mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > S3 – priorytet z kilkunastoletnim poślizgiem

S3 – priorytet z kilkunastoletnim poślizgiem

Budowa drogi ekspresowej S3 jest w planach już kilkanaście lat, jednak nadal nie wiadomo kiedy wreszcie trasa połączy północ i południe kraju. Problem dotyczy „priorytetowej inwestycji” jaką od lat jest budowa S3 na odcinkach Nowa Sól - Legnica - Lubawka oraz obwodnicy Bolkowa. Inwestycja miała zakończyć się za dwa lata. Jej realizacja zaawansowana jest finansowo, dokumentacyjnie, koncepcyjnie i projektowo. Jednak z opublikowanego rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 wynika, że jej budowę trzeba znowu przełożyć na później.

S3 – priorytet z kilkunastoletnim poślizgiem

Dolnośląska S3 wiecznie w planach

Dolnośląski odcinek S3 został podzielony na dwa etapy: 66 km odcinek z Nowego Miasteczka do Legnicy oraz 58 km odcinek z Legnicy do Lubawki. Planowana droga ekspresowa S3 w woj. dolnośląskim ma być dwujezdniową drogą po dwa pasy ruchu w każdą stronę, ale z możliwością dobudowy kolejnych pasów (zaprojektowano aż 12 m pas odgradzający obie jezdnie gdzie w przyszłości będą dobudowane dwa kolejne pasy ruchu). Na początku droga S3 będzie trzypasmowa jedynie na odcinku Polkowice-Lubin, gdzie jest największe natężenie ruchu.

Niestety, o budowie w najbliższym czasie odcinka drogi ekspresowej  od Nowej Soli do Legnicy możemy zapomnieć. Z końcem stycznia rząd publicznie ogłosił decyzję o odłożeniu w czasie tej kluczowej dla Dolnego Śląska inwestycji. Co ciekawe prace nad realizacją ekspresowej trasy S3 na Dolnym Śląsku są już zaawansowane. Jeszcze pod koniec 2010 roku drogowcy zapewniali, że budowa ruszy niebawem. W grudniu ubiegłego roku  GDDKiA we Wrocławiu podpisała umowy z  z firmą Trakt Katowice na wykonanie Dokumentacji Budowlanej dla odcinka S3 Nowa Sól-Legnica (A4) oraz firmą Mosty – Katowice Sp. z o. o. na opracowanie Projektu Budowlanego dla południowego odcinka S3 Legnica (A4) – Lubawka. Wykonawcy mają niespełna rok na wykonanie kompletnego opracowania dokumentacji budowlanej, w skład której wchodzą Projekty Budowlane, Projekty Wykonawcze oraz Dokumentacja Przetargowa. I na tym jak na razie się skończy bo dalsza realizacja zadania nie ma zapewnionego finansowania.

W planie inwestycji drogowych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2015 budowa drogi ekspresowej S3 znalazła się na liście priorytetów. Jednak w nowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 inwestycja spadla na listę inwestycji rezerwowych, których realizacja będzie możliwa jeżeli zapewnione zostaną środki finansowe. A z tym jak wiadomo krucho. ..Tym samym droga równie dobrze może powstać  po 2015 roku.

Samorządowcy regionów przez które ma biec trasa nie kryją rozczarowania i oburzenia. Bardzo poważne zamierzenia wiązał z tą inwestycją, szczególnie z budową odcinka Nowe Miasteczko – Legnica, także samorząd Legnicy, który przy wielkich nakładach finansowych realizuje obecnie budowę nowego cmentarza komunalnego w sąsiedztwie planowanego węzła drogi ekspresowej S3. - Funkcjonalne skomunikowanie miasta z cmentarzem jest pilną koniecznością. Wrocławski oddział GDDKiA jeszcze w marcu 2010 roku zapewniał w swym piśmie, że roboty budowlane na tym odcinku rozpoczną się w grudniu roku 2011. Zaniechanie działań negatywnie odbije się na funkcjonowaniu niezwykle ważnego przedsięwzięcia komunalnego, jakim jest nowy legnicki cmentarz – argumentuje prezydent Legnicy Tadeusz Krzakowski.

W ostatnim czasie większość lokalnych samorządowców wystosowało do marszałka Sejmu stanowczy protest w sprawie zaniechania budowy S3. Także na facebooku zawiązała się grupa osób walczących o inwestycję: TAK dla S3 Legnica - Lubawka.


S3 Gorzów-Szczecin najdłuższy ekspresowy odcinek w Polsce


Od dwóch miesięcy kierowcy mogą korzystać z ekspresowej trasy między Gorzowem a Szczecinem. W ostatnich dniach grudnia 2010 roku  został udostępniony dla ruchu odcinek drogi ekspresowej S3 od węzła Myślibórz do Gorzowa Wielkopolskiego o długości 26,7 kilometra. Był to ostatni odcinek drogi S3 między Szczecinem, a Gorzowem Wielkopolskim oddawany do ruchu. Wcześniej w maju i październiku 2010 roku udostępniono odcinki od podszczecińskiego węzła Klucz do węzła Myślibórz. Trasa ma 2 jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, znajdą się na niej 4 węzły drogowe, 77 wiaduktów, 120 przepustów. Cała ekspresowa S3 łącząca obecnie województwa zachodniopomorskie i lubuskie liczy ponad 81 km długości - jest to najdłuższy ciąg drogi ekspresowej w Polsce. Koszt budowy odcinka od węzła Myślibórz do Gorzowa Wielkopolskiego wyniósł 581 mln zł, cały projekt Szczecin Gorzów Wielkopolski kosztował ponad 2,2 miliarda zł.

 

W lubuskim budowa już ruszyła

Od sierpnia 2010 roku w budowie są lubuskie odcinki S3. Prace realizuje trzech wykonawców na odcinku od zrealizowanej już obwodnicy Międzyrzecza do istniejącego odcinka drogi ekspresowej S3 w okolicy Sulechowa, tj. niemal 43 km. Po stronie północnej droga będzie włączona do Węzła „Międzyrzecz Południe", a po stronie południowej do Węzła „Sulechów". Zakończenie robót planowane jest na maj 2013 r.

Wkrótce poznamy wykonawcę odcinka Gorzów Wlkp. – Międzyrzecz. GDDKiA podjęła ostatnio decyzję o skróceniu czasu na składanie ofert w przetargu. Otwarcie ofert nastąpi nie 15 kwietnia, jak pierwotnie ustalono, a 15 marca.  Odcinek S3 o długości ponad 37 km, podzielony został  na dwa odcinki realizacyjne, dla których toczą się dwa odrębne postępowania przetargowe (dla obu otwarcie ofert nastąpi w tym samym dniu).

Odcinek  drogi S3 Gorzów Wlkp. – Międzyrzecz ma już zapewnione finansowanie. Szacunkowy koszt realizacji to 1,6 mld zł. Rozpoczęcie budowy zaplanowano na czerwiec br. Podstawowy zakres zadania obejmuje budowę: dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu, poprowadzonych nowym śladem, dwa węzły drogowe „Skwierzyna Zachód" i Skwierzyna Południe", most nad Obrą, a także odcinek obwodnicy Skwierzyny położony poza projektowaną drogą S3, pozwalający na korzystanie z obwodnicy w relacji Kostrzyn / Gorzów Wlkp. - Poznań, tj. w korytarzu dróg krajowych nr 22 i nr 24 Kostrzyn - Skwierzyna - Poznań.

Zakończenie prac budowlanych i oddanie drogi do użytku powinno nastąpić do końca maja 2014 roku.


S3 magistrala północ - południe

Przypomnijmy, droga ekspresowa S3 początkowo istniała w rządowych programach jako autostrada A3. Zmiana koncepcji, tłumaczona relatywnie niskim natężeniem ruchu, a co za tym idzie nieopłacalnością budowy płatnej autostrady, spowodowała, że mieliśmy zadowolić się ekspresową trasą S3. Nikt jednak nie zakładał, że jej budowa potrwa tak długo. O tym, jak ważne jest połączenie portów morskich z południem Polski, nie trzeba nikogo przekonywać. Taką role ma pełnić ekspresowa droga S3, która przebiegać będzie od portów morskich Świnoujście-Szczecin, wzdłuż zachodniej części kraju, poprzez aglomeracje miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe (Głogów, Polkowice, Lubin, Legnica) aż po południową granicę z Czechami. Jeżeli spojrzymy na to globalnie, ekspresowa droga S3 będzie najkrótszym połączeniem Skandynawii w kierunku Pragi, a poruszając się dalej, poprzez Austrię, do portów basenu Morza Śródziemnego.


Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

~AUTOSTRADEK 2011-02-25

BUDOWA DRÓG EXPRESOWYCH I AUTOSTRAD W POLSCE TO PRZYKŁAD: CAŁEGO PASMA PARTACTWA, NIUEDOLNOŚCI, ZWYKŁEGO ZŁODZIEJSTWA, KOLEJNYCH EKIP RZĄDZĄCYCH W RP OD 1989 ROKU.W SUMIE W CIAGU TYCH 22 LAT,MOŻE PRZEZ 7 MYŚLANO NA POWAŻNIE I BUDOWANO NOWE DROGI(RZĄDY SLD I TERAZ PO!!)!!POZOSTAŁY CZAS BYŁ ZWYKŁYM MARNOTRAWSTWEM ŚRODKÓW, POMYSŁÓW, TWORZENIEM DZIWNYCH WIZJI ROZWOJU SIECI DRÓG W RP!!NIESTETY DROGI NIE BYŁY PRIORYTETEM DLA ŻADNEJ EKIPY RZĄDZĄCEJ!!PATRZĄC JEDNAK OBIEKTYWNIE ŻADNA RZECZ DOTYCZĄCA PAŃSTWA, OBYWATELI NIE BYŁA PRIORYTETEM WŁADZ:REFORMA SAMORZĄDOWA, REFORMY GOSPODARCZE, WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW UNIJNYCH, ROLNICTWO, SŁUŻBA ZDROWIA ITD!!TA LISTA TO WYCINEK POLSKIEGO PARTACTWA I NIEUDOLNOSĆI LAT 1989-2011!!CZY SIE TO ZMIENI?JA JUŻ ZWĄTPIŁEM!!MY POLACY PO PROSTU NIE POTRAFIMY I NIE CHCEMY ŻYĆ W POUKŁADANYM KRAJU!!

~wąglik 2011-02-22

Dopóki nie wyjaśni się sprawa z weglem brunatnym miedzy Lubinem a Legnicą, doputy nikt nie bedzie inwestował w s3

~drewnovski 2011-02-21

Brawo nasz superrząd i super premier.

~kerownik 2011-02-21

"najkrótsze połączenie skandynawi z pragą i dalej austrią..." - pewnie tak ale po co to komu skoro z portów Świnoujście i Szczecin świetnie się jedzie niemieckimi autobahn'ami na południe omijając zapyziałom polskę.

~Jotgie 2011-02-20

A co z odcinkiem Sulechów - Nowa Sól? Dzisiaj jest to wybudowany dość dawno odcinek jedno-jezdniowy i zdaje się do końca spełnia wymagania drogi ekspresowej (z wyjątkiem obwodnicy Nowej Soli wybudowanej niedawno) nawet jako jednojezdniowej (brak ogrodzenia na niektórych odcinkach, brak ekranów, nienormatywne niektóre łuki poziome). Dodam, że właściwie to ekspresowy odcinek S3 kończy się w Bolkowie, gdyż z Bolkowa do Lubawki to odcinek S5.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Android Auto dostępny bez samochodu
Android Auto dostępny bez samochodu
Koncern Google postanowił zainteresować się posiadaczami starszych samochodów, które nie mają na wyposażeniu wielkich, dotykowych wyświetlaczy czy zaawansowanych urządzeń multimedialnych. Aplikacja Android Auto będzie dostępna również na ekranie smartfona.