła to nieprawidłowo, dopuszczając do powstania niekompletnej ewidencji. W dokumencie tym,  będącym swoistą „książeczką zdrowia” drogi, odnotowuje się przeglądy techniczne wszystkich obiektów mających wpływ na stan całości konstrukcji i bezpieczeństwo podróżujących. Brak takiej dokumentacji utrudnia wykonywanie bieżących czynności związanych z utrzymaniem drogi i planowaniem remontów.

Nierzetelny nadzór zarządców dróg nad inwestycjami realizowanymi w ramach Programu był podstawową przyczyną niewłaściwej jakości robót wykonanych na drogach lokalnych. Na niską jakość tych prac wskazują nieprawidłowości występujące przy odbiorach końcowych. Niektóre gminy i powiaty miały problem z wyegzekwowaniem od wykonawców usunięcia usterek. Tym trudniej zrozumieć, dlaczego niektórzy inwestorzy przy odbiorach końcowych nie egzekwowali od wykonawców wszystkich wymaganych dokumentów. Siedmiu z 35 skontrolowanych zarządców dróg w ogóle np. nie udokumentowało odbioru tzw. robót ulegających zakryciu (np. spodniej warstwy nawierzchni drogi). Takie działanie może skutkować nie tylko ujawnieniem się w przyszłości wad, ale również koniecznością ponownego płacenia wykonawcy za ich usunięcie.

NIK zwraca również uwagę, że prawie połowa ze skontrolowanych zarządców dróg nie miała opracowanego obowiązkowego planu rozwoju sieci drogowej. Dlatego wyboru odcinków dróg do remontów lub przebudowy dokonywano często na podstawie doraźnych wskazań, bez kompleksowego i systemowego podejścia do problemu.

Podobne wiadomości:

Ruszyła budowa obwodnicy Oświęcimia

Ruszyła budowa obwodnicy Oświęcimia

Polskie drogi 2016-07-15

DW902 najlepszą inwestycją komunalną w kraju

DW902 najlepszą inwestycją komunalną w kraju

Polskie drogi 2016-05-27

Komentuj:

~SCHETYNA 2011-04-01

JAK WYKONAWCA MIAŁ ODDAĆ DOKUMENTACJĘ POWYKONAWCZĄ JAK CZĘSTO NIE BYŁO PROJEKTOWEJ !!! KASĘ TO SOBIE WÓJTOWIE NABILI Z KOLESIAMI PROJEKTANTAMI Z BOŻEJ ŁASKI WYKONAWCY ZA TAK NISKIE CENY ZROBILI I TAK KAWAŁ DOBREJ ROBOTY RYCZAŁTOWE ROZLICZENIA NIE GWARANTOWAŁY RZETELNEJ WYCENY PORONIONE POMYSŁY TE SCHETYNÓWKI

~Jotgie 2011-04-01

Nie do końca tak jest. Ponieważ "siedzę w tym po uszy" (po stronie wykonawstwa) ujawnię, że często jest tak, że robi się wszystko minimalistycznie, by efektem były "kilometry" przy określonej, posiadanej kasie. Więc pocienia się podbudowy, a na tłuczniu projektuje... 7cm masy (ma taką budowę teraz)! W efekcie zaniża się wymagania w SST lub... nie ma ich wcale! Przy takich parametrach obwodnica Małego Miasteczka w ciągu drogi powiatowej nie będzie miała wystarczających parametrów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami
Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami
Minister Finansów poinformował o pracach nad zmianami w zasadach płatności akcyzy. W niedalekiej przyszłości podatek będzie zależeć nie tylko od pojemności silnika, ale również od wieku samochodu.