mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Strata milionów przez absurdalny przepis

Strata milionów przez absurdalny przepis

Firma Autostrada Wielkopolska S.A, zarządzająca autostradą A2, otrzymywała z Krajowego Funduszu Drogowego odszkodowanie za przejazd ciężarówek wykorzystywanych przy remoncie odcinka Poznań – Września. Przez absurdalny przepis państwo straciło kilka mln zł.

Strata milionów przez absurdalny przepis
Kontrola przeprowadzona przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad potwierdziła doniesienia dziennikarzy Gazety Wyborczej. Dotyczyły one sytuacji jaka zaistniała podczas remontu autostrady A2 między Poznaniem, a Wrześnią. Ciężarówki wykonawcy prac remontowych wielokrotnie w ciągu każdego dnia przekraczały bramki na płatnej autostradzie. Zgodnie z przepisami od ciężarówek i tirów nie pobiera się jednorazowych opłat, jeśli kierowcy mają wykupione winiety. Z kolei koncesjonariusz tego odcinka autostrady, czyli firma Autostrada Wielkopolska S.A., która zarządziła remont, otrzymywał zwrot pieniędzy z Krajowego Funduszu Drogowego, od 39 do 60 zł za ciężarówkę lub tira. Tym samym dostawał także rekompensatę za przejazd przez bramki pojazdów pracujących przy remoncie drogi. Państwo straciło na tym co najmniej kilka mln zł. Niestety wygląda na to, że działo się to zgodnie z prawem.

Zdaniem Andrzeja Maciejewskiego, rzecznika GDDKiA, kontrola potwierdziła podane fakty, ale trzeba je przeanalizować pod kątem rozwiązań prawnych. Ma w tej sprawie dojść do spotkania z kierownictwem Autostrady Wielkopolskiej S.A. Zarządca trasy tłumaczy, że pobiera rekompensaty zgodnie z ustawą, więc najpierw trzeba zmienić przepisy. Za przejazdy wszystkich ciężarówek zarządca autostrady A2 otrzymał w tym roku 527 mln zł odszkodowania.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~romek 2008-12-04

Kazdy akcjonariusz który działa na szkodę spólki podlega kodeksowi karnemu i jego decyzje mozna zaskarzyc.Kto sprzeniewieza interes panstwa w celu osiagniecia korzysci majatkowych podlega takiemu samemu osądowi.Dziwi brak zainteresowania prokurtury sprawami autostrad w celu odwrócenia tego koła

~myslacy sam 2008-12-04

Cała ta sprawa AW kwalifikuje sie na nagrode stulecia dla Kulczyka pt: jak wyruchac kogos na kase i jeszcze miec prawo po swojej stronie,co do ówczesnego rządu to do końca życia powinni odpracowywać swoją bezgraniczna głupote w kamieniołomach albo czyms gorszym.Prawda jest taka ze Polske nie stac na bezpłatne autostrady i nieskorumpowany rząd zamiast tracic pieniądze na bramki i siły na pozal sie boze partnerstwo bardziej publiczne niz prywatne,wprowadziłby winiety,ale to jest niestety Polska...

~Cezar2008 2008-12-03

To wychodzi na to, że zgodnie z prawem Firma Autostrada Wielkopolska S.A może sobie wynająć dowolną ilość ciężarówek które będą jeździły w kółko, przejeżdżały prze bramki i nabijały licznik !!!!!!!!!

~romek 2008-12-03

19:41:12 Gospodarka groszem panstwowym dbanie o nasz interes nalezy do najwazniejszych celów kazdego rządu .Czy rządy SLD które ustawiły sprawe realizacji autostrad w bardzo trudnej sytuacji dla buzetu panstwa lobując za prywatnym kapitałem lub powiem wprost odnosząc niemałe korzyści finansowe zasługują na postawienie ich przed Trybunałem Narodowym .Artykuł mozana zatytułować "Miliardy zatopione w autostradach" Zamiast budować autostrady, polski rząd lekką ręką oddaje setki milionów złotych prywatnym firmom administrującym trasami szybkiego ruchu, to dwa razy więcej pieniędzy niż budżet zarobi na winietach drogowych pobieranych od kierowców tirów Tylko w minionym roku na konta Stalexportu Autostrada Małopolska i Autostrady Wielkopolskiej (Jej udziałowcem jest m.in. Jan Kulczyk) wpłynęło ponad 400 mln zł. W tym roku będzie to już 700 mln zł, a w 2008 kwota ta sięgnie miliarda złotych. Pikanterii sprawie dodaje fakt, że danina płacona przez państwo bezpośrednio wiąże się właśnie z winietami, a raczej ich brakiem, za przejazd autostradą. W 2005 roku rząd Marka Belki (SLD) zdecydował, że ciężarówki będą jeździć płatnymi autostradami za darmo, bo i tak opłacają przejazdy drogami krajowymi. Konsekwencją tej decyzji są milionowe rekompensaty dla autostradowych koncesjonariuszy. Najwidoczniej wszyscy wówczas "zapomnieli" o tym, jak gigantyczne pieniądze wchodzą w grę. I co gorsza, do dziś nikt nie ma pomysłu, jak z tej matni wybrnąć Pat więc trwa, a płacą za niego wszyscy kierowcy. Z każdego litra kupowanego paliwa oddajemy bowiem na budowę dróg 9 groszy opłaty paliwowej. W tym roku spółki autostradowe zabiorą z niej prawie 6 groszy. Za dwa lata będą brały całą opłatę. To nie wszystko. Już w tym roku rekompensaty przebiją niemal o połowę wpływy, jakie do kasy państwa trafiają od kierowców ciężarówek. W ubiegłym roku winiety przyniosły ok. pół miliarda złotych. W listopadzie 2008, gdy płatny odcinek autostrady Al otworzy spółka Gdańsk Transport Company, suma rekompensat zdubluje wartość winiet.(ponad miliard złotych).Rozumiem równiez nerwowe ruchy Rządu Pana Tuska w tej materii ,gdyz spełnienie obietnic 1000km Autostrad jes kolejną bajką nastawioną na tani poklask stada baranów którzy nie widzą w jak głebokim szambie zostawiły ich rządy (PZPR-SLD) którzy w warunkach wolnego rynku ostatnim rzutem na taśmę wyssali co jeszcze mozna było .Cholera a moze chodzi o sławetna porzyczkę moskiewską 1 mln $ "W ciągu trzech lat państwo pożegna się z 2,1 miliarda złotych" za te pieniądze można byłoby odbudowac 129 km Autostrady Berlinskiej. Zródła finansowania Autostrad jst ich wiele.Przedstawiam tu artykuł opublikowany w Rzeczpospolitej w 2000roku.Unia Europejska jest wybitnie zainteresowana rozwojem dróg w Polsce problem polega na skutecznym odcięciu od tych pieniędzy róznej maści geszewciazy którzy markujac pracę idą w urzedy dla osiagnięcia prywatnych celów finansowych stosując populistyc28 Publikacja w Rzeczypospolitej Europejski Bank Inwestycyjny udzieli Polsce w październiku 2000 r. kredytu w wysokości 275 mln euro na budowę 60 km odcinka A2 na zachód od Poznania. Bedzie to największa pożyczka EBI w Europie Środkowej. Wiceprezes EBI W.Roth zadeklarował, że EBI gotów jest sfinansować budowę całej sieci autostrad w Polsce - o ile zachce tego rząd. Dodajmy, że EBI należy do krajów UE. Kraje te uważają, że bez połączeń Śląska i Warszawy z Unią Europejską Polska nie będzie mogła w pełni uczestniczyć w integracji europejskiej. Warunki spłaty kredytu na A2 są bezprecedensowe: Autostrada Wielkopolska S.A. zacznie spłacać kredyt dopiero po 18 latach w okresie następnych 12 lat! Kredyt EBI pokrywa do 50% kosztów inwestycji. Od 1990 r. Polska otrzymała z EBI 2,99 mld euro kredytów. Źródło: Rzeczpospolita 06.09.2000 zne chwyty

~~Bonus 2008-12-03

W ogóle nie rozumiem, co to za opłaty i na jakiej podstawie? Co to była w ogóle za umowa? Nie starcza koncesjonariuszowi, że otrzymuje kaskę za przejechanie przez bramki? Jakie odszkodowanie? Co to w ogóle jest?? Do 60 zł tym złodziejom z państwowego funduszu za przejechanie przez bramkę ciężarówką???? Kto jest za to odpowiedzialny?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu
BMW serii 5 2017 - znamy ceny nowego modelu
Polski importer samochodów BMW przedstawił dziś cennik nowej "piątki". Auto będzie dostępne w salonach od 11 lutego 2017.