mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Świętokrzyskie krajówki w TEN-T

Świętokrzyskie krajówki w TEN-T

Żadna ze świętokrzyskich dróg nie została zakwalifikowana do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, kiedy to negocjowaliśmy ten układ w 2002 roku. Teraz w TEN-T mają szansę znaleźć się drogi krajowe nr 7 i 74.

Świętokrzyskie krajówki w TEN-T
Przez województwo świętokrzyskie przebiegają dwie ważne drogi krajowe, nr 7 Warszawa – Kielce – Kraków i nr 74 Piotrków Trybunalski – Kielce – Nisko. Do tej pory nie wchodziły one w skład Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, jednak teraz może się to zmienić. Trasy te mają szansę na włączenie do układu TEN-T, ponieważ ich odcinki znalazły się na liście opublikowanej przez Ministerstwo Infrastruktury. Jest to wstępna propozycja modyfikacji sieci drogowej. Do 20 sierpnia potrwają ogłoszone przez ministerstwo konsultacje w sprawie modyfikacji i uzupełnienia sieci TEN-T na terenie Polski.

Istniejący układ Transeuropejskiej Sieci Transportowej na terenie Polski został wynegocjowany z Komisją Europejską w 2002 roku, ale wtedy nie ujęto w nim żadnej ze świętokrzyskich dróg. Transeuropejskie korytarze transportowe ominęły region świętokrzyski i Kielce. Na przełomie 2006 i 2007 roku wojewoda świętokrzyski zwrócił się do Ministerstwa Infrastruktury o uwzględnienie w sieci TEN-T zaproponowanych przez kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dróg nr 7 Warszawa – Kielce – Kraków i nr 74 Piotrków – Kielce – Nisko.

Świętokrzyskie krajówki są ważnymi szlakami. Krajową siódemką można dotrzeć do tras prowadzących do Bielska Białej i drogi krajowej nr 69, co oznacza, że cały ciąg mógłby stanowić odcinek uzupełniający sieć TEN-T od Warszawy do Słowacji i Czech. Ze względu na fakt, że odcinek siódemki od Gdańska do Warszawy znajduje się już w sieci TEN-T , cała trasa nr 7 stanowiłaby połączenie polskich portów nadbałtyckich z południem Europy. Na uwagę zasługuje także możliwość dojazdu drogą nr 7 do przyszłej autostrady A2, autostrady A4, do drogi krajowej nr 8 prowadzącej do granicy polsko-litewskiej w Budzisku, do drogi nr 17 prowadzącej do granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem oraz do drogi nr 1 prowadzącej do granicy z Czechami w Cieszynie.

Z kolei droga krajowa nr 74 Piotrków – Kielce – Nisko łączy się siecią TEN-T w Piotrkowie. Może ona przenosić ruch z autostrad A1 i A2 w kierunku Bałkanów do przejścia granicznego w Barwinku. Droga nr 74 ma połączenie z przyszłą autostradą A1 prowadzącą od Gdańska do granicy z Czechami w Gorzycach, z drogą nr 8 prowadzącą do granicy polsko-litewskiej w Budzisku, drogą nr 17 prowadzącą do granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem oraz drogą nr 19 prowadzącą do granicy z Białorusią.

Sieć TEN-T ma zapewnić rozwój stałej mobilności osób i towarów zgodnie z celami Unii Europejskiej, wzmocnienie współdziałania pomiędzy sektorem ekonomicznym, a społecznym, sprawne funkcjonowanie rynku wewnętrznego UE, jak najlepsze warunki przewozu towarów i osób. Zakwalifikowanie dróg do sieci TEN-T oznacza przystosowanie ich do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 tony na oś. Daje również szansę na pozyskanie pieniędzy na rozbudowę dróg z Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i funduszu TEN-T. To szczególnie ważne dla drogi krajowej nr 74, która aktualnie znajduje się na listach rezerwowych inwestycji finansowanych z programów unijnych. Po wpisaniu do sieci TEN-T droga miałaby szansę na szybszą rozbudowę.

Podobne wiadomości:

Obwodnica Bełchatowa ruszyła!

Obwodnica Bełchatowa ruszyła!

Polskie drogi 2016-12-23

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~Bartoszek 2008-07-23

Mnie martwi nadal co będzie z pozostałym odcinkiem DK 74...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda przedstawia limitowaną serię Drive
Skoda przedstawia limitowaną serię Drive
Po sukcesie limitowanej wersji Joy przyszedł czas na specjalną wersję Drive, która bazuje na wyposażeniu Ambition, ale oferuje jeszcze więcej za atrakcyjniejszą cenę.