mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Relacja z budowy A-4 Zgorzelec - Krzyżowa

Relacja z budowy A-4 Zgorzelec - Krzyżowa

Minęło już ponad pięć miesięcy od przekazania wykonawcom placu budowy 51,4 km odcinka autostrady A-4 ze Zgorzelca do Krzyżowej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Nadszedł czas na relację z postępu prowadzonych prac.

Relacja z budowy A-4 Zgorzelec - Krzyżowa

Priorytetowy odcinek

Autostrada A-4 jest częścią jednego z Europejskich Korytarzy Transportowych, który przebiega z zachodu na wschód, od granicy z Niemcami przez przemysłowe tereny południowej polski. Budowa odcinka Zgorzelec – Krzyżowa jest ważnym etapem, gdyż docelowo stanie się łącznikiem między przejściem granicznym z Niemcami a istniejącą autostradą A-4 oraz poprzez węzeł w Krzyżowej, z autostradą A-18 biegnącą do przejścia granicznego w Olszynie. Inwestycja ta wpłynie na rozwój transportu międzynarodowego, gdyż po jej zakończeniu autostrada A-4 wejdzie w skład trasy o europejskim zasięgu, mianowicie E40 (od Ostendy do Kijowa).

Więcej o autostradzie A-4

Problemy z inwestycją

Realizacja projektu budowy autostrady A-4 Zgorzelec-Krzyżowa, finansowanego w dużym stopniu ze środków unijnych (Fundusz Spójności), przeciągała się w czasie. Powodem tego były problemy z wyłonieniem wykonawcy projektu. Pierwotnie wykonawca miał być wybrany jeszcze jesienią 2005 roku, jednak zespół arbitrów Urzędu Zamówień Publicznych wielokrotnie unieważniał postępowania przetargowe. Tym samym czas ewentualnego oddania autostrady do użytku przesuwał się, co grodziło utratą dofinansowania z Unii Europejskiej, gdyż według unijnych wymogów odcinek powinien być wybudowany do końca 2008 roku. Na szczęście Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad udało się pod koniec 2006 roku wybrać dwa konsorcja: DTP Terrassement S.A., Bouygues Travaux Publics, VSL SA oraz Strabag Sp. z o.o., Strabag AG, Heilit+Woerner bau GmbH, Mota-Engil, Engenharia E Construcao S.A.. Dnia 9 listopada 2006 r. podpisano umowy na budowę odcinka autostrady A-4.

Więcej o problemach z przetargami:

Autostrada A4 - zdążyć na czas (2006-07-24)

Przetarg na A4 unieważniony (2006-02-09)

O budowie

Budowa 51,4 km odcinka autostrady to ogromne przedsięwzięcie, którego koszt oszacowano na ponad 317 mln euro. Jeśli uda się zakończyć budowę w terminie to 82% kosztów, czyli ponad 252 mln euro, pokryje Fundusz Spójności. Każdy z wykonawców ma 19 miesięcy na budowę jednej z dwóch części, na jakie został podzielony odcinek Zgorzelec-Krzyżowa.
Konsorcjum DTP Terrassement S.A. za ponad 87 mln euro wybuduje odcinek A, ze Zgorzelca do Wykrot, zaś Strabag Sp. z o.o. wykona odcinek B, z Wykrot do Krzyżowej, za ponad 158 mln euro.
Autostrada ze Zgorzelca do Krzyżowej będzie płatna i będzie spełniała wszystkie wymogi takiej autostrady (Miejsca Obsługi Podróżnych, sieć telefonów alarmowych, pasy awaryjne, obwody utrzymania autostrady).
Planowany odcinek to dwujezdniowa autostrada o prędkości projektowej 120km/h, której nawierzchnia, o maksymalnym obciążeniu 115 kN na oś, będzie wykonana z betonu w technologii stosowanej wcześniej przy budowie istniejącego odcinka A-4 w kierunku Wrocławia.

Zobacz jak powstaje betonowa autostrada A-4

Projekt budowy obejmuje m.in. przebudowę węzła w Zgorzelcu, budowę trzech węzłów autostradowych w Godziszowie, Bolesławcu i Krzyżowej, 24 przejść i kładek nad autostradą, 26 obiektów mostowych, budowę urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zbiorniki wodne, separatory oleju, zieleń ochronna), budowę oświetlenia i łączności autostradowej oraz oznakowanie autostrady. Na tym odcinku autostrady powstaną także Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP), które będą usytuowane w Żarskiej Wsi i Kraśniku Dolnym (MOP typu III) oraz w Czernej (MOP typu I).

Relacja

Wykonawcy inwestycji odebrali place budowy obu części odcinka Zgorzelec-Krzyżowa 10 kwietnia 2007 roku. Natychmiast rozpoczęto prace przygotowawcze związane z oczyszczaniem terenu pod przyszłą autostradę. Szybkie zaangażowanie wykonawców związane jest z krótkim terminem realizacji projektu, który wynosi 19 miesięcy. Zatem średni czas na wykonanie 1 km autostrady wynosi 11 dni.

Budowa autostrady A-4 ze Zgorzelca do Krzyżowej została podzielona na dwa odcinki:

Odcinek A: Zgorzelec-Wykroty, długość 22 km

Na krótszym odcinku planowanej autostrady oprócz budowy nowej drogi o długości 20,3 km, zostanie także zmodernizowany i wzmocniony istniejący już 1,7 km odcinek od granicy do Zgorzelca. Jednym z najważniejszych zadań jest przebudowa istniejącego węzła w Zgorzelcu oraz budowa nowego węzła autostradowego w Godziszowie (połączenie A-4 z drogą wojewódzką nr 296). Pomiędzy węzłami w Zgorzelcu i Godziszowie, w Przesieczanach powstanie Punkt Poboru Opłat, prawdopodobnie jedyny w ciągu autostrady na tym odcinku (pozostałe punkty będą się znajdować na zjazdach z węzłów). W Żarskiej Wsi zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych typu III (strefa parkingowa, miejsca do wypoczynku i toalety oraz motel-restauracja z parkingiem). Na odcinku powstanie 9 obiektów mostowych.

Zobacz galerię zdjęć z odcinka

Odcinek B: Wykroty-Krzyżowa, długość 29,4 km

W ciągu dłuższego odcinka zaplanowano budowę dwóch węzłów autostradowych, w Bolesławcu (połączenie A-4 z drogą wojewódzką nr 297) oraz w Krzyżowej (budowany odcinek A-4 połączy się z już istniejącym oraz z autostradą A-18, biegnącą od przejścia granicznego w Olszynie). Powstaną także trzy Miejsca Obsługi Podróżnych, jedno w Kraśniku Dolnym (typu III) i dwa w Czernej (typu I, czyli strefa parkingowa oraz miejsca do wypoczynku i toalety). Na tym odcinku, w ciągu autostrady zaplanowano 17 obiektów mostowych oraz obwód utrzymania autostrady w Bolesławcu.

Zobacz galerię zdjęć z odcinka

Podsumowanie

Po przygotowaniu terenu pod budowę, ruszyły prace ziemne na obu odcinkach. Wykonawcy przygotowali już część nasypów i wykopów. Obecnie prace są zaawansowane i idą zgodnie z planem. Dodatkowo powstają fundamenty pod obiekty mostowe w ciągu przyszłej autostrady. Na początku września, na odcinku B, został położony pierwszy beton na południowej nitce drogi. Jeśli prace w dalszym ciągu będą przebiegać w takim tempie, to wykonawcy powinni dotrzymać terminu realizacji inwestycji.

O postępach na placu budowy będziemy informować na bieżąco.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~IRON 2008-12-15

pracuję w tej firmie od roku w skandynawii-polscy pracodawcy powinni się uczyć od BYTP relacji z pracownikami-tylko czy już dorośli do tego nasi pracodawcy-ja mam duże wątpliwości IRON

~yuniorek 2007-11-02

Drog przybywa a my wciaz nazekamy To nasze czysto Polskie

~układ PO-LiD 2007-10-11

Wychodzi wasze prawdziwe oblicze PLATFORMIANI MIŁOŚNICY "kultury", korupcji i przekrętów. Herr TUSKE daje wam wspaniały przykład.

~kurczak 2007-10-10

nie

~Piti 2007-10-09

Czy wasze wypowiedzi nie mogły by być trochę bardziej kulturalne...?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport