mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Raport o stanie dróg krajowych

Raport o stanie dróg krajowych

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała raport dotyczący stanu nawierzchni dróg krajowych na koniec 2007 roku. Z raportu wynika, że ponad połowa dróg krajowych posiada nawierzchnię w dobrym stanie, a w najbliższych latach ta liczba ma się stale zwiększać.

Raport o stanie dróg krajowych
Polska sieć dróg krajowych liczy łącznie 18 tys. kilometrów. Z raportu opublikowanego przez GDDKiA wynika, że stan techniczny nawierzchni sieci dróg krajowych, administrowanych przez GDDKiA, w ciągu ostatnich lat ulega systematycznej poprawie. Kolejny rok przyniósł poprawę stanu dróg o prawie 2%. Aktualnie blisko 55% dróg krajowych (około 10 tys. km), nie wymaga w najbliższej przyszłości zabiegów remontowych, gdyż prowadzone były na nich prace budowlane. Niestety jeszcze ponad 45% dróg wymaga przeprowadzenia różnego rodzaju modernizacji, od wzmocnień poprzez wyrównania, po zabiegi powierzchniowe poprawiające właściwości przeciwpoślizgowe lub uszczelniające powierzchnię jezdni. Połowę potrzeb remontowych stanowią zabiegi, które należy wykonać natychmiast, a druga połowa powinna być zaplanowana do wykonania w ciągu najbliższych kilku lat.

Przyjmując strategię wyłącznie poprawy stanu nawierzchni odcinków znajdujących się w stanie krytycznym, łącznie należałoby wykonać ponad 900 km wzmocnień, prawie 2400 km wyrównań i 600 km zabiegów powierzchniowych. Daje to w sumie ponad 3900 km dróg, które należałoby natychmiast wyremontować. Jest to wielkość nieznacznie mniejsza w porównaniu z uzyskaną w poprzednim roku. Oprócz remontów, które powinny zostać wykonane natychmiast, są także modernizacje zaplanowane na najbliższe lata. Łącznie stosunkowo najbardziej kosztowne i niezbędne remonty należy zaplanować i wykonać na sieci o długości prawie 6700 km.

Stan nawierzchni dróg krajowych jest silnie zróżnicowany w poszczególnych regionach kraju. W większości województw dominują problemy z odcinkami wymagającymi natychmiastowego wyrównania, wynikającego z faktu występowania kolein. W części województw na pierwszy plan wysuwają się pozostałe typy prac remontowych. Ogólnie rzecz biorąc w statystykach najlepiej wypadają województwa: lubuskie, podlaskie, zachodniopomorskie i łódzkie. Natomiast najgorszy stan mają drogi w województwach: kujawsko-pomorskim, małopolskim i podkarpackim.

GDDKiA podejmuje szereg działań, wychodząc naprzeciw trudnej sytuacji. W ciągu kilku ostatnich lat starała się wykonywać zwiększone ilości remontów odcinków nawierzchni dróg krajowych. W 2005 roku zmodernizowanych zostało 1600 km dróg krajowych, w roku 2006 blisko 2000 km, natomiast w ubiegłym roku ta wartość wyniosła 1700 km. Na lata 2008-2013 zaplanowano odnowę ponad 6000 km tras krajowych. Program odnowy drogowej sieci krajowej jest uzupełnieniem Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad. W latach 2008-2012 na remont istniejących dróg przeznaczone jest blisko 4 mld zł rocznie. Prace GDDKiA mają na celu zapewnienie 10-12 letniego okresu międzyremontowego nawierzchni. W celu jego osiągnięcia, zakres wykonanych prac modernizacyjnych powinien kształtować się na poziomie 1200 – 1600 kilometrów rocznie, co też udało się osiągnąć w ciągu ostatnich 5 lat.

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~Europa Zachodnia to dno 2008-06-28

Tok myślenia GYUKI8889 zatrzymał się 5 lat temu, wtedy, kiedy stan dróg był taki, jaki on napisał. Tylko o 2%. To chyba jakiś wkręt. Chyba chcecie ukryć fakt znacznej poprawy dróg. Obym już więcej nie trafił na tą stronkę.

~GYUKI8889 2008-05-07

DOBRY WIDAĆ HUMOR MAJĄ SZPECE Z GDDKiA, PISZĄC TAKIE BZDURY, JEŻDZĘ PO TYM CHORYM KRAJU I POWIEM,ŻE JAKOSC DRÓG I INFRASTRUKTURY W STOSUNKU DO INYCH PANSTW UE, JEST FATALNA!!PO WILEU DROGACH STRACH JEŹDZIC Z MAŁĄ PRĘDKOSCIĄ( U NAS 90 KM/H)BO MOŻŃA WYPAŚC Z DROGI!!...TYLKO Z GABINETU W WIEŻOWCU PANA PREZESA GGDKiA I OKIEN JEGO LIMUZYNY Z KIEROWCĄ TO INACZEJ WYGLĄDA!!..STARA MKASYMA WIECZNIE ŻYWA:: PUNKT WIDZENIA ZALEŻY OD PUNKTU SIEDZENIA!!!

~B3 2008-04-24

"Kolejny rok przyniósł poprawę stanu dróg o prawie 2%." Toż to prawdziwy cud nad Wisłą!

~Alfista 2008-04-20

Powiedzmy sobie szczerze, koszt budowy 1km autostrady to (aktualnie) jakieś 30mln zł, a remont 1km zwykłej jednojezdniówki to jakieś 2mln, a gruntowna przebudowa na nowoczesny standard GP to może 5mln.... Powinniśmy budować autostrady, ale lepiej wybudować 100km autostrad mniej by wyremontować 1000km starych jednojezdniówek więcej - a jak 90% sieci drogowej będzie w stanie dobrym, to wtedy większy nacisk położyć na budowę autostrad.

~qaz 2008-04-17

Widać efekty wielu mln ? . Nie od razu Kraków zbudowano ale widać już efekty drogowego "pospolitego ruszenia". Przez Polskę już jeździ się lepiej i bezpieczniej. Jeszcze sporo jest do zrobienia ale dobrze, że po latach mizeroty drogowej od wejścia Polski do UE zaczęło się to zmieniać na lepsze.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport