mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > S5 ? tylko na papierze?

S5 ? tylko na papierze?

Wraz z upływem czasu coraz mniej realna staje się budowa jednej z priorytetowych tras – drogi ekspresowej S5. W tym momencie można uogólnić, że ta droga istnieje tylko w planach, a jej powstanie przed Euro 2012 jest mocno zagrożone. Na części odcinków pojawiły się opóźnienia, a aktualny etap realizacji większości z nich to uzyskiwanie decyzji środowiskowych.

S5 ? tylko na papierze?
Droga ekspresowa S5 to jedna z bardziej istotnych tras, nie tylko z perspektywy Euro 2012. Zgodnie z planami miała ona połączyć Wrocław z Poznaniem i Bydgoszczą, a także umożliwić szybkie przemieszczenie się do Trójmiasta za pośrednictwem budowanej autostrady A1. Pozwoliłoby to na płynne i bezpieczniejsze podróżowanie kibiców między miastami, w których mogą rozgrywać się mecze piłkarskie. Ponadto w szerszej perspektywie trasa ta odciążyłaby mocno zakorkowaną drogę krajową nr 5 i pozwoliła ominąć liczne miasta leżące wzdłuż trasy. Docelowo S5 ma mieć długość około 400 km. Niestety wszystko wydaje się takie proste jedynie na papierze, a i w tym przypadku jest to spore uogólnienie, ponieważ budowa trasy jest dopiero przygotowywana, nie zakończono jeszcze procesu projektowania.

Odcinek kujawsko-pomorski
W tej chwili najgorzej sytuacja wygląda na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Na większości fragmentów 141,7 km odcinka od Nowych Marz (połączenie z budowaną autostradą A1) do Mielna nie uzyskano jeszcze wszystkich niezbędnych decyzji. Głównym problemem jest w tym przypadku decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Aż osiem z jedenastu etapów na jakie została podzielona trasa, jest opóźnionych (decyzje miały zostać wydane w czerwcu bieżącego roku). Sytuacja lepiej wygląda na pozostałych trzech etapach. Odcinek Bydgoszcz – Stryszek oraz węzeł Stryszek zostały już oddane do użytku, a na odcinek od węzła Stryszek do miejscowości Białe Błota w lipcu podpisana została umowa z wykonawcą. Niestety wystąpiło opóźnienie w przekazaniu placu budowy.

Odcinek wielkopolski
Na 169,3 km fragmencie drogi ekspresowej z Mielna do węzła Korzeńsko, która ma przebiegać przez województwo wielkopolskie, na razie nie występują opóźnienia w stosunku do harmonogramu prac GDDKiA, jednak zaawansowanie działań nie napawa optymizmem. Obecnie trwa dopiero opracowywanie materiałów do decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, które powinno zakończyć się jeszcze w tym roku. Miały już miejsce także konsultacje społeczne dotyczące powstającego projektu odcinka Żnin – Gniezno. Dodatkowo dla odcinka z Poznania (połączenie z autostradą A2) do Wrocławia przygotowana została dokumentacja projektowa, która jest konsultowana z mieszkańcami gmin leżących wzdłuż planowanej trasy.

Odcinek dolnośląski
W przypadku ostatniego, 48 km fragmentu trasy, od węzła Korzeńsko do węzła Wrocław (tam S5 ma się połączyć z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8), leżącego w województwie dolnośląskim, również opracowywane są materiały niezbędne do uzyskania wymaganych decyzji.

Najważniejsze jak zwykle są pieniądze
Opóźnienia i słabe zaawansowanie prac przygotowawczych to jednak nie największe zagrożenie dla planów drogowców. W przypadku drogi ekspresowej S5 istotne są także fundusze. W ubiegłym roku trwała walka o dofinansowanie budowy trasy. Na samym początku ekspresówka nie została w ogóle uwzględniona przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przy podziale unijnych pieniędzy. Ta kluczowa dla Euro 2012 trasa, trafiła na listę rezerwową unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kolejnym problemem jaki się pojawił było umieszczenie inwestycji na rezerwowej liście Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012. Na szczęście udało się ostatecznie przesunąć budowę S5 na listę priorytetową, co zwiększa szanse na powstanie tej drogi.

Jest jeszcze szansa?
Terminy są bardzo napięte, a żeby budowa całej drogi ekspresowej S5 przed 2012 rokiem była realna, trzeba by było szybko rozwiązać wiele podstawowych problemów, pojawiających się przy okazji w zasadzie każdej inwestycji drogowej w naszym kraju. Przygotowanie dokumentacji, wydanie decyzji środowiskowych, lokalizacyjnych, pozwoleń na budowę - to niestety musi potrwać, bo takie są procedury. Jeżeli dodamy do tego kłótnie o wybór wariantu przebiegu trasy (przykładem jest Bydgoszcz, gdzie władze miasta zapowiedziały walkę o najbardziej optymalny przebieg trasy), ewentualne problemy z terenami Natura 2000 (prawdopodobnie nadnoteckie tereny w rejonie Rynarzewa trafią na listę obszarów chronionych Natura 2000, co zmusi drogowców do zmiany planów), niewydolną administrację i teoretycznie mogące wystąpić problemy z szybkim wyborem wykonawców, to całość nie wygląda zbyt dobrze. Może jednak lepiej nie zapeszać i liczyć na mobilizację wśród drogowców. W końcu jakieś minimum musimy wybudować, a jednym z warunków organizacji Euro 2012 jest połączenie miast w których odbywać się będą mecze.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~Roman 2008-10-18

A tak przy okazji ...nie wiem czy władze Bydgoszczy zrozumiały wreszcie, że tańszym i mniej kontrowersyjnym rozwiązaniem jest budowa obwodnicy zachodniej. Ukończony odcinek w rejonie Stryszka,stanowi połączenie centrum Bydgoszczy i portu lotniczego z południową obwodnicą miasta w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S-10 .

~Roman 2008-10-18

Co ciekawe w dyskusji n.t. przebiegu trasy S-5 w rejonie Bydgoszczy to nieznany do tej chwili jej przebieg. Dotychczas planowaną lokalizację przez węzeł Stryszek oraz centrum Bydgoszczy uważam za chybiony pomysł. Dwa duże skrzyżowania oraz parę mniejszych w ciągu ulic J.P II oraz kard. Wyszyńskiego. Dość wąski korytarz na potrzeby bezkolizyjnej drogi ekspresowej i równolegle ważnej arterii dla ruchu miejskiego w rejonie oś. Skrzetusko / Bielawy, może wymagać ogromnych inwestycji dla uzyskania standardu drogi ekspresowej. Rozpoczęcie budowy w ciągu tej trasy spowoduje dużo większe utrudnienia w ruchu niż obecnie.Za parę lat planowane jest rozpoczęcie budowy mostu w rejonie dworca PKS, który w przyszłości odciąży w tym rejonie ruch w kier. północ - południe.

~As 2008-09-26

Tak zgadza się otwarto obwodnicę nowej soli a budowa S-3 jak na razie przebiega bezproblemowo (mają dobre tempo) oby tak dalej

~poznaniak101 2008-09-24

o S3 nic nie slychac i dobrze :P dlatego sie caly czas buduje zero prostestow i oszolomow :P odcinek szczecin gorzow jesli sie nie myle jest juz w calosci w budowie ostatnio otwarto chyba obwodnice nowej soli

~rotur58 2008-09-19

O drodze S-5 wiemy wiele, a jak przebiega budowa drogi S-3 z Gorzowa a raczej ze Szczecina do Lubawki. Jaki jest stopień jej zaawansowania.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport