mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Raport o stanie dróg krajowych

Raport o stanie dróg krajowych

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała raport dotyczący stanu nawierzchni dróg krajowych na koniec 2007 roku. Z raportu wynika, że ponad połowa dróg krajowych posiada nawierzchnię w dobrym stanie, a w najbliższych latach ta liczba ma się stale zwiększać.

Raport o stanie dróg krajowych
Polska sieć dróg krajowych liczy łącznie 18 tys. kilometrów. Z raportu opublikowanego przez GDDKiA wynika, że stan techniczny nawierzchni sieci dróg krajowych, administrowanych przez GDDKiA, w ciągu ostatnich lat ulega systematycznej poprawie. Kolejny rok przyniósł poprawę stanu dróg o prawie 2%. Aktualnie blisko 55% dróg krajowych (około 10 tys. km), nie wymaga w najbliższej przyszłości zabiegów remontowych, gdyż prowadzone były na nich prace budowlane. Niestety jeszcze ponad 45% dróg wymaga przeprowadzenia różnego rodzaju modernizacji, od wzmocnień poprzez wyrównania, po zabiegi powierzchniowe poprawiające właściwości przeciwpoślizgowe lub uszczelniające powierzchnię jezdni. Połowę potrzeb remontowych stanowią zabiegi, które należy wykonać natychmiast, a druga połowa powinna być zaplanowana do wykonania w ciągu najbliższych kilku lat.

Przyjmując strategię wyłącznie poprawy stanu nawierzchni odcinków znajdujących się w stanie krytycznym, łącznie należałoby wykonać ponad 900 km wzmocnień, prawie 2400 km wyrównań i 600 km zabiegów powierzchniowych. Daje to w sumie ponad 3900 km dróg, które należałoby natychmiast wyremontować. Jest to wielkość nieznacznie mniejsza w porównaniu z uzyskaną w poprzednim roku. Oprócz remontów, które powinny zostać wykonane natychmiast, są także modernizacje zaplanowane na najbliższe lata. Łącznie stosunkowo najbardziej kosztowne i niezbędne remonty należy zaplanować i wykonać na sieci o długości prawie 6700 km.

Stan nawierzchni dróg krajowych jest silnie zróżnicowany w poszczególnych regionach kraju. W większości województw dominują problemy z odcinkami wymagającymi natychmiastowego wyrównania, wynikającego z faktu występowania kolein. W części województw na pierwszy plan wysuwają się pozostałe typy prac remontowych. Ogólnie rzecz biorąc w statystykach najlepiej wypadają województwa: lubuskie, podlaskie, zachodniopomorskie i łódzkie. Natomiast najgorszy stan mają drogi w województwach: kujawsko-pomorskim, małopolskim i podkarpackim.

GDDKiA podejmuje szereg działań, wychodząc naprzeciw trudnej sytuacji. W ciągu kilku ostatnich lat starała się wykonywać zwiększone ilości remontów odcinków nawierzchni dróg krajowych. W 2005 roku zmodernizowanych zostało 1600 km dróg krajowych, w roku 2006 blisko 2000 km, natomiast w ubiegłym roku ta wartość wyniosła 1700 km. Na lata 2008-2013 zaplanowano odnowę ponad 6000 km tras krajowych. Program odnowy drogowej sieci krajowej jest uzupełnieniem Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad. W latach 2008-2012 na remont istniejących dróg przeznaczone jest blisko 4 mld zł rocznie. Prace GDDKiA mają na celu zapewnienie 10-12 letniego okresu międzyremontowego nawierzchni. W celu jego osiągnięcia, zakres wykonanych prac modernizacyjnych powinien kształtować się na poziomie 1200 – 1600 kilometrów rocznie, co też udało się osiągnąć w ciągu ostatnich 5 lat.

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Obwodnica Bełchatowa ruszyła!

Obwodnica Bełchatowa ruszyła!

Polskie drogi 2016-12-23

Komentuj:

~Europa Zachodnia to dno 2008-06-28

Tok myślenia GYUKI8889 zatrzymał się 5 lat temu, wtedy, kiedy stan dróg był taki, jaki on napisał. Tylko o 2%. To chyba jakiś wkręt. Chyba chcecie ukryć fakt znacznej poprawy dróg. Obym już więcej nie trafił na tą stronkę.

~GYUKI8889 2008-05-07

DOBRY WIDAĆ HUMOR MAJĄ SZPECE Z GDDKiA, PISZĄC TAKIE BZDURY, JEŻDZĘ PO TYM CHORYM KRAJU I POWIEM,ŻE JAKOSC DRÓG I INFRASTRUKTURY W STOSUNKU DO INYCH PANSTW UE, JEST FATALNA!!PO WILEU DROGACH STRACH JEŹDZIC Z MAŁĄ PRĘDKOSCIĄ( U NAS 90 KM/H)BO MOŻŃA WYPAŚC Z DROGI!!...TYLKO Z GABINETU W WIEŻOWCU PANA PREZESA GGDKiA I OKIEN JEGO LIMUZYNY Z KIEROWCĄ TO INACZEJ WYGLĄDA!!..STARA MKASYMA WIECZNIE ŻYWA:: PUNKT WIDZENIA ZALEŻY OD PUNKTU SIEDZENIA!!!

~B3 2008-04-24

"Kolejny rok przyniósł poprawę stanu dróg o prawie 2%." Toż to prawdziwy cud nad Wisłą!

~Alfista 2008-04-20

Powiedzmy sobie szczerze, koszt budowy 1km autostrady to (aktualnie) jakieś 30mln zł, a remont 1km zwykłej jednojezdniówki to jakieś 2mln, a gruntowna przebudowa na nowoczesny standard GP to może 5mln.... Powinniśmy budować autostrady, ale lepiej wybudować 100km autostrad mniej by wyremontować 1000km starych jednojezdniówek więcej - a jak 90% sieci drogowej będzie w stanie dobrym, to wtedy większy nacisk położyć na budowę autostrad.

~qaz 2008-04-17

Widać efekty wielu mln ? . Nie od razu Kraków zbudowano ale widać już efekty drogowego "pospolitego ruszenia". Przez Polskę już jeździ się lepiej i bezpieczniej. Jeszcze sporo jest do zrobienia ale dobrze, że po latach mizeroty drogowej od wejścia Polski do UE zaczęło się to zmieniać na lepsze.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Karoq nagrodzona za design
Skoda Karoq nagrodzona za design
Czytelnicy magazynu "Auto Motor und Sport" uznali Skodę za najlepiej zaprojektowanego, kompaktowego SUV-a na rynku. Czeski model zdobył 28,7 proc. głosów i pokonał aż siedemnastu rywali.