mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Transportowy model symulacyjny miasta Gdańska

Transportowy model symulacyjny miasta Gdańska

Jakie natężenie ruchu będzie w Gdańsku w 2015, 2025 i 2035 roku? I czemu właściwie służyć mają te prognozy? Powstał "Transportowy model symulacyjny miasta Gdańska" - narzędzie do wykonywania prognoz i analiz transportowych, pozwalających na nowoczesne planowanie i zarządzanie systemem transportowym.

Transportowy model symulacyjny miasta Gdańska
- To bardzo przydatne narzędzie, które ma pomóc analizować istniejące zjawiska i zachowania komunikacyjne mieszkańców, a przez to generować pomysły na planowanie i rozwój systemów i układów transportowych - podkreśla zastępca prezydenta Gdańska, ds. polityki przestrzennej, Wiesław Bielawski.

Transportowy model symulacyjny Gdańska (TMS) stworzony został przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współpracy z jednostkami miejskimi oraz konsultacji pracowników naukowych i drogowców z Politechniki Gdańskiej, Politechniki Krakowskiej, Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej oraz Biura Inżynierii Komunikacyjnej w Gdańsku.

TMS ma szerokie, praktyczne zastosowanie m.in. przy planowaniu systemów transportowych, projektowaniu układów transportowych, zarządzaniu systemami transportowymi, procesie wnioskowania o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej przy opracowywaniu analiz kosztów i korzyści dla projektów inwestycyjnych w sektorze transportu.

- Za pomocą opracowanego modelu istnieje możliwość zamodelowania wpływu nowych inwestycji drogowych na układ dróg lokalnych, np. budowa ulicy nowej Świętokrzyskiej spowoduje ok. 60% spadek natężenia ruchu na istniejącej ulicy Świętokrzyskiej. Analizy takie pomagają w wyborze wariantu rozwoju układu transportowego miasta, także w wymiarze lokalnym - tłumaczy Tomasz Budziszewski z Biura Rozwoju Gdańska.

Prezentowany model daje też możliwości oceny efektywności realizacji inwestycji w zakresie transportu zbiorowego. Dobrze obrazuje to rozwój sieci tramwajowej w dzielnicy Gdańsk Południe - każdy kolejny odcinek linii tramwajowej oddany do użytku podnosi efektywność (wzrost potoku pasażerskiego) sieci w tym rejonie. I tak w 2009 roku liczba pasażerów podróżujących w godzinie szczytu popołudniowego tramwajem w al. Armii Krajowej wynosiła ok. 900 pasażerów na jeden kierunek. Po uruchomieniu linii w al. V. Havla liczba ta wzrosła do ok. 1300 pasażerów na jeden kierunek w godzinie szczytu popołudniowego. Na podstawie modelu prognozuje się, że w roku 2025, w przypadku kontynuowania budowy układu linii tramwajowych w dzielnicy Gdańsk Południe, liczba ta może wzrosnąć do ok. 2200 pasażerów na jeden kierunek w godzinie szczytu popołudniowego

Podstawą do budowy TMS były kompleksowe badania ruchu wykonane w Gdańsku w 2009 roku. Wyniki badań stanowią bardzo bogatą bazę danych o zachowaniach transportowych mieszkańców Gdańska.

TMS zbudowano w oparciu o program Visum firmy PTV, który od kilku lat jest jednym z najpopularniejszych w Polsce oraz Europie narzędziem do modelowania zachowań transportowych mieszkańców i prognozowania ruchu.
Tematy w artykule: pomorskie Gdańsk

Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku gotowy. Kiedy pojadą nim kierowcy?

Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku gotowy....

Polskie drogi 2015-12-22

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport