mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > S5 ? tylko na papierze?

S5 ? tylko na papierze?

Wraz z upływem czasu coraz mniej realna staje się budowa jednej z priorytetowych tras – drogi ekspresowej S5. W tym momencie można uogólnić, że ta droga istnieje tylko w planach, a jej powstanie przed Euro 2012 jest mocno zagrożone. Na części odcinków pojawiły się opóźnienia, a aktualny etap realizacji większości z nich to uzyskiwanie decyzji środowiskowych.

S5 ? tylko na papierze?
Droga ekspresowa S5 to jedna z bardziej istotnych tras, nie tylko z perspektywy Euro 2012. Zgodnie z planami miała ona połączyć Wrocław z Poznaniem i Bydgoszczą, a także umożliwić szybkie przemieszczenie się do Trójmiasta za pośrednictwem budowanej autostrady A1. Pozwoliłoby to na płynne i bezpieczniejsze podróżowanie kibiców między miastami, w których mogą rozgrywać się mecze piłkarskie. Ponadto w szerszej perspektywie trasa ta odciążyłaby mocno zakorkowaną drogę krajową nr 5 i pozwoliła ominąć liczne miasta leżące wzdłuż trasy. Docelowo S5 ma mieć długość około 400 km. Niestety wszystko wydaje się takie proste jedynie na papierze, a i w tym przypadku jest to spore uogólnienie, ponieważ budowa trasy jest dopiero przygotowywana, nie zakończono jeszcze procesu projektowania.

Odcinek kujawsko-pomorski
W tej chwili najgorzej sytuacja wygląda na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Na większości fragmentów 141,7 km odcinka od Nowych Marz (połączenie z budowaną autostradą A1) do Mielna nie uzyskano jeszcze wszystkich niezbędnych decyzji. Głównym problemem jest w tym przypadku decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Aż osiem z jedenastu etapów na jakie została podzielona trasa, jest opóźnionych (decyzje miały zostać wydane w czerwcu bieżącego roku). Sytuacja lepiej wygląda na pozostałych trzech etapach. Odcinek Bydgoszcz – Stryszek oraz węzeł Stryszek zostały już oddane do użytku, a na odcinek od węzła Stryszek do miejscowości Białe Błota w lipcu podpisana została umowa z wykonawcą. Niestety wystąpiło opóźnienie w przekazaniu placu budowy.

Odcinek wielkopolski
Na 169,3 km fragmencie drogi ekspresowej z Mielna do węzła Korzeńsko, która ma przebiegać przez województwo wielkopolskie, na razie nie występują opóźnienia w stosunku do harmonogramu prac GDDKiA, jednak zaawansowanie działań nie napawa optymizmem. Obecnie trwa dopiero opracowywanie materiałów do decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, które powinno zakończyć się jeszcze w tym roku. Miały już miejsce także konsultacje społeczne dotyczące powstającego projektu odcinka Żnin – Gniezno. Dodatkowo dla odcinka z Poznania (połączenie z autostradą A2) do Wrocławia przygotowana została dokumentacja projektowa, która jest konsultowana z mieszkańcami gmin leżących wzdłuż planowanej trasy.

Odcinek dolnośląski
W przypadku ostatniego, 48 km fragmentu trasy, od węzła Korzeńsko do węzła Wrocław (tam S5 ma się połączyć z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8), leżącego w województwie dolnośląskim, również opracowywane są materiały niezbędne do uzyskania wymaganych decyzji.

Najważniejsze jak zwykle są pieniądze
Opóźnienia i słabe zaawansowanie prac przygotowawczych to jednak nie największe zagrożenie dla planów drogowców. W przypadku drogi ekspresowej S5 istotne są także fundusze. W ubiegłym roku trwała walka o dofinansowanie budowy trasy. Na samym początku ekspresówka nie została w ogóle uwzględniona przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przy podziale unijnych pieniędzy. Ta kluczowa dla Euro 2012 trasa, trafiła na listę rezerwową unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kolejnym problemem jaki się pojawił było umieszczenie inwestycji na rezerwowej liście Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012. Na szczęście udało się ostatecznie przesunąć budowę S5 na listę priorytetową, co zwiększa szanse na powstanie tej drogi.

Jest jeszcze szansa?
Terminy są bardzo napięte, a żeby budowa całej drogi ekspresowej S5 przed 2012 rokiem była realna, trzeba by było szybko rozwiązać wiele podstawowych problemów, pojawiających się przy okazji w zasadzie każdej inwestycji drogowej w naszym kraju. Przygotowanie dokumentacji, wydanie decyzji środowiskowych, lokalizacyjnych, pozwoleń na budowę - to niestety musi potrwać, bo takie są procedury. Jeżeli dodamy do tego kłótnie o wybór wariantu przebiegu trasy (przykładem jest Bydgoszcz, gdzie władze miasta zapowiedziały walkę o najbardziej optymalny przebieg trasy), ewentualne problemy z terenami Natura 2000 (prawdopodobnie nadnoteckie tereny w rejonie Rynarzewa trafią na listę obszarów chronionych Natura 2000, co zmusi drogowców do zmiany planów), niewydolną administrację i teoretycznie mogące wystąpić problemy z szybkim wyborem wykonawców, to całość nie wygląda zbyt dobrze. Może jednak lepiej nie zapeszać i liczyć na mobilizację wśród drogowców. W końcu jakieś minimum musimy wybudować, a jednym z warunków organizacji Euro 2012 jest połączenie miast w których odbywać się będą mecze.

Podobne wiadomości:

Autostrada A2 - trzeci pas w przyszłym roku

Autostrada A2 - trzeci pas w przyszłym roku

Polskie drogi 2017-10-16

Znamy wykonawcę części trasy Via Carpatia

Znamy wykonawcę części trasy Via Carpatia

Polskie drogi 2017-08-24

Komentuj:

~Roman 2008-10-18

A tak przy okazji ...nie wiem czy władze Bydgoszczy zrozumiały wreszcie, że tańszym i mniej kontrowersyjnym rozwiązaniem jest budowa obwodnicy zachodniej. Ukończony odcinek w rejonie Stryszka,stanowi połączenie centrum Bydgoszczy i portu lotniczego z południową obwodnicą miasta w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S-10 .

~Roman 2008-10-18

Co ciekawe w dyskusji n.t. przebiegu trasy S-5 w rejonie Bydgoszczy to nieznany do tej chwili jej przebieg. Dotychczas planowaną lokalizację przez węzeł Stryszek oraz centrum Bydgoszczy uważam za chybiony pomysł. Dwa duże skrzyżowania oraz parę mniejszych w ciągu ulic J.P II oraz kard. Wyszyńskiego. Dość wąski korytarz na potrzeby bezkolizyjnej drogi ekspresowej i równolegle ważnej arterii dla ruchu miejskiego w rejonie oś. Skrzetusko / Bielawy, może wymagać ogromnych inwestycji dla uzyskania standardu drogi ekspresowej. Rozpoczęcie budowy w ciągu tej trasy spowoduje dużo większe utrudnienia w ruchu niż obecnie.Za parę lat planowane jest rozpoczęcie budowy mostu w rejonie dworca PKS, który w przyszłości odciąży w tym rejonie ruch w kier. północ - południe.

~As 2008-09-26

Tak zgadza się otwarto obwodnicę nowej soli a budowa S-3 jak na razie przebiega bezproblemowo (mają dobre tempo) oby tak dalej

~poznaniak101 2008-09-24

o S3 nic nie slychac i dobrze :P dlatego sie caly czas buduje zero prostestow i oszolomow :P odcinek szczecin gorzow jesli sie nie myle jest juz w calosci w budowie ostatnio otwarto chyba obwodnice nowej soli

~rotur58 2008-09-19

O drodze S-5 wiemy wiele, a jak przebiega budowa drogi S-3 z Gorzowa a raczej ze Szczecina do Lubawki. Jaki jest stopień jej zaawansowania.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
MUSI BYĆ COOL
MUSI BYĆ COOL
Ten nowoczesny samochód miejski, dzięki nadmuchanej karoserii, nietypowym reflektorom, innowacyjnym panelom Airbump i dziesiątkom dostępnych wersji kolorystycznych sprawił, że kierowca wreszcie może wyrazić swoją osobowość.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic