mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Rosną szanse na budowę autostrad z betonu

Rosną szanse na budowę autostrad z betonu

Nawet 22 mld zł więcej kosztowałaby budowa dróg na Euro 2012 z betonu, a nie jak obecnie z asfaltu – wynika z wyliczeń Rzeczpospolitej. Jednak zdaniem analityków wydatek ma się zwrócić.

Rosną szanse na budowę autostrad z betonu

Rząd wstępnie się zgodził, aby liczący prawie 106 km odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka, czyli do granicy z Niemcami, powstał z betonu. "Sama budowa będzie droższa, ale potem mniej będzie kosztowała eksploatacja drogi" - podkreśla Zofia Kwiatkowska, rzecznik Autostrady Wielkopolskiej.
Jak wyjaśnia Piotr Sarnowski z firmy Skanska, użycie betonu cementowego może podnieść koszty budowy nawet o 10 proc., dużo droższe dla wykonawcy będą również ewentualne błędy na etapie inwestycji. "Taka droga będzie jednak dużo trwalsza, a czas jej budowy w przypadku obu technologii jest porównywalny" - dodaje.

"Pierwsze poważne prace na trasach asfaltowych trzeba wykonywać już po dziesięciu latach od jej powstania, w przypadku betonu okres ten wynosi 30 – 40 lat " - mówi Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Jak podaję eksperci, roczne utrzymanie tego samego odcinka zbudowanego z betonu może być nawet do 15 proc. tańsze niż w przypadku nawierzchni asfaltowej. A to już znacząca kwota. W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyliczyła, że na pilne remonty dróg krajowych potrzebuje 8 mld zł. Dostała zaledwie 4,5 mld zł. A do remontu nadaje się już ponad 50 proc polskich dróg. Wydatek może się więc z biegiem czasu zwrócić.

22 mld zł więcej kosztowałaby budowa dróg na Euro 2012 z betonu. Ich utrzymanie byłoby tańsze nawet o 15 proc.

Nowy typ nawierzchni to niejedyna zmiana kontraktu na budowę odcinka A2. "Nowe warunki dotyczą zakresu robót, kwestii finansowych i prawnych. Odcinek ma być odrębnym projektem, a nie kontynuacją już istniejących" -  wyjaśnia Zofia Kwiatkowska.

Obie strony liczą, że umowę uda się podpisać w ciągu kilku najbliższych tygodni, być może jeszcze do końca sierpnia. Wciąż jednak nie doszły do porozumienia co do ceny budowy 1 km autostrady i systemu rozliczeń w trakcie trwania koncesji. AW SA chce do końca tego roku podpisać umowę z bankami o finansowanie przedsięwzięcia, tak by prace mogły się rozpocząć w marcu 2009 r.

Tematy w artykule: autostrada A2 autostada A2

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na majówkę - GDDKiA radzi

Utrudnienia na majówkę - GDDKiA radzi

Polskie drogi 2016-05-02

Od jutra drożej na autostradzie A2

Od jutra drożej na autostradzie A2

Polskie drogi 2016-02-29

Komentuj:

~K 2008-08-22

Autostrada A4 Wrocław w kierunku granicy z Niemcami jest rewelacyjna. Powinien to być właśnie taki beton. A4 ma oczywiście sporo wad, np brak pasa awaryjnego i ograniczenie do 110 km/h, ale beton ma super.

~Reichsautobahn 2008-08-18

Mam nadzieję, ze to będzie beton a nie beton z nadprogramową domieszką piasku !

~dken 2008-08-18

jak autostrady mialyby byc jak a4 koło wrocławia to owszem beton wygrywa

~Rumzais 2008-08-18

Skanska kilka lat temu betonowała skrzyżowanie w Siewierzu koło Częstochowy, bo tiry rozryły ogromne koleiny w asfalcie. Dzisiaj widać już pierwsze efekty fuszerki. Proponuje brać przykład z Niemców i Austriaków

~taki jeden 2008-08-17

jesli ten beton ma przypominac autostrade graz- wieden, bede bardzo szczesliwy

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport