mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Szansa na lepsze podwarszawskie drogi

Szansa na lepsze podwarszawskie drogi

Jakie w perspektywie najbliższych lat są szanse usprawnienia połączeń komunikacyjnych regionu otwockiego ze stolicą oraz rozwoju sieci transportowej? Szansa istnieje – na pewno tworzą ją dostępne dla regionu mazowieckiego środki funduszy Unii Europejskiej, przyznane w perspektywie budżetowej 2007-2013. Wykorzystanie tej szansy jednak nie będzie łatwe.

Wiedzą o tym doskonale samorządowcy z regionu. Barierami mogą być przepisy dotyczące ochrony środowiska, pozyskiwanie gruntów pod drogi (nadal trudne mimo obowiązywania przepisów tzw. specustawy), a także na sprawy związane ze wzrostem kosztów materiałów drogowych i robocizny – wymienia Janusz Piechociński – przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska Sejmiku Województwa Mazowieckiego.

Problemy są już przy planowanym moście przez Wisłę w ciągu drogi wojewódzkiej nr 721. Most ten został uwzględniony w planie zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego, uchwalonym w 2004 roku. Jego lokalizację wyznaczono pomiędzy Konstancinem a Józefowem (w pobliżu granicy Józefowa z Otwockiem). Niestety, z wykonanej w zeszłym roku oceny planu zagospodarowania wynika, iż to przedsięwzięcie napotyka poważne przeszkody. Otóż most przecinałby rezerwat przyrody rozciągający się wzdłuż rzeki Świder. Do tego dochodzą wymagania Natury 2000, w tym przypadku obejmującego obszar całego międzywala Wisły. Oznacza to, że jeśli uda się w tym obszarze formalnie przeprowadzić procedury przygotowania inwestycji, to i tak zablokują ją protesty ekologów – przewidują samorządowcy. Gmina Konstancin już wykonała wszelkie konieczne prace przygotowawcze pod poprowadzenie przyszłej przeprawy mostowej, przede wszystkim w odniesieniu do nowego przebiegu drogi nr 721 we wschodniej, nadwiślańskiej części gminy. Nowej drodze nawet nadano nazwę: Trasa Mostowa.

Budowa mostu przez Wisłę ponadto łączy się z koniecznością budowy obwodnic Konstancina i Góry Kalwarii. Samorząd województwa mazowieckiego wpisał je do RPO jako zadania priorytetowe. Ich przebieg poprowadzono wschodnią, wiślaną stroną tych miast. Obwodnice mogłyby być zrealizowane w ciągu najbliższych 4-5 lat – uważa Grzegorz Kostrzewa-Zorbas – przewodniczący Komisji Strategii Rozwoju Regionalnego i Zagospodarowania Przestrzennego Sejmiku Województwa Mazowieckiego.

Samorząd województwa poza planowaniem budowy brakującej przeprawy mostowej bierze również pod uwagę przebudowę drogi nr 721. Zadanie to zostało już wpisane do Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Województwa Mazowieckiego oraz do Regionalnego Programu Operacyjnego. Dzięki temu na ten projekt zostaną skierowane środki z budżetu samorządu oraz z funduszy unijnych. Przebudowa drogi nr 721 będzie między innymi obejmowała budowę drugiej jezdni na odcinku o największym obciążeniu ruchem, a więc na odcinku przebiegającym w zachodniej części gminy Piaseczno. Ponadto prace planowane do wykonania na różnych odcinkach tej drogi przyczynią się do poprawy geometrii jezdni (np. łuków) oraz podniesienia nośności zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ruchu.

Samorząd województwa chce także budować przedłużenie drogi nr 721 – ma powstać dwujezdniowa, czteropasmowa droga popularnie nazywana „paszkowianką” (nazwa od miejscowości Paszków, gdzie droga będzie się zaczynała). Nowa droga połączy drogę nr 721 – wiodąc na zachód od Pruszkowa - z autostradą A2. W przyszłości droga nr 721 - z ewentualnym mostem na Wiśle - i „paszkowianka” utworzą część wielkiej obwodnicy centralnego Mazowsza, stanowiąc jedną z kilku koncentrycznych obwodnic Warszawy.

Grzegorz Kostrzewa-Zorbas omówił też przebieg A2 zapisany w planie zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego. Istnieje kilka wariantów przebiegu A2 na Mazowszu. W czerwcu tego roku Komisja Strategii Rozwoju Regionalnego i Zagospodarowania Przestrzennego będzie dyskutować o wyborze wariantu. Jako optymalny i ekologiczny wskazywany jest przebieg wiodący odległym łukiem na południe od Warszawy (za Górą Kalwarią i Czerskiem), a więc prowadzący przez powiat piaseczyński i dalej - południową częścią powiatu otwockiego. Tak wytyczony przebieg omija tereny chronionej przyrody, poza pewnym wyjątkiem, który w stosunku do innych wariantów okazuje się najmniej kłopotliwy.

Na terenie powiatu otwockiego jest łącznie 100 km dróg wojewódzkich. W 2005 roku na poprawę ich stanu wydatkowano 2 mln zł, w 2006 roku – 1,7 mln zł, w tym natomiast roku wydatki te sięgną aż 4 mln zł. Wiele przedsięwzięć uda się zrealizować dzięki współpracy z gminami, które partycypują w kosztach przygotowania dokumentacji technicznych. W ten sposób na przykład zostanie przeprowadzony remont odcinka drogi nr 639 w gminie Osieck (2,5 km - wartość zadania 3,1 mln zł). Z kolei z gminą Wiązowna będzie kontynuowana współpraca w budowie ciągów chodnikowych. 

MZDW równocześnie zlecił przygotowania dokumentacji inwestycji planowanych na najbliższe lata, w tym między innymi obejmujące remont mostu z dojazdami w miejscowości Piwonin (droga nr 739) oraz mostów w Osiecku (droga 879) i w Warszawicach (droga nr 805). Powstaje też dokumentacja projektowa przebudowy drogi nr 801 od granicy Warszawy do połączenia z drogą krajową nr 50.

Przeczytaj także:

Wysokie oferty na przebudowę S7 Grójec - Białobrzegi, drogi ekspresowe (2007-03-22)

Remont wiaduktu w Ciechanowie (2007-03-19)

Przebudowa Puławskiej (2007-03-15)

Awantura o Wsch. Obwodnicę Warszawy (2007-03-02)

Obwodnica Siedlec (2007-02-19)

Nowe warszawskie ‘ekspresówki’ (2007-02-14)

Pułtusk z inicjatywą (2007-01-09)


Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~dziecinów cow city cattletown krowiorze 2008-02-09

Wyremontujcie szybko całą 801 bo ludzie giną!

~Lukasz 2007-03-28

Przez Warszawę będzie przebiegać S2. A2 na południe od Warszawy to dodatkowa trasa przyszłościowa.

~mil1231@gazeta.pl 2007-03-27

Autostrada A2 ma przebiegać tak jak jest to ustalone obecnie!żadnych zmian!!!

~MIEKSZKANIEC MINSKA 2007-03-27

W TAKIM RAZIE JAK UTOSTRADA A2 NIE PRZEJDZIE OBOK MINSKA MAZOWIECKIEGO TO NIE BEDZIE OBODNICY.....BEDA BLOKADY I STRAJKI LUDNOSCI......

~mirovel 2007-03-27

i autostrada a2 ominie minsk mazowiecki i dalej tam beda korki bo nie bedzie obwodnicy..... gratuluje panowie...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport