mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Sztafeta dla nowych możliwości transportowych Polski i Europy

Sztafeta dla nowych możliwości transportowych Polski i Europy

W dniach 29.09.2009 – 01.10.2009 odbyła się międzyregionalna sztafeta promująca inicjatywę Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC-ROUTE65. To wyraz poparcia mieszkańców i przedstawicieli władz lokalnych dla inicjatywy regionów – utworzenia Korytarza.

Sztafeta dla nowych możliwości transportowych Polski i Europy
Poszczególne odcinki szlaku pokonywane są na wiele różnych sposobów, tak, aby podkreślić potencjał i szerokie możliwości transportowe Korytarza. W sztafecie użyto zarówno typowych środków transportu jak samochód i rower, jak i tych mniej popularnych, czyli: motocyklu Junak, wodolotu czy awionetki. Trasa sztafety przebiegała przez Świnoujście, Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Nową Sól, Głogów i Wrocław, a zakończyła się na granicy polsko-czeskiej w Lubawce.

Czym jest korytarz CETC-ROUTE65?

Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC-ROUTE65 mają w przyszłości tworzyć drogi ekspresowe, autostrady, magistrale kolejowe i transport rzeczny. Stworzy on nowe dogodne możliwości dla rozwoju handlu i turystyki jak również pomoże w ustanowieniu silnych ekonomicznie i społecznie związków między krajami leżącymi na jego przebiegu oraz krajów ciążących do niego, będąc najkrótszą drogą lądową pomiędzy północną i południową Europą. Korytarz dzięki swoim walorom może przyczynić się do intensyfikacji obrotów towarowych miedzy państwami Europy Północnej a krajami Azji Mniejszej (np. Turcji), Półwyspu Arabskiego, północnej Afryki i Azji.  

Inicjatywa utworzenia korytarza CETC-ROUTE65 została poparta przez 6 regionów, które w kwietniu 2004 roku w Szczecinie podpisały porozumienie: Skania (Szwecja), polskie województwa (Zachodniopomorskie, Lubuskie i Dolnośląskie), Hradec Kralove (Czechy) i Bratislava (Słowacja). Polskie województwa mają największy liczebny i merytoryczny udział w tej inicjatywie.
 
W polskim interesie leży przede wszystkim budowa drogi ekspresowej S3 na całym jej przebiegu przez Polskę, umożliwiającej dostęp do portów ujścia Odry z i do ich głębokiego zaplecza lądowego. Droga ta stanowić będzie także oś rozwoju regionalnego i lokalnego w województwach, przez które przebiega. Ważne, tak dla utrzymania rangi portów, jak i ogólnej poprawy struktury komunikacyjnej Polski zachodniej, jest modernizacja linii kolejowych, przede wszystkim E59 i CE59, a także odbudowa połączeń kolejowych. Z punktu widzenia interesów gospodarczych istotne jest ponadto przywrócenie Odrze roli drogi komunikacyjnej i zabezpieczenia leżących nad nią terenów przed powodzią.

Pierwsze decyzje dotyczące Strategii dla Morza Bałtyckiego, w tym kwestii transportowych, będą podejmowane przez Komisję Europejską na koniec października br.

Podobne wiadomości:

Północna obwodnica Krakowa gotowa w 2022 roku - ruszyły prace

Północna obwodnica Krakowa gotowa w 2022 roku...

Polskie drogi 2017-01-16

S16 Borki - Mrągowo - jest rozstrzygnięcie przetargu

S16 Borki - Mrągowo - jest rozstrzygnięcie...

Polskie drogi 2017-01-16

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Volvo XC60 - pierwsze teasery
Volvo XC60 - pierwsze teasery
To będzie jedna z najważniejszych premier tego sezonu. Nie tylko globalnie, ale również pod kątem polskiego rynku. Model XC60 jest najpopularniejszym modelem Volvo, mimo że ma już swoje lata. Dlatego przyszedł czas na kolejną odsłonę, a tymczasem producent podgrzewa atmosferę przed premierą.