mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > S3 Szczecin - Gorzów w 2009 r.

S3 Szczecin - Gorzów w 2009 r.

Według wstępnych założeń ponad 81 kilometrowy odcinek trasy ekspresowej S3 Szczecin - Gorzów Wlkp. zostanie oddany do użytku z początkiem 2009 roku. Szacuje się , że realizacja zadania wyniesie łącznie 342,3 mln EUR. W tym dofinansowanie z Funduszu Spójności UE to prawie 291 mln EUR.

S3 Szczecin - Gorzów w 2009 r.

Istniejąca droga jest drogą międzynarodową prowadzącą do portu w Świnoujściu i stanowi jego połączenie z siecią dróg krajowych mając bardzo duże znaczenie zarówno dla tranzytu międzynarodowego, transportu krajowego jak i ruchu lokalnego.

W chwili obecnej ruch odbywa się drogą krajową nr 3 (E 65) przechodzącą przez zabudowane tereny miejscowości: Szczecin, Żabów, Pyrzyce, Mielęcin, Mielęcinek, Lipiany, Renice i Gorzów Wielkopolski. Droga ta nie posiada odpowiednich parametrów w zakresie nośności, szerokości nawierzchni, bezpieczeństwa ruchu i zabezpieczenia środowiska przed szkodliwym wpływem drogi.

Na drodze panują niezadowalające, a na niektórych odcinkach nawet niedopuszczalne warunki ruchowe, które powodują poważne ograniczenie prędkości podróży, a także zagrożenie i uciążliwości dla kierowców i pieszych. Nie ma też możliwości przebudowania drogi, a budowa obwodnic kosztowo jest równoważna budowie nowego odcinka. Ponadto ze względu na położenie w bliskiej odległości od zabudowań nie dałoby się uzyskać pożądanych efektów związanych z ochroną środowiska.

Projektowana trasa będzie miała parametry drogi ekspresowej i będzie drogą dwujezdniową. Każda z dwu jezdni będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy i pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Jezdnie rozdzielone będą pasem o  szerokości 4 m.Bezpośrednie powiązanie projektowanej drogi ekspresowej z istniejącym układem komunikacyjnym zostało zapewnione poprzez budowę czterech bezkolizyjnych dwupoziomowych węzłów drogowych:

- Węzeł "Klucz" - na krzyżowaniu z autostradą A6 Berlin - Szczecin, biegnącą pod projektowaną drogą ekspresową. Węzeł "Klucz" (typu A) zaprojektowano jako węzeł trójwlotowy, gdzie każda z półbezpośrednich łącznic relacji Gorzów - Szczecin (Berlin) i Szczecin (Świnoujście) - Gorzów przechodzi niezależnie nad istniejącą autostradą A6, zapewniając tym samym optymalny komfort jazdy.

- Węzeł "Gryfino" - na krzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 Stare Czarnowo - Granica Państwa, która przebiega nad projektowaną drogą ekspresową. Węzeł zaprojektowano o geometrii typowej "trąbki". Węzeł zapewnia wymianę relacji we wszystkich kierunkach a połączenie z drogą wojewódzką będzie realizowane poprzez jednopoziomowe skrzyżowanie skanalizowane.

- Węzeł "Pyrzyce" - na krzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 122 Krajnik Dolny - Pyrzyce, która przebiega nad projektowaną drogą ekspresową. Węzeł zaprojektowano o geometrii typowej "trąbki". Węzeł zapewnia wymianę relacji we wszystkich kierunkach a połączenie z drogą wojewódzką będzie realizowane poprzez jednopoziomowe skrzyżowanie skanalizowane.

- Węzeł "Myslibórz" - na krzyżowaniu z istniejącą drogą krajowymi nr 3 Szczecin - Gorzów, która biegnie pod projektowaną drogą ekspresową. Węzeł zaprojektowano o geometrii typowej "trąbki". Projektowany węzeł zapewnia skomunikowanie drogi ekspresowej z drogą krajową nr 26 w kierunku Myśliborza poprzez budowę skrzyżowania skanalizowanego na drodze krajowej a następnie poprzez drogę krajową nr 26 oraz istniejące skrzyżowanie dróg krajowych 26 i 3 zapewnia komunikację z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 3.

Wszystkie zaprojektowane węzły zapewniają bezkolizyjny wjazd i wyjazd z drogi ekspresowej. Ponadto na projektowanym odcinku drogi ekspresowej S3 zostaną wzniesione 73 obiekty inżynierskie w ciągu i nad drogą. Powstanie także 10 miejsc obsługi podróżnych oraz dwa obwody utrzymania drogi ekspresowej. Zakres prac na obszarach obu województw obejmuje również przebudowę istniejących dróg oraz urządzeń infrastruktury technicznej.

Ponad 81 kilometrowy odcinek będzie spełniał unijne normy obciążeń wynoszące 115 kN/oś. Inwestycja będzie realizowana kompleksowo, tj. z pełnym wyposażeniem w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ochrony środowiska, miejsca obsługi podróżnych, obwody utrzymania wraz z przebudową kolidujących urządzeń towarzyszących.

Omawiany odcinek drogi ekspresowej w znacznej części przejmie ogromny ruch tranzytowy z istniejącej drogi krajowej nr 3 (E 65). Stworzy również podstawy rozwoju regionu położonego w sąsiedztwie projektowanej drogi S-3, a powiązanie jej z autostradą A2 oraz w dalszej perspektywie z autostradą A4 umożliwi dogodne powiązania komunikacyjne: zespołu portowego Szczecin - Świnoujście z Dolnym i Górnym Śląskiem oraz głównych pasm rekreacyjno-turystycznych Pomorza Zachodniego z Sudetami.
   
Projektowana droga ekspresowa jest jednym z odcinków drogi S-3 Szczecin - Gorzów Wielkopolski - Zielona Góra - Legnica - Lubawka (Granica Państwa z Czechami), stanowiącym ważny element w krajowej i europejskiej sieci dróg. Trasa ta łączy kraje Europy północnej i północną część Polski z południowymi regionami kraju oraz z przejściem granicznym z Czechami (Lubawka).

Przeczytaj także:

Za 600 dni wokół Gorzowa (2005-05-09)

S3 do Lubawki (2005-03-23)

 


Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

S6 Goleniów – Nowogard: koniec etapu projektowego

S6 Goleniów – Nowogard: koniec etapu...

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~logobiznes 2010-05-29

Mamy juz czerwiec 2010r.i narazie widze tylko aż 26km :)

~Krisss 2009-07-02

to normalka ze u nas nie dotrzymuje sie zadnych terminów. Do obiecanek zawsze trzeba dodac 2-3 lata.

~dani 2009-06-28

ten PiS zwariował i uparł się na drogę Szczecinów -Gorzów ale Po co? poinien budowac drogi gdzie ma elektorat swój czyli w centum na południu i wschodzie.Zamiast kontrakty na Szczcin-Gorzów powinien S 7 się zjać w 100%

~mar 2008-08-28

haha sprawdz kiedy ten artykuł został dodany w 2005 roku wtedy może mieli nadzieje że wybudują do 2009 roku

~maniek 2008-06-26

Odcinek ten zostanie oddany do użytku ale nie na początku 2009 roku jak pisze autor tekstu, ale na początku roku 2010, należałoby trochę lepiej sprawdzać szczegóły dotyczące realizacji

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport