mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Skawina czeka na dotację

Skawina czeka na dotację

Obwodnica Skawiny to najważniejsza i od dawna oczekiwana inwestycja, która będzie mieć znaczący wpływ na rozwój gminy. Gmina, która sama nie jest w stanie udźwignąć całej inwestycje oszacowanej na ponad 100 mln zł, ma duże szanse na dofinansowanie z programów unijnych. Wniosek o dotację został złożony w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Małopolskiego i wysoko oceniony przez ekspertów.

Skawina czeka na dotację

Budowę drogi (o długości 5,45 km) omijającej centrum Skawiny, podzielono na pięć etapów. Pierwszy, który rozpoczął się jesienią ur. obejmuje przebudowę skrzyżowania ul. Krakowskiej z drogą dojazdową do firmy "TRAS" oraz budowę prawie 1 km odcinka obwodnicy do ul. Przemysłowej. Na to zadanie, które kosztować będzie około 10 mln zł, opracowana jest pełna dokumentacja techniczna, co pozwoliło gminie złożyć wniosek o dotację. Rozpoczęty etap budowy obwodnicy, która na razie stanowić będzie drogę gminną klasy "G" (z podwyższonym standardem), potrwa 15 miesięcy.

Drugi odcinek połączy ul. Przemysłową z ul. Tyniecką na długości około 1,4 km. Natomiast trzeci - pomiędzy ul. Tyniecką a Energetyków będzie mieć długość około 600 m, ale jego koszt będzie wysoki i czas trwania dłuższy, bo na Skawince w pobliżu "Prevaru" zbudowany zostanie most. Czwarty etap obejmie 1,3-km trasę od ul. Energetyków do ul. Podbory, a piąty, najdroższy (oszacowany na prawie 30 mln zł) prowadzić będzie przez 1,15 km od ul. Podbory do ul. Piłsudskiego. Na tym odcinku powstanie wiadukt nad torami kolejowymi oraz most nad Skawinką. Choć nie zostało to ujęte w planach, prawdopodobnie w koncepcji znajdzie się jeszcze jeden odcinek nowej drogi o długości ponad 1,5 km. Połączy on ul. Piłsudskiego (za os. Awaryjnym) z drogą wojewódzką prowadzącą m.in. przez ul. Hallerów w Skaiwnie i Rzozów.

Obwodnica odciąży zakorkowane często centrum Skawiny i drogę nr 44. Droga krajowa nr 44 prowadząca do Gliwic nie jest przystosowana do tak wielkiego natężenia ruchu, jaki notowany jest obecnie. Wpływ nadmiernego ruchu odbija się także na stanie budynków, zanieczyszczeniu atmosfery spalinami, a także bezpieczeństwie użytkowników drogi, m.in. przez brak pasów do lewoskrętów, zatok autobusowych i chodników.

Ponadto obwodnica "otworzy" tereny przewidziane pod strefę gospodarczą, która zajmie prawie 150 ha. Marszałek województwa małopolskiego Janusz Sepioł inwestycję tę porównał do długiej podróży, rozpoczynającej się od pierwszego kroku. "W przypadku obwodnicy krok ten będzie długi, bo pierwszy odcinek wyniesie prawie jeden kilometr. Będzie to jedna z najciekawszych lokalizacji w Polsce" - stwierdził wtedy marszałek, mając na myśli strefę gospodarczą, której atutem jest położenie w pobliżu autostrady, bliskiej odległości do międzynarodowego lotniska w Balicach oraz do Krakowa.

Władze miasta starają się o ujęcie tej obwodnicy w krajowym planie budowy obwodnic w Polsce, co zagwarantuje fundusze na całą budowę. Spodziewano się, że sprawa rozstrzygnie się w sierpniu 2005 r., ale wybory parlamentarne i prezydenckie wstrzymały zamknięcie listy dróg finansowanych przez państwo.

Na razie gmina pokrywa koszty najtrudniejszych zadań: wykupu gruntów i wykonanie dokumentacji. Sfinalizowano je na pierwszy odcinek i rozpoczęto prace nad koncepcją i projektowaniem następnych odcinków.

Przeczytaj także:

100 mln zł na bytomską obwodnicę (2005-11-29)

Nowe obejście krajowej "10" (2005-07-04)

Tematy w artykule: obwodnice malopolskie

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 - Elektroniczny pobór opłat A4Go

Autostrada A4 - Elektroniczny pobór opłat...

Polskie drogi 2016-07-01

Autostrada A4 - wymieniają nawierzchnię

Autostrada A4 - wymieniają nawierzchnię

Polskie drogi 2016-06-09

Komentuj:

~Przejezdny 2010-04-08

Po co się podniecać? Już wiadomo, że obwodnicy w dającej się przewidzieć przyszłości nie będzie, za to wyremontują rynek w Skawinie, żeby miło było pospacerować i posiedzieć przy kawce lodach czy piwku. Oczywiście z korkiem samochodowym w tle.

~MIESZKANIEC 2009-03-24

TO MA BYC OBWODNICA?CZEGO CHYBA KURNIKA CZY CI LUDZIE Z URZUDU W SKAWINIE NIEJEZDZA DO NIEMIEC NIEWIDZA JAK POWINNA WYGLADAC OBWODNICA TAKIE SA W NIEMCZECH??TO LEPIEJ NIC NIE RUBCIE I TAK WSZYSTKO TO JEST JEDEN WIELKI SYF TYLKO PIENIADZE TOPICIE W BLOTO BO NIC POZADNEGO NIEUMIECIE ZROBIC TYLKO DEBATUJECIE A CZAS UCIEKA POJEDZCIE DO CZEECH NA SLOWACJE NIETEN SAM KRAJ A POLSKA NIBY LIDEREM SMIESZNI JESTESCIE PREDZEJ SMIERCI SIE DOCZEKAMY JAK OBWODNICY ZRESZTA JAK KIEDYS BYLO Z WIADUKTEM W SKAWINIE.

~lol 2008-12-03

Jeżeli cała obwodnica ma być zbudowana w takim standardzie jak pierwszy kawałek to nie będzie żadną obwodnicą (co najwyżej drogą gminną).Dokładając do tego fakt że to ma być dojazd do strefy przemysłowej, zakrawa to na ponury żart :(

~Tomek Ochodza 2007-12-22

Czy cos wiadomo czego to stoi dalej i kiedy ewentualnie ruszy dalej ta pseudo budowa na którą tak bardzo czekamy?

~janek 2007-03-16

Do mieszkańca. Zgadzam się w 100% z tobą to jest kpina a nie obwodnica... wąska po jednym pasie tylko brak prawo i lewoskrętów nie wiem kto to zatwierdził, po co krawężniki powinno się pobocze zrobić aby się móc zatrzymać a nie ograniczać krawężnikami i tak już wąską drogę. A połączenie z krajówką na krakowskiej kto to mierzył znowu muszą przerabiać jest tak wąsko że nie ma siły się tam złożyć tirem wyjeżdżając np. od "obwodnicy w prawo na skawine, i odwrotnie z krakowskiej od centrum na "obwodnice oj ciasniutko tam jest. Ale znając fachowców to co zrobili przy cmentarzu z tymi wysepkami albo przy kościele słynny zakręt. no dosyć tego jeszcze by sie coś znalazło ale wystarczy narazie. pogratulować projektantą..... Z wyrazami szacunku janek ze skawiny.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Wodorowy Lexus już za cztery lata
Wodorowy Lexus już za cztery lata
Brytyjskie źródła donoszą, powołując się na szefa europejskiego oddziału Lexusa, że już za cztery lata japoński producent zaoferuje klientom samochody elektryczne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi.