mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Toruń walczy o bezpłatną obwodnicę A1

Toruń walczy o bezpłatną obwodnicę A1

Ministerstwo Infrastruktury nie zgadza się, by obwodnica autostradowa Torunia A1 między Czerniewicami a Lubiczem była bezpłatna. Może to spowodować znaczne - nawet o kilka tysięcy pojazdów - zwiększenie ruchu drogowego. Władze miasta zapewniają, że nie ustaną w staraniach, by za przejazd obwodnicą nie trzeba było płacić.

Toruń walczy o bezpłatną obwodnicę A1
W myśl obecnie obowiązujących w Polsce przepisów, czyli Rozporządzenia Rady Ministrów, jest możliwość, by nie pobierać opłat dla odcinków pozostających w zarządzie generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz odcinków zlokalizowanych w sąsiedztwie miast powyżej 600 tys. mieszkańców. Inne przypadki – takie jak toruński, gdzie autostradę buduje nie państwo, lecz konsorcjum GTC i miasto jest mniejsze - można rozpatrywać indywidualnie.

- Od kilku lat zabiegamy o to, by odcinek Toruński, choć nie mieści się w tych kryteriach, był odcinkiem niepłatnym. Korespondencja w tej sprawie trwa od 2008 r. W kwietniu 2011 r., kiedy w Toruniu gościł minister Cezary Grabarczyk, z ust jego usłyszeliśmy, ze Toruński odcinek będzie rozpatrywany indywidualnie, bo na to zasługuje. Ta nadzieja jest wzmacniana oczekiwaniami mieszkańców, którzy zdają sobie sprawę, iż płatna obwodnica będzie oznaczała dla paru tysięcy pojazdów na dobę – głownie toruńskich pojazdów – dodatkowe opłaty – mówił na konferencji prasowej prezydent Torunia Michał Zaleski. Zorganizowano ją 6 lipca 2011 r., by przedstawić mediom oraz mieszkańcom odmowne stanowisko rządu w sprawie obwodnicy autostradowej Torunia.

Ministerstwo Infrastruktury w swym piśmie podkreśla fakt, że podtoruński odcinek autostrady jest odcinkiem koncesyjnym, na którym opłaty pobiera koncesjonariusz. Przychody te trafiają do Krajowego Funduszu drogowego, zaś ten wypłaca koncesjonariuszowi wynagrodzenie uzależnione od natężenia ruchu i wysokości opłat pobieranych za przejazd. Zrezygnowanie z poboru opłat spowoduje konieczność wypłacenia konsorcjum rekompensaty mimo braku dochodu z opłat za przejazd.

- Robiliśmy symulację i z naszych obliczeń wynika, że z opłat byłoby ok. 4 mln zł rocznie. Dla nas najważniejszy jest okres trzech lat: dwa do ukończenia budowy nowego mostu i rok na przebudowę starego. Mówimy więc o podaniu reki na zasadzie 12 milionów złotych To nie tak duży koszt w kontekście wielomiliardowych nakładów na drogi – stwierdził prezydent Zaleski.

Prezydent i przewodniczący rady miasta obiecują, że nie ustaną w działaniach, by niekorzystna dla Torunia decyzja została zmieniona.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 78 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A2 rusza na wschód

Autostrada A2 rusza na wschód

Polskie drogi 2017-07-26

A1 Częstochowa - Pyrzowice już w połowie realizacji

A1 Częstochowa - Pyrzowice już w połowie...

Polskie drogi 2017-07-26

Wykonawca jednego z czterech budowanych obecnie odcinków autostrady A1 Częstochowa - Pyrzowice zadeklarował zrealizowanie 50 proc. prac. Kierowcy pojadą tamtędy najwcześniej w 2019 roku.

Komentuj:

~tomo 2011-07-14

czyli jadąc s 10 ze szczecina do wawki lub 15 musimy wjechac do miasta aby uniknąć opłat;/ jaki to ma sens tracić nadrobiony czas na bramkach;/ w miejscach gdzie autovia krzyżuje się z tyloma drogami krajowymi ni może być żadnych bramek!!

~Greg00000 2011-07-13

Autostrady w Polsce to totalna porażka. Przyjęto system najgorszy z istniejących na świecie, czyli rozdano (?!) koncesje na poletka i każdy teraz to poletko uprawia. Żenada - tu nigdy nie będzie dobrze. I nie zależy to od jakiejkolwiek partii politycznej, bo one z tego żyją.

~ma 2011-07-13

Autostrady w Polsce nie powinny pod żadnym pozorem mieć tak często usytuowanych bramek do płacenia! Jazda autostradami to luksus !?!?

~sceptyk 2011-07-12

ważne, że Grabarz obiecał. on wszystkim wszystko obiecuje. teraz torunian potrzymają w niepewności, by jak najwięcej łatwowiernych zagłosowało w wyborach na PO, a PO wyborach zrobią, co będą chcieli. ten mechanizm w najbliższych miesiącach zadziała w wielu obszarach życia społecznego.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Car of the Year 2018 - oto wstępna lista
Car of the Year 2018 - oto wstępna lista
Znamy kandydatów do tytułu Car of the Year 2018. Sprawdź, które modele zakwalifikowały się na wstępną listę.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech