mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Rosną szanse na budowę autostrad z betonu

Rosną szanse na budowę autostrad z betonu

Nawet 22 mld zł więcej kosztowałaby budowa dróg na Euro 2012 z betonu, a nie jak obecnie z asfaltu – wynika z wyliczeń Rzeczpospolitej. Jednak zdaniem analityków wydatek ma się zwrócić.

Rosną szanse na budowę autostrad z betonu

Rząd wstępnie się zgodził, aby liczący prawie 106 km odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka, czyli do granicy z Niemcami, powstał z betonu. "Sama budowa będzie droższa, ale potem mniej będzie kosztowała eksploatacja drogi" - podkreśla Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej.
Jak wyjaśnia Piotr Sarnowski z firmy Skanska, użycie betonu cementowego może podnieść koszty budowy nawet o 10 proc., dużo droższe dla wykonawcy będą również ewentualne błędy na etapie inwestycji. "Taka droga będzie jednak dużo trwalsza, a czas jej budowy w przypadku obu technologii jest porównywalny" - dodaje.

"Pierwsze poważne prace na trasach asfaltowych trzeba wykonywać już po dziesięciu latach od jej powstania, w przypadku betonu okres ten wynosi 30 – 40 lat " - mówi Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Jak podaję eksperci, roczne utrzymanie tego samego odcinka zbudowanego z betonu może być nawet do 15 proc. tańsze niż w przypadku nawierzchni asfaltowej. A to już znacząca kwota. W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyliczyła, że na pilne remonty dróg krajowych potrzebuje 8 mld zł. Dostała zaledwie 4,5 mld zł. A do remontu nadaje się już ponad 50 proc polskich dróg. Wydatek może się więc z biegiem czasu zwrócić.

22 mld zł więcej kosztowałaby budowa dróg na Euro 2012 z betonu. Ich utrzymanie byłoby tańsze nawet o 15 proc.

Nowy typ nawierzchni to niejedyna zmiana kontraktu na budowę odcinka A2. "Nowe warunki dotyczą zakresu robót, kwestii finansowych i prawnych. Odcinek ma być odrębnym projektem, a nie kontynuacją już istniejących" -  wyjaśnia Zofia Kwiatkowska.

Obie strony liczą, że umowę uda się podpisać w ciągu kilku najbliższych tygodni, być może jeszcze do końca sierpnia. Wciąż jednak nie doszły do porozumienia co do ceny budowy 1 km autostrady i systemu rozliczeń w trakcie trwania koncesji. AW SA chce do końca tego roku podpisać umowę z bankami o finansowanie przedsięwzięcia, tak by prace mogły się rozpocząć w marcu 2009 r.

Tematy w artykule: autostrada A2 autostada A2

Podobne wiadomości:

Wszystkie autostrady w Polsce będą płatne!

Wszystkie autostrady w Polsce będą płatne!

Polskie drogi 2016-12-21

Utrudnienia na majówkę - GDDKiA radzi

Utrudnienia na majówkę - GDDKiA radzi

Polskie drogi 2016-05-02

Komentuj:

~K 2008-08-22

Autostrada A4 Wrocław w kierunku granicy z Niemcami jest rewelacyjna. Powinien to być właśnie taki beton. A4 ma oczywiście sporo wad, np brak pasa awaryjnego i ograniczenie do 110 km/h, ale beton ma super.

~Reichsautobahn 2008-08-18

Mam nadzieję, ze to będzie beton a nie beton z nadprogramową domieszką piasku !

~dken 2008-08-18

jak autostrady mialyby byc jak a4 koło wrocławia to owszem beton wygrywa

~Rumzais 2008-08-18

Skanska kilka lat temu betonowała skrzyżowanie w Siewierzu koło Częstochowy, bo tiry rozryły ogromne koleiny w asfalcie. Dzisiaj widać już pierwsze efekty fuszerki. Proponuje brać przykład z Niemców i Austriaków

~taki jeden 2008-08-17

jesli ten beton ma przypominac autostrade graz- wieden, bede bardzo szczesliwy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Polacy kupili rekordową liczbę nowych aut
Polacy kupili rekordową liczbę nowych aut
Instytut SAMAR donosi, że rynek nowych samochodów w Polsce cały czas rośnie. Wszystko wskazuje na to, że prognozowana sprzedaż na koniec roku, czyli 490 tys. samochodów, jest jak najbardziej realna do osiągnięcia.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech