mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > S22 ? połowiczny sukces

S22 ? połowiczny sukces

Oddany do użytku pod koniec września bieżącego roku 50-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S22 to dla drogowców kolejne kilometry, jakie mogą doliczyć do puli wybudowanych tras szybkiego ruchu. Nie jest to jednak spektakularny sukces. Kierowcy mają w końcu do dyspozycji tylko jedną jezdnię, a sama droga powstała już przed II wojna światową.

S22 ? połowiczny sukces

Droga ekspresowa S22 (jeszcze do niedawna droga krajowa nr 22) jest popularnie określana mianem Berlinki. Nazwa ta wiąże się z historią trasy. Od 1933 roku Niemcy rozwijali swój program budowy autostrad. Jedną z tras, jakie miały zostać wybudowane w III Rzeszy, była właśnie Berlinka, czyli autostrada łącząca Berlin z Królewcem. Przed rozpoczęciem II wojny światowej Niemcy zdążyli wybudować odcinek z Berlina do Szczecina (po stronie polskiej to dzisiejsza autostrada A6) oraz jednojezdniową drogę łączącą Elbląg z Królewcem (na terenie Polski to obecnie właśnie droga ekspresowa S22 Elbląg – Grzechotki).

Przebudowa po latach
Po zakończeniu wojny trasa przebiegająca przez rzadko zaludniony obszar, usytuowany między Elblągiem a granicą państwa (tereny o charakterze rolniczym), straciła swoje znaczenie. Przez wiele lat Berlinka z Elbląga do Grzechotek nie była remontowana, a kierowcy wciąż korzystali z nawierzchni z betonowych płyt (podobna wciąż istnieje na drodze krajowej nr 18 od Olszyny w kierunku Wrocławia). Dopiero stosunkowo niedawno udało się rozpocząć gruntowną przebudowę tej drogi, w 2005 roku gotowy był węzeł Elbląg – Wschód, a prace na pozostałym odcinku ruszyły w 2006 roku. Niestety nie była to budowa zupełnie nowej drogi (trasa szybkiego ruchu biegnie po śladzie autostrady wybudowanej przez Niemców) i po tylu latach Berlinka wciąż pozostaje drogą jednojezdniową. Niewątpliwie jednak w ostatnich latach uczyniono wielki krok naprzód.

50 km, 3 etapy, jedna jezdnia...

Inwestycja związana z modernizacją ponad 50 km odcinka drogi krajowej nr 22 z Elbląga do nowego przejścia granicznego w Grzechotkach została podzielona na trzy etapy. Wszystkie były realizowane od 2006 roku, a budowa trwała prawie dwa lata. Roboty drogowe i mostowe umożliwiające oddanie drogi do użytku zostały zakończone na wszystkich odcinkach 31 lipca 2008 roku. Cała inwestycja kosztowała około 482 mln zł.

Elbląg – Chruściel
Jest to najdłuższy 28,8 km odcinek tej trasy. Jego początek zaprojektowano w węźle Elbląg – Wschód, a koniec w węźle Chruściel. Umowę na ten fragment S22 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z konsorcjum firm MSF - Moniz Da Maia, Serra & Fortunato - Empreiteiros S.A., Teodoro Gomes Alho&Filhos oraz Warbud S.A. w kwietniu 2006 roku.

Chruściel – Maciejewo
Środkowy, najkrótszy fragment ma 10,5 km długości. GDDKiA powierzyła budowę drogi od węzła Chruściel do węzła Maciejewo firmie Skanska S.A. (umowa została podpisana w sierpniu 2006 roku).

Maciejewo – Grzechotki
Ostatni odcinek drogi ekspresowej S22 od węzła Maciejewo do nowego przejścia granicznego z Rosją (Obwód Kaliningradzki) w Grzechotkach ma 11,4km. Jego budowa była realizowana przez konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. , MSF - Moniz Da Maia, Serra & Fortunato - Empreiteiros S.A. oraz Teodoro Gomes Alho & Filhos (umowę podpisano w listopadzie 2006 roku).

W ramach przebudowy drogi krajowej nr 22 do parametrów trasy szybkiego ruchu, oprócz ponad 50 km jednojezdniowej drogi ekspresowej (dwie jezdnie w okolicach węzłów) wykonano 49 obiektów mostowych (wybudowano lub przebudowano). Poza tym powstały węzły drogowe: Wilkowo, Błudowo, Chruściel i Maciejewo, sieć dróg dojazdowych, przejścia dla zwierząt oraz urządzenia ochrony środowiska.

Połowiczny sukces
Oddanie do użytku zmodernizowanego odcinka tej trasy wpłynie na pewno na wzrost bezpieczeństwa ruchu i poprawę przepustowości. Dzięki temu możliwy będzie rozwój ruchu tranzytowego do Obwodu Kaliningradzkiego i krajów nadbałtyckich. Kierowcy otrzymali do dyspozycji następny fragment, aktualnie ubogiej, sieci dróg szybkiego ruchu. Biorąc pod uwagę tempo, w jakim w Polsce budowane są nowe drogi, trzeba cieszyć się każdym kilometrem. Szkoda tylko, że nie zawsze budowane są od razu drogi dwujezdniowe. Być może w tym przypadku ma to sens ze względu na obecne natężenie ruchu, jednak jest to krótkofalowa perspektywa. Obiekty inżynierskie i teren są przygotowane pod drugą jezdnię, ale na razie musimy cieszyć się połową ekspresówki.


Podobne wiadomości:

Północna obwodnica Krakowa gotowa w 2022 roku - ruszyły prace

Północna obwodnica Krakowa gotowa w 2022 roku...

Polskie drogi 2017-01-16

S16 Borki - Mrągowo - jest rozstrzygnięcie przetargu

S16 Borki - Mrągowo - jest rozstrzygnięcie...

Polskie drogi 2017-01-16

Komentuj:

~turysta 2008-11-24

Mam popatrzeć na Ukrainę i porównywać ich drogi z naszymi!!!??? Tak nisko upaść? Polskie drogi porównuję z czeskimi, słowackimi, węgierskimi, słoweńskimi czy chorwackimi. Porównanie wypada dla nas fatalnie. O Europie Zachodniej nie ma co wspominać, a chyba Polska na takie dziady jeszcze nie zeszła, żeby porónywać ją z Europą Wschodnią.

~ty 2008-11-23

Ruscy ograbili za komuny nasz kraj to mają forsę...

~do turysty 2008-11-23

a popatrz sobie na Ukrainę, jakie oni tam dopiero mają fatalne drogi

~Mieszko 2008-11-19

W Sopocie? Ciekawy pomysł, tyle że Sopot ma naturalnie ograniczoną powierzchnię i nie ma miejsca na rozbudowę. Chyba żeby: wywłaszczyć mieszkańców domków jednorodzinnych w dolnym Sopocie, wybudować falowiec albo Sea Towers, przesiedlić ich tam i się zwolni dużo miejsca :)

~romek 2008-11-18

Zbudujmy cos w rodzaju mini Las Vegas w Trojmieście mysle o Sopocie ma wszelkie dane ku temu.Ruscy kochaja wydawać pieniadze .Trzeba tylko przemodelowac steorotypy.W Shark el Sheik Egipcjanie wybudowali nawet cerkiew ku wygodzie turystów,tak naprawde chyba lubią Rosjan gdyz mentalnie sa bardzo podobni.Wszystko dla turystów zadnych burdeli ,awantur złodziejstwa.Obecny turysta Rosyjski jest bardzo wymagający i nie liczy fenigów .Autostrada Berlinka budowana do Szczecina jak najbardziej dla tego duzego zamierzenia

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
W pogoni za wydajnością
W pogoni za wydajnością
Coraz bardziej zaawansowane układy wtryskowe, poza zwiększaniem mocy silników, optymalizują proces spalania obniżając zużycie paliwa i zmniejszając emisję spalin.