mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Sposób na bezpieczne rondo

Sposób na bezpieczne rondo

Ronda są uważane za bezpieczne skrzyżowania drogowe. W 2011 roku na rondach doszło do 461 wypadków. Zginęło 14 osób, a 558 odniosło rany. To stosunkowo niewiele w ogólnej liczbie wypadków (liczonych w zależności od geometrii drogi). Jak zatem poruszać się na rondzie by ruch był bezpieczny, sprawny i bezkolizyjny?

Sposób na bezpieczne rondo
Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym obowiązuje zasada, że pojazd będący w ruchu wokół wyspy ustępuje pierwszeństwa pojazdowi dojeżdżającemu do ronda (zasada prawej ręki). Jeżeli jednak przed rondem, ponad znakiem C-12 (ruch okrężny), znajduje się znak A-7 (ustąp pierwszeństwa przejazdu), wtedy pierwszeństwo posiada pojazd znajdujący się na rondzie.

Na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym z przynajmniej dwoma pasami ruchu, jadąc w prawo lub na wprost, należy poruszać się prawym pasem, a skręcając w lewo (lub jadąc prosto) - wewnętrznym. Niestety, wielu kierowców - niezależnie od tego, w którą stronę jadą - korzysta tylko z zewnętrznego pasa.

Jeśli przy zjeździe z ronda dojdzie do kolizji, to najbardziej prawdopodobne jest, że policja uzna za winnego tego kierowcę, który jechał z lewej strony, bo zmieniał on pas ruchu i tym samym zajechał drogę poruszającemu się po zewnętrznym pasie. Kierujący, jeżeli nie ustąpi pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu, może otrzymać mandat w wysokości 250 zł oraz 5 punktów. Gdy dojdzie do kolizji, zostanie ukarany dodatkowo za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym (grzywna 200 zł i 6 punktów).

Niestety, nie można tłumaczyć się tym, że do kolizji doszło dlatego, że kierowca jadący zewnętrznym pasem złamał przepisy. Ten bowiem może się tłumaczyć, że chciał jechać na wprost, ale już po wjechaniu na skrzyżowanie zorientował się, że pomylił drogę i musi jechać w lewo.

Czy to nieznajomość przepisów, brak umiejętności płynnej i zdecydowanej zmiany pasa ruchu czy też brak kultury powodują, że większość uczestników ruchu - zamiast korzystać z wewnętrznego pasa - kurczowo trzyma się prawego, niezależnie od tego, czy jadą w prawo, prosto, czy w lewo. Zmiana tych nawyków ułatwiłaby sprawne poruszanie się po skrzyżowaniu i zmniejszyłaby korki powstające przed wjazdem na rondo. Zmniejszyłaby się też liczba wypadków na skrzyżowaniach z ruchem okrężnym. W 2011 roku było ich 461. Zginęło 14 osób, a 558 odniosło rany. To stosunkowo niewiele w ogólnej liczbie wypadków (liczonych w zależności od geometrii drogi). Dla porównania: na skrzyżowaniach z drogą z pierwszeństwem przejazdu miały miejsce 11 723 wypadki, w których śmierć poniosło 627 osób, a obrażeń doznało 14 950 osób.

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~ja 2012-03-12

W Polsce obowiązuje ruch prawostronny, a zjeżdżając z ronda skręcamy w prawo, więc należy pamiętać o tym, żeby przed zjazdem z ronda zjechać na prawy pas (nie przeciąć) ustępując pierwszeństwa znajdującym się na tym pasie, chyba, że oznakowanie mówi inaczej.

~AdJ 2012-03-05

pliers: Jest ogólny przepis o tym, który pas należy zająć przed skrzyżowaniem, jeśli jest przed nim więcej niż jeden pas, a nie ma wymalowanych strzałek kierunkowych: Dowolny chcąc jechać prosto, lewy chcąc skręcić w lewo lub zawrócić, prawy chcąc skręcić w prawo. Zakładam, że jazda rondem w kółko to jeszcze bardziej, niż chęć zawrócenia, czyli lewy.

~as 2012-03-03

Na Zachodzie? Ja ich w Niemczech za dużo nie widziałem. Chyba, że w wioskach, czy na drogach lokalnych/gminnych. Ale u nas robi się ronda na drogach krajowaych i wojewódzkich. Debilizm.

~ss 2012-03-01

czesto sie sprawdzaja zwlaszcza w miastach gorazej na trasie trza hamowac sa korki ale bezpieczniej napewno lepsze od swiatel sa jak nie ma ruchu to sie lecie na zachodzie jest ich pelno

~as 2012-03-01

Ronda są do dupy. Sprawdzają się tylko takie małe, jednopasmowe i najlepiej tam gdzie zbiegają się 3 drogi o podobnym natężeniu ruchu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku
Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku
Kierowcy muszą się uzbroić w cierpliwość. Dopiero w 2022 roku zostaną oddane do użytku kolejne trzy odcinki drogi ekspresowej S1 o łącznej długości 51 km. Taką informację podał do wiadomości resort infrastruktury.