mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Ruszają przetargi na ostatnie odcinki Drogowej Trasy Średnicowej

Ruszają przetargi na ostatnie odcinki Drogowej Trasy Średnicowej

Niebawem rozpoczną się kolejne, ostatnie już etapy budowy Drogowej Trasy Średnicowej na Śląsku. Właśnie ruszył przetarg na budowę dwóch zabrzańskich odcinków, tzw. części zachodniej trasy. Kolejne przetargi na pozostałe dwa odcinki w Gliwicach ogłoszone będą w kolejnych miesiącach. Do wybudowania pozostało jeszcze niespełna 16 km. Docelowo Drogowa Trasa Średnicowa, zwana także autostradą  miejską, będzie miała około 32 km długości i połączy Katowice z Gliwicami. Jak wszystko potoczy się zgodnie z planami, cała trasa będzie gotowa pod koniec 2014 roku.

Ruszają przetargi na ostatnie odcinki Drogowej Trasy Średnicowej

Obecnie trasa przebiega przez pięć miast: Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską i częściowo przez Zabrze. Jest to ponad 20 km trasy na dominującym w aglomeracji śląskiej kierunku ruchu drogowego wschód-zachód. Od czerwca ubiegłego roku można jeździć nowym 4,7 km odcinkiem (odcinki Z1, Z2) Drogowej Trasy Średnicowej w Zabrzu. Do wybudowania pozostały jeszcze odcinki Z3 i Z4 w Zabrzu oraz G1 i G2 w Gliwicach o łącznej długości 11,3 km. Wszystkie cztery odcinki w Zabrzu liczyć będą blisko 8 km.

Inwestycja prowadzona jest przez spółkę Drogowa Trasa Średnicowa S.A., która ogłosiła już przetarg na budowę dwóch brakujących odcinków Z3 i Z4 w Zabrzu. Zainteresowane firmy mają czas na skladanie dokumentów do 23 lutego br. Rozstrzygnięcie przetargu przewidywane jest na miesiąc maj. DTŚ S.A. oszacowała wartość kontraktu na kwotę powyżej 20 mln Euro. Jednak rzeczywista wartość kontraktu będzie znana po wyborze wykonawcy.

- Zakładając sprawne i terminowe przeprowadzenie procedur przetargowych rozpoczęcie prac budowlanych na omawianym odcinku może nastąpić  w II/III kwartale 2012 r. Jeżeli prace ruszą w założonym terminie to zabrzański odcinek może być gotowy do końca czerwca 2014 r. – szacuje Danuta Żak, rzeczniczka spółki Drogowa Trasa Średnicowa.

Około 3 km odcinek DTŚ w Zabrzu (kontrakt Z3 i Z4) przebiegać będzie od zrealizowanego ronda de Gaull’a w Zabrzu, przez Park Powstańców Śląskich, do granicy miast Zabrze i Gliwice. Na odcinku tym zaplanowano cztery obiekty inżynierskie: tunel drogowy pod DTŚ w ciągu ul. Jaskółczej, most drogowy nad potokiem Guido, wiadukt nad koleją wraz z kładką pieszo-rowerową, wiadukt nad DTŚ do połączenia z ul. Roosevelta.

- Odcinek DTŚ od ul. de Gaulle'a w Zabrzu do DK-88 w Gliwicach (kontrakty Z3, Z4, G1, G2) nie będzie realizowany jako całość. Może być realizowany jako 3 oddzielne kontrakty prowadzone równolegle. Ogłoszenie postępowań o zamówienie publiczne na wykonanie odcinka G1 w Gliwicach planowane jest na I kwartał  2012 r., natomiast na wykonanie odcinka G2 w Gliwicach – II/III kwartał 2012 r. – informuje Danuta Żak.

W Gliwicach kontrakty obejmują budowę: odcinka G1 o dlugości 2,8 km przebiegającego od ul. Kujawskiej w Gliwicach do granicy z miastem Zabrze oraz 5,32 km odcinka G2, który ma początek na istniejącym węźle DK 88 z ul. Portową na północ od centrum miasta Gliwice, natomiast kończy się na ul. Kujawskiej w Gliwicach.

- Według harmonogramów opartych na założeniu sprawnego i terminowego uzyskiwania aktów administracyjnych (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) oraz procedur przetargowych rozpoczęcie prac budowlanych w Gliwicach może nastąpić w II połowie 2012 r. Mając na uwadze powyższe założenia wybudowanie odcinków gliwickich możliwe byłoby do końca 2014 r. – dodaje rzeczniczka DTŚ S.A.

                                               

                                  Drogowa Trasa Średnicowa w ciągu DW 902, fot. DTŚ S.A.

Drogowa Trasa Średnicowa  to obecnie największy projekt infrastrukturalny na Górnym Śląsku. DTŚ przebiega od Katowic (od połączenia z istniejącą trasą Katowice - Sosnowiec - Będzin - Dąbrowa Górnicza – S1) poprzez Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską. Docelowo przebiegać będzie przez Zabrze i Gliwice, gdzie przewiduje się akcesję DTŚ do projektowanej autostrady A1.

Trasę o długości 31,3 km. zaprojektowano dla prędkości 70 km/h. Trasa składa się z dwóch jezdni, po trzy pasy ruchu w każdym kierunku o szerokości 3,5 m każdy oraz z pasa awaryjnego o szerokości 2,5 m, przedzielonych pasem rozdziału o szerokości do 4 m.

Zgodnie z zamysłem projektodawców trasa biegnąca w ciągu drogi wojewódzkiej nr 902, nie zastąpi autostrady A4, która przeznaczona jest dla ruchu tranzytowego, lecz będzie obsługiwać ruch lokalny.


Podobne wiadomości:

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie - będą utrudnienia

A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie - będą...

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~Alfista 2012-01-31

Prędkość konstrukcyjna to jedno, a ograniczenie prędkości to drugie. Powiązane ze sobą, ale... Zwracam uwagę, że autostrady buduje się z prędkością konstrukcyjną maksymalnie 120km/h (niektóre fragmenty mają mniejszą pk), a ekspresówki 100km/h (niektóre fragmenty mniej). Jakie są ograniczenia to chyba wszyscy wiemy. Tyle w temacie.

~Michał 2012-01-30

1. W Katowicach DTŚ jest połączona z S86 a nie z S1. 2. Prędkość konstrukcyjna 70km/h? Przecież na wszystkich odcinkach (wyjątek to tunel w Katowicach i wiadukt na Dębie) jest dozwolone 100km, a bezpiecznie można jechać 140-150 km. Ta droga ma lepsze parametry niż drogi ekspresowe i połowa polskich autostrad

~Mój? 2012-01-29

Ja się pytam kiedy obwodnica Zawiercia będzie?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport