mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Ruszyły prace na obwodnicy Krakowa

Ruszyły prace na obwodnicy Krakowa

W ubiegły piątek miało miejsce symboliczne wbicie pierwszej łopaty na budowie drogi krajowej nr 94 od węzła Radzikowskiego do węzła Modlnica, która będzie stanowić fragment północnej obwodnicy Krakowa. Realizacja inwestycji  potrwa dwa lata.

Ruszyły prace na obwodnicy Krakowa
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że 13 marca 2009 roku dyrektor Jacek Gryga oraz Dariusz Blocher prezes zarządu i dyrektor naczelny firmy Budimex-Dromex S.A., wbili pierwsze, symboliczne łopaty na budowie drogi krajowej nr 94 pomiędzy węzłem Radzikowskiego, a węzłem Modlnica, która będzie przedłużeniem obwodnicy Krakowa w kierunku północnym.

Inwestycja składa się z trzech części. Przede wszystkim powstanie nowy odcinek drogi krajowej nr 94 klasy GP, łączący istniejący węzeł Radzikowskiego przez tereny gminy Wielka Wieś z projektowanym i wykonywanym w ramach inwestycji węzłem Modlnica. Rozbudowy zostanie także węzeł Radzikowskiego (III etap). Dodatkowo wykonawca przebuduje ul. Jasnogórską.

Nowy odcinek drogi krajowej nr 94 o długości 2,5 km będzie dwujezdniową drogą główną przyspieszoną, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Szerokość jezdni będzie wynosiła od 9,5 do 11,5 m. Jezdnie będzie rozdzielał pas zieleni o szerokości 5 m. Nawierzchnia o nośności 115 kN na oś będzie przystosowana do przenoszenia dużych obciążeń. Wokół głównej trasy powstanie prawie 6 km dróg dojazdowych. Droga będzie przebiegała częściowo w nasypie (o wysokości około trzech metrów), a częściowo w płytkim wykopie.  Zaplanowane prace obejmują również przebudowę sieci teletechnicznej, energetycznej, wodociągowej i gazowej. Na węzłach oraz na części odcinków drogowych zainstalowane zostanie oświetlenie.

Docelowo, po wybudowaniu drogi na północ, węzeł Modlnica na skrzyżowaniu nowej drogi krajowej nr 94 z ulicą Jasnogórską, będzie węzłem typu koniczyna. Na razie, dla obsługi powstającego układu drogowego będzie to półkoniczyna. W ramach budowy węzła powstaną cztery łącznice. W związku z tą inwestycją, ulica Jasnogórska musi zostać przebudowana, a jej parametry podniesione. Rozbudowa obejmie odcinek o długości prawie 1,8 km, który stanie się dwujezdniową drogą klasy GP o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Ulica będzie mieć takie same parametry jak powstający nowy odcinek drogi krajowej.

Z kolei ostatni etap budowy węzła Radzikowskiego polega na budowie brakujących połączeń, które dopełnią zbudowany w ostatnich latach węzeł tak, że będzie on obsługiwał wszystkie relacje na skrzyżowaniu. W ramach węzła powstanie pięć łącznic.

Inwestorem zadania jest krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Projekt wykonało konsorcjum, którego liderem jest krakowska firma PxM Projekt Południe Sp. z o.o. Natomiast wykonawcą inwestycji jest firma Budimex-Dromex S.A. Wartość kontraktu to prawie 150 mln zł. Termin zakończenia robót wyznaczono na luty 2011 roku, jednak wykonawca zadeklarował, że możliwe jest ich wcześniejsze zakończenie.

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~Infra 2009-03-19

Kraków może, a ani widu, ani słychu o wbiciu łopaty na newralgicznym dla kraju odcinku autostrady ze Strykowa do granic Warszaw oraz na ściśle z nią związanej południowej obwodnicy Warszawy (S2). Pardon, słychać, ale tylko o tym, że znowu przeszkody formalne przeszkadzają w rozpoczęciu prac.

~p 2009-03-17

Hmm... Żadna Mota tam nie mota, żadne Greki, Hiszpanie, czy inne Turki też nie. Teren równy jak stół, brak mostów, fliszów karpackich, kurzawek, niestabilnych gruntów, gołoborzy, osypisk, kopalń, a nawet poważnych zakrętów tudzież innych wymówek. Może zdążą w tej 5-latce? Szkoda tylko, że użyteczność tej drogi będzie mocno ograniczona bez reszty północnej obwodnicy, na którą się szybko nie zanosi. A jak już się zaniesie to - sądząc po koncepcjach - nie będzie prowadzić od dawna zaplanowanym korytarzem autostradowym tylko wyczyniać dziwne esy-floresy celem dogodzenia kilku dobrze ustawionym osobom z Zielonek usadzonym na owych newralgicznych 500 m, o które rozbiła się cała koncepcja ekspresowego, bezkolizyjnego rozwiązania obwodnicy Krakowa. Amen.

~jkrosniewitz 2009-03-16

w kronice kierownik robót wspomniał że powinni zrobic 2-3 mies wczesniej przy dobrych wiatrach

~rocco 2009-03-16

To nie lepiej już było dołożyć trochę kasy do autostrady? Dziwnie to będzie wyglądać jak cały ring będzie zlepkiem różnego typu dróg. Czy koszt budowy autostrady aż tak się różni?

~rzeznik 2009-03-16

A mnie interesuje kiedy rozpocznie sie budowa pólnocnego obejscia Krakowa przez Zielonki do dk 7 ?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport