mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Transportowe priorytety 2007-2013

Transportowe priorytety 2007-2013

Budowa 500 km autostrad, 1650 km dróg ekspresowych, modernizacja blisko 1000 km linii kolejowych oraz poprawa stanu pasażerskiego taboru kolejowego - to priorytety transportowe państwa na lata 2007-2013.

Transportowe priorytety 2007-2013

Do 2013 na realizację projektów infrastrukturalnych przeznaczonych będzie 21,6 mld euro, z czego ponad 15 mld euro pochodzić będzie ze środków zapewnionych przez Unię Europejską.

Duża część środków pochodzących z UE przekazanych będzie na budowę dróg łączących największe ośrodki Polski wschodniej z Warszawą.

Projekty realizowane w ramach Programu Operacyjnego  "Infrastruktura i Środowisko" będą mogły uzyskać dofinansowanie z UE w wysokości 85 % kosztów kwalifikowanych, za wyjątkiem projektów pomocy publicznej, gdzie maksymalne dofinansowanie wyniesie 50% kosztów kwalifikowanych.

Priorytetowe inwestycje drogowe zaplanowane na lata 2007-2013

  • autostrada A1 - budowa na całej długości (Gdańsk - Toruń - Łódź - Piotrków Trybunalski - Częstochowa - Gliwice - Gorzyczki)
  • autostrada A2 - zakończenie budowy na odcinku Świecko - Poznań - Łódź - Warszawa (oraz odcinek węzeł "Konotopa" - węzeł "Puławska" jako droga ekspresowa S-2)
  • autostrada A4 - zakończenie budowy na odcinku granica państwa - Jędrzychowice - Krzyżowa - Legnica - Wrocław - Opole - Gliwice - Katowice - Kraków - Tarnów - Rzeszów; w 2013 roku odcinek Rzeszów - Korczowa - granica państwa będzie znajdował się w budowie
  • droga ekspresowa S3 -budowa na odcinku Szczecin - Parnica - Gorzów Wielkopolski - Zielona Góra - A4 (Legnica)
  • droga ekspresowa S5 - Nowe Marzy - Bydgoszcz - Żnin oraz Gniezno - Poznań
  • droga ekspresowa S7 - zakończenie budowy na odcinku Gdańsk - Elbląg - Olsztynek - Warszawa - Kielce - Jędrzejów i odcinku Lubień-Rabka
  • droga ekspresowa S8 - budowa odcinka Wrocław Psie Pole - Syców - autostrada A1 -  Piotrków Trybunalski - Warszawa - Ostrów Mazowiecka - Zambrów - Białystok i odcinka Białystok - Augustów - Budzisko, przy zwiększonych nakładach ze strony budżetu państwa na budowę tego odcinka
  • droga ekspresowa S17 - budowa na odcinku Warszawa Zakręt - Kurów - Lublin - Piaski
  • droga ekspresowa S19 - budowa na odcinku Międzyrzec Podlaski - Lublin - Nisko - Rzeszów; w 2013 roku odcinek Międzyrzec Podlaski - Białystok będzie znajdował się w budowie, a długość realizowanego odcinka będzie uzależniona od wielkości dostępnych środków
  • droga ekspresowa S69 - zakończenie budowy odcinka Bielsko Biała - Żywiec - Zwardoń.

W latach 2007 - 2013 zostanie zmodernizowanych także prawie 800 km linii kolejowych w sieci TEN-T. Ponadto w ramach PO "IiŚ" zostaną zrealizowane projekty związane z budową i przebudową infrastruktury kolei aglomeracyjnej oraz torów tramwajowych i sieci energetycznych, zakupy taboru szynowego i trolejbusowego. W ramach przyznanych Polsce środków finansowych w latach 2007-2013 zostanie wybudowany m.in. środkowy odcinek drugiej linii metra w Warszawie.

Wymienione inwestycje są projektem przeznaczonym do konsultacji społecznych i jak zapowiada sektor transportu mogą ulec zmianom w toku dalszych prac. "Lista została przygotowana przy założeniu, że kwota środków unijnych przeznaczonych na transport w PO " Infrastruktura i Środowisko" wzrośnie w wyniku podziału rezerwy programowej z 15,1 mld euro do 16,3 mld euro. Przy oczekiwanym przez MT dalszym zwiększeniu tej kwoty lista ta zostanie poszerzona o dodatkowe projekty" - informuje Ministerstwo Transportu.

Przeczytaj także:

Najwięcej dla sektora transportu (2006-09-06)

Więcej na remonty i przygotowania mniej na budowę (2006-08-23)

Drogi za 120 mld zł (2006-07-27)

Autostradowe harmonogramy (2006-07-12)

Stracona dekada autostrady A1 (2006-06-09)

 


Podobne wiadomości:

Najwięcej dla sektora transportu

Najwięcej dla sektora transportu

Polskie drogi 2006-09-06

Więcej na remonty i przygotowania mniej na budowę

Więcej na remonty i przygotowania mniej na...

Polskie drogi 2006-08-23

Komentuj:

rycho47 2010-01-10

Witam . Na odcinku A-1 Świerklany - Gorzyce pracowałem pół roku jako operator spycharki i mowienie o braku sprzetu to bzdura ! Problem "leży"w wykonywaniu prac ziemnych , organizacji i korzystaniu z niego . Astryjacy notorycznie zmieniali decyzje naszych inżynierów i kierowników ,co powodowało chaos.My umiemy budować .Np.A-4 Prądy - Nogawczyce .Pozdrawim .

~komol 2006-12-28

S3 nie jest realizowane , żeby powstrzymac rozbudowę portów Świnoujście - Szczecin. Transport z portów niemieckich, niemieckimi autostradami na południe Europy.To jest planowa gospodarka - podobnie z A2

~K 2006-11-28

Ciekawe dlaczego S10 nie weszla do harmonogramu jako priorytet? Czyzby dygnitarze z Wawki jezdzili do kurortow nadmorskich w okolice Wladyslawowa badz Krynicy? A do Szczecina im za daleko, do Poznania blizej, wiec A2 wystarczy... Kto nie jezdzil nigdy DK10 od Szczecina do Bydgoszczy/Torunia ten nie zrozumie, ze taka inwestycja jest potrzebna. Na szczescie czesciowo zaczela juz powstawac, od granic Szczecina do Motanca, a za niedlugo dojdzie do Stargardu Szczecinskiego, w Stargardzie ma isc obwodnica poludniowa... A co dalej ?

~Żuławiak 2006-11-12

"zakończenie S7" - cytuję fragment artykułu z nowedrogi.pl, (link to podobno Naruszenie) Remont 44 km DK7 na terenie woj. pomorskiego trwa od 2001 roku i zakończenie planuje się na koniec 2006. Daje to imponujące tempo niecałe 9 km/rok. Efektem modernizacji będzie nowa utwardzona nawierzchnia oraz mnóstwo szykan, świateł, lewoskrętów, etc. Nie wykorzystano okazji do zbudowania drugiej nitki tworzącej przyszłą S-7, lub też nie modernizowano odcinków w taki sposób, by drogę ekspresową zbudować w przyszłości. Kilkaset milionów euro wydano na odtworzenie standardu drogi, która była już przestarzała w latach 30. XX wieku (istniało już autostradowe obejście Elbląga). Olbrzymie koszty inwestycji, gigantyczne korki oraz kilkadziesiąt ofiar śmiertelnych zostało spowodowane organizacją remontu.

~xoxo 2006-11-08

W krajach suwerennych drogi z reguly buduje sie dla potrzeb obywateli by pobudzic rozwoj gospodarczy kraju , w Stanach wiekszosc mieszkancow ma co najwyzej 20 minut do najblizszego highway'u, w Chinach obecnie laczy sie wszystkie miasta powyzej 350 tys mieszkancow na wybrzezu , planuje sie wiecej , w RFN wszystkie miasta wieksze niz 50 tys sa polaczone autobahnami, u nas wedlug tych planow nie widac by 8 metrpolii polskich bylo w nowoczesnym systemie drogowym, czas myslenia jeszcze nie nadszedl, buduje sie glownie dla tranzytu miedzynarodowego zamiast wepchnac te tiry na kolej

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Wodorowy Lexus już za cztery lata
Wodorowy Lexus już za cztery lata
Brytyjskie źródła donoszą, powołując się na szefa europejskiego oddziału Lexusa, że już za cztery lata japoński producent zaoferuje klientom samochody elektryczne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi.