mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Transportowe priorytety 2007-2013

Transportowe priorytety 2007-2013

Budowa 500 km autostrad, 1650 km dróg ekspresowych, modernizacja blisko 1000 km linii kolejowych oraz poprawa stanu pasażerskiego taboru kolejowego - to priorytety transportowe państwa na lata 2007-2013.

Transportowe priorytety 2007-2013

Do 2013 na realizację projektów infrastrukturalnych przeznaczonych będzie 21,6 mld euro, z czego ponad 15 mld euro pochodzić będzie ze środków zapewnionych przez Unię Europejską.

Duża część środków pochodzących z UE przekazanych będzie na budowę dróg łączących największe ośrodki Polski wschodniej z Warszawą.

Projekty realizowane w ramach Programu Operacyjnego  "Infrastruktura i Środowisko" będą mogły uzyskać dofinansowanie z UE w wysokości 85 % kosztów kwalifikowanych, za wyjątkiem projektów pomocy publicznej, gdzie maksymalne dofinansowanie wyniesie 50% kosztów kwalifikowanych.

Priorytetowe inwestycje drogowe zaplanowane na lata 2007-2013

  • autostrada A1 - budowa na całej długości (Gdańsk - Toruń - Łódź - Piotrków Trybunalski - Częstochowa - Gliwice - Gorzyczki)
  • autostrada A2 - zakończenie budowy na odcinku Świecko - Poznań - Łódź - Warszawa (oraz odcinek węzeł "Konotopa" - węzeł "Puławska" jako droga ekspresowa S-2)
  • autostrada A4 - zakończenie budowy na odcinku granica państwa - Jędrzychowice - Krzyżowa - Legnica - Wrocław - Opole - Gliwice - Katowice - Kraków - Tarnów - Rzeszów; w 2013 roku odcinek Rzeszów - Korczowa - granica państwa będzie znajdował się w budowie
  • droga ekspresowa S3 -budowa na odcinku Szczecin - Parnica - Gorzów Wielkopolski - Zielona Góra - A4 (Legnica)
  • droga ekspresowa S5 - Nowe Marzy - Bydgoszcz - Żnin oraz Gniezno - Poznań
  • droga ekspresowa S7 - zakończenie budowy na odcinku Gdańsk - Elbląg - Olsztynek - Warszawa - Kielce - Jędrzejów i odcinku Lubień-Rabka
  • droga ekspresowa S8 - budowa odcinka Wrocław Psie Pole - Syców - autostrada A1 -  Piotrków Trybunalski - Warszawa - Ostrów Mazowiecka - Zambrów - Białystok i odcinka Białystok - Augustów - Budzisko, przy zwiększonych nakładach ze strony budżetu państwa na budowę tego odcinka
  • droga ekspresowa S17 - budowa na odcinku Warszawa Zakręt - Kurów - Lublin - Piaski
  • droga ekspresowa S19 - budowa na odcinku Międzyrzec Podlaski - Lublin - Nisko - Rzeszów; w 2013 roku odcinek Międzyrzec Podlaski - Białystok będzie znajdował się w budowie, a długość realizowanego odcinka będzie uzależniona od wielkości dostępnych środków
  • droga ekspresowa S69 - zakończenie budowy odcinka Bielsko Biała - Żywiec - Zwardoń.

W latach 2007 - 2013 zostanie zmodernizowanych także prawie 800 km linii kolejowych w sieci TEN-T. Ponadto w ramach PO "IiŚ" zostaną zrealizowane projekty związane z budową i przebudową infrastruktury kolei aglomeracyjnej oraz torów tramwajowych i sieci energetycznych, zakupy taboru szynowego i trolejbusowego. W ramach przyznanych Polsce środków finansowych w latach 2007-2013 zostanie wybudowany m.in. środkowy odcinek drugiej linii metra w Warszawie.

Wymienione inwestycje są projektem przeznaczonym do konsultacji społecznych i jak zapowiada sektor transportu mogą ulec zmianom w toku dalszych prac. "Lista została przygotowana przy założeniu, że kwota środków unijnych przeznaczonych na transport w PO " Infrastruktura i Środowisko" wzrośnie w wyniku podziału rezerwy programowej z 15,1 mld euro do 16,3 mld euro. Przy oczekiwanym przez MT dalszym zwiększeniu tej kwoty lista ta zostanie poszerzona o dodatkowe projekty" - informuje Ministerstwo Transportu.

Przeczytaj także:

Najwięcej dla sektora transportu (2006-09-06)

Więcej na remonty i przygotowania mniej na budowę (2006-08-23)

Drogi za 120 mld zł (2006-07-27)

Autostradowe harmonogramy (2006-07-12)

Stracona dekada autostrady A1 (2006-06-09)

 


Podobne wiadomości:

Najwięcej dla sektora transportu

Najwięcej dla sektora transportu

Polskie drogi 2006-09-06

Więcej na remonty i przygotowania mniej na budowę

Więcej na remonty i przygotowania mniej na...

Polskie drogi 2006-08-23

Komentuj:

rycho47 2010-01-10

Witam . Na odcinku A-1 Świerklany - Gorzyce pracowałem pół roku jako operator spycharki i mowienie o braku sprzetu to bzdura ! Problem "leży"w wykonywaniu prac ziemnych , organizacji i korzystaniu z niego . Astryjacy notorycznie zmieniali decyzje naszych inżynierów i kierowników ,co powodowało chaos.My umiemy budować .Np.A-4 Prądy - Nogawczyce .Pozdrawim .

~komol 2006-12-28

S3 nie jest realizowane , żeby powstrzymac rozbudowę portów Świnoujście - Szczecin. Transport z portów niemieckich, niemieckimi autostradami na południe Europy.To jest planowa gospodarka - podobnie z A2

~K 2006-11-28

Ciekawe dlaczego S10 nie weszla do harmonogramu jako priorytet? Czyzby dygnitarze z Wawki jezdzili do kurortow nadmorskich w okolice Wladyslawowa badz Krynicy? A do Szczecina im za daleko, do Poznania blizej, wiec A2 wystarczy... Kto nie jezdzil nigdy DK10 od Szczecina do Bydgoszczy/Torunia ten nie zrozumie, ze taka inwestycja jest potrzebna. Na szczescie czesciowo zaczela juz powstawac, od granic Szczecina do Motanca, a za niedlugo dojdzie do Stargardu Szczecinskiego, w Stargardzie ma isc obwodnica poludniowa... A co dalej ?

~Żuławiak 2006-11-12

"zakończenie S7" - cytuję fragment artykułu z nowedrogi.pl, (link to podobno Naruszenie) Remont 44 km DK7 na terenie woj. pomorskiego trwa od 2001 roku i zakończenie planuje się na koniec 2006. Daje to imponujące tempo niecałe 9 km/rok. Efektem modernizacji będzie nowa utwardzona nawierzchnia oraz mnóstwo szykan, świateł, lewoskrętów, etc. Nie wykorzystano okazji do zbudowania drugiej nitki tworzącej przyszłą S-7, lub też nie modernizowano odcinków w taki sposób, by drogę ekspresową zbudować w przyszłości. Kilkaset milionów euro wydano na odtworzenie standardu drogi, która była już przestarzała w latach 30. XX wieku (istniało już autostradowe obejście Elbląga). Olbrzymie koszty inwestycji, gigantyczne korki oraz kilkadziesiąt ofiar śmiertelnych zostało spowodowane organizacją remontu.

~xoxo 2006-11-08

W krajach suwerennych drogi z reguly buduje sie dla potrzeb obywateli by pobudzic rozwoj gospodarczy kraju , w Stanach wiekszosc mieszkancow ma co najwyzej 20 minut do najblizszego highway'u, w Chinach obecnie laczy sie wszystkie miasta powyzej 350 tys mieszkancow na wybrzezu , planuje sie wiecej , w RFN wszystkie miasta wieksze niz 50 tys sa polaczone autobahnami, u nas wedlug tych planow nie widac by 8 metrpolii polskich bylo w nowoczesnym systemie drogowym, czas myslenia jeszcze nie nadszedl, buduje sie glownie dla tranzytu miedzynarodowego zamiast wepchnac te tiry na kolej

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Kodiaq Sportline - dynamiczny SUV
Skoda Kodiaq Sportline - dynamiczny SUV
Skoda Kodiaq prezentuje kolejne oblicze. Po wersji uterenowionej przyszedł czas na sportową odmianę. Wersja Sportline charakteryzuje się dynamicznym wyglądem zewnętrznym.