mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Ruszyły prace geodezyjne w Dolinie Rospudy

Ruszyły prace geodezyjne w Dolinie Rospudy

Geodeci firmy Budimex Dromex rozpoczęli prace przy budowie obwodnicy Augustowa w dolinie rzeki Rospudy. Prace zaczęły się przy skrzyżowaniu dróg krajowych 61 i 8 przed Augustowem. Geodeci będą wytyczać pas drogi, kontrolować punkty geodezyjne, przeprowadzać inwentaryzację drzew w pasie drogowym poza obszarami objętymi europejską siecią ochrony Natura 2000.

Ruszyły prace geodezyjne w Dolinie Rospudy

Wcześniej o rozpoczęciu prac informowała GDDKiA - „W środę, 21 lutego, zgodnie z procedurą wynikającą z prawa budowlanego został przekazany wykonawcy obwodnicy Augustowa dziennik budowy oraz plac budowy. Wykonawca przejął od inwestora (GDDKiA) ponad 300 ustabilizowanych punktów geodezyjnych. Od czwartku, 22 lutego, rozpocznie wytyczanie pasa drogowego” GDDKiA zapowiedziała, że o rozpoczęciu fizycznych robót budowlanych poinformuje w odrębnym komunikacie.

Kontrakt na budowę obwodnicy Augustowa GDDKiA w Białymstoku i Budimex Dromex SA podpisały 15 lutego. Zgodnie z informacjami podanymi przez spółkę, prace mają potrwać 33 miesiące (ich początek zaplanowano na 19 marca br., a zakończenie 19 grudnia 2009 r.). Koszt budowy drogi - jak informuje GDDKiA - wyniesie 439 mln zł brutto.

9 lutego wojewoda podlaski wydał pozwolenie na budowę obwodnicy Augustowa, która 500-metrową estakadą ma przecinać cenną przyrodniczo dolinę rzeki Rospudy. Estakada ma się wspierać na specjalnych słupach, 11 metrów nad ziemią. Słupy mają być wwiercane w ziemię tak, by jak najmniej naruszyć stosunki wodne na torfowisku.

Prace przygotowawcze nowej trasy trwały od 1992 r. Obwodnica będzie się zaczynała w miejscowości Gatne i będzie biegła do skrzyżowania dróg krajowych nr 61 i 8 w Augustowie. Powstaną 3 mosty, 10 wiaduktów. Będą też m.in. przejścia dla zwierząt, instalacja przeciwoblodzeniowa.

Przeciwko lokalizacji obwodnicy protestują ekolodzy, zastrzeżenia ma Komisja Europejska (KE). Od kilkunastu dniu ekolodzy z Greenpeace biwakują w Dolinie Rospudy w założonym tam obozie. Planują przebywać w nim do 1 marca, kiedy rozpoczynają się okresy lęgowe ptaków i nie można wycinać drzew.

Zgodnie z unijnym prawem, Komisja może zwrócić się do trybunału w Luksemburgu o wydanie nakazu wstrzymania prac w ramach rozpoczętej już procedury. Trybunał, na wniosek KE, poza nakazaniem wstrzymania prac może zasądzić wysokie kary finansowe. We wtorek unijny komisarz ds. środowiska Stawros Dimas zapowiedział, że Komisja Europejska jest gotowa szybko zwrócić się do Trybunału Sprawiedliwości UE o wydanie Polsce nakazu wstrzymania prac przy budowie obwodnicy Augustowa.

W środę prezydent Lech Kaczyński wyraził "zaniepokojenie eskalacją konfliktu, jaki budzi planowana budowa obwodnicy w dolinie Rospudy". Z kolei premier Jarosław Kaczyński powiedział w środę, że decyzja o budowie obwodnicy Augustowa nie zmieniła się. Dodał, że nie lekceważy ostrzeżeń Komisji Europejskiej, ale ewentualne decyzje w tej sprawie "muszą wynikać z pewnego równoważenia racji".

Przeciwko przebiegowi trasy przez dolinę rzeki Rospudy od kilkunastu dni protestują ekolodzy i obrońcy przyrody w różnych miastach Polski. W środę wieczorem przed Pałacem Prezydenckim demonstrowało około 100 osób. W obronie Doliny Rospudy protestowali też w środę we Wrocławiu tamtejsi ekolodzy. Od kilkunastu dniu ekolodzy z Greenpeace biwakują w Dolinie Rospudy w założonym tam obozie. Planują przebywać w nim do 1 marca, kiedy rozpoczynają się okresy lęgowe ptaków i nie można wycinać drzew.

Minister środowiska Jan Szyszko powiedział w czwartek, że nie spodziewa się kar ze strony UE za rozpoczęcie budowy obwodnicy Augustowa w dolinie Rospudy.

Przeczytaj także:

Unia żąda wstrzymania prac w Dolinie Rospudy (2006-02-21)

 


Podobne wiadomości:

Unia żąda wstrzymania prac w Dolinie Rospudy

Unia żąda wstrzymania prac w Dolinie Rospudy

Polskie drogi 2007-02-21

Komentuj:

~viatrakman 2007-02-26

To jest rezerwat przyrody!!! Nawet jeżeli estakade zrobią, to żeby filary postawic, dalej trzeba buldożerami wjechać!!! Co ze spalinami i wyciekiem olejowym z samochodow, gdzie on splynie!!! Po co to, jeżeli jest inny wariant?! Nawet gdyby byl droższy, to i tak unia za to zapłaci. Drogi sa fajne ale nie wolno naszego pięknego kraju zniszczyć za nie!

~Pelikan 2007-02-26

..........a i jeszcze zakazałbym budować nartostrady w górach i wyciągi w górach, niech se budują w Słowacji, a i neostrady bym zakazał, wszystkiego, oczywiście z polecenia Unii -a co jak szaleć, to szaleć ...

~Augustowianin 2007-02-24

Oj widzę że tu psychjatrykiem pachnie, gardła podrzaynają, ojojjoj ekoterror sieją. I dezinformację. Inny wariant obwodnicy jest szybszy w realizacji, tańszy i rodzi mniejsze problemy społeczne. Ale zgraja szacownych zainteresowanych zyskami z tej inwestycji stawia na sianie dezinformacji, jątrzenie, wykorzystywanie łatwości omamienia ludzi. I mamy Polskę właśnie.

~Augustowiak 2007-02-24

Lekki ty jesteś d... proekologiczna. W google wrzuć i szukaj wiedzy, nie bredź chłopie. Ale nie nabieraj się na kłamstwa drogowo samorządowej sitwy.

~astrolog 2007-02-23

Do education: prokuratura na szczescie sie mna nie zajmie. Ale milo poznac rzeczywiste oblicze eko-pajacow. Zaczyna sie fajnie, milo, przy ognisku, a konczy podzynaniem gardel, jak w kazdej rewolucji. Zobaczycie, jakie jeszcze jaja beda towarzysze ekolodzy wyczyniac.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport