mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Trudna droga do EURO 2012

Trudna droga do EURO 2012

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej to bez wątpienia jedno z największych sportowych wydarzeń na świecie. Dlatego w 2012 roku możemy spodziewać się historycznego wręcz szturmu kierowców-kibiców na polskich drogach. Tymczasem po „huraoptymistycznych” wizjach mamy dzisiaj opóźnienia w realizacji inwestycji drogowych. W ocenie NIK istnieje ryzyko, że z około 3 tys. km planowanych dróg ekspresowych i autostrad, związanych z przygotowaniami do organizacji EURO 2012, wykonanie około jednej trzeciej przed mistrzostwami może okazać się nierealne.

Trudna droga do EURO 2012

Głównym zamierzeniem w zakresie budowy dróg przed EURO 2012 jest stworzenie siatki połączeń pomiędzy miastami-gospodarzami oraz granicami państwa. Dlatego inwestycjami priorytetowymi ze względu na połączenie przez Niemcy (krajów Europy Środkowej i Zachodniej) ze wszystkimi miastami-gospodarzami EURO 2012 są autostrady i drogi ekspresowe.

  • Autostradzie A2 (Świecko-Poznań-Łódź-Warszawa - 450 km) brakuje do wybudowania około 250 km długości. Osiągnięcie tego celu do 2012 r. wydaje się możliwe - uważają eksperci UEFA. Wybór wykonawcy odcinka Stryków – Konotopa (Warszawa) planowany jest na wrzesień br. Rozpoczęcie prac nastąpi jesienią tego roku. Autostrada A2 na odcinku Stryków-Konotopa według założeń GDDKiA będzie gotowa w maju 2012 roku. Z kolei budowa 106 km odcinka do granicy z Niemcami ma rozpocząć się w wakacje br. – po zamknięciu finansowym. Jak zapewnia koncesjonariusz i wykonawca Autostrada Wielkopolska S.A. odcinek autostrady A-2 Nowy Tomyśl – Świecko zostanie oddany do użytku przed mistrzostwami. Jak będzie zobaczymy – terminy były bowiem już niejednokrotnie zmieniane.
  • Autostrada A4 (Zgorzelec-Legnica-Wrocław-Opole-Katowice-Kraków-Rzeszów-Korczowa -646 km) jest prawie ukończona  na odcinku od granicy niemieckiej do Krakowa (brakuje około 80 km do ukończenia). W drugim kwartale br. GDDKiA planuje dokonać wyboru wykonawcy odcinka A4 między Rzeszowem a Tarnowem.
  • Autostrada A1 jest najsłabiej rozwinięta, 400 km wciąż wymaga wybudowania. Ma ona strategiczne znaczenie głównie na odcinku pomiędzy Łodzią a Gdańskiem oraz w okolicach Katowic (połączenie z portem lotniczym). Niestety dopiero z końcem 2009 r. ma być ogłoszony przetarg na budowę autostrady A1 Toruń – Łódź. Także 60 km odcinek A1 na trasie Częstochowa – Pyrzowice nie powstanie na czas.
  • A8 - Autostradowa Obwodnica Wrocławia – ma kluczowe znaczenie dla Wrocławia. Prace już ruszyły i mają być zakończone przed mistrzostwami.


Nowe drogi ekspresowe są w trakcie budowy, niemniej jednak dostępność dróg łączących miasta nadal pozostawia wiele do życzenia, zwłaszcza jeżeli chodzi o połączenia z miastami – bazą noclegową lub miastami zagranicznymi. Z ustaleń kontroli NIK w Ministerstwie Infrastruktury wynika, że:

  • następujące projekty dróg ekspresowych planowo zostaną zrealizowane dopiero po czerwcu 2012 czyli w czasie turnieju EURO 2012 będą jeszcze w budowie: S 3- odcinek Nowa Sól – Legnica, S5-odcinek Rawicz – Wrocław, S7 – odcinki Koszwały – Elbląg, Napierki – Płońsk, Radom - Występa, Kielce – Kraków, S8 - odcinki Syców – A1(Łódź) oraz Wyszków – Białystok, S17 – odcinek Warszawa – Garwolin, S19 – odcinek Stobierna – Lutory? - Barwinek (razem 880 km);
  • projekty zagrożone dużym ryzykiem nieukończenia przed EURO 2012 to droga ekspresowa S5 na odcinkach Nowe Marzy – Bydgoszcz –Żnin – Gniezno oraz Poznań (w. Głuchowo)- Leszno (w Kaczkowo); razem 225 km.
W ocenie NIK, istnieje ryzyko, że z około trzech tys. km planowanych dróg ekspresowych i autostrad, związanych z przygotowaniami do organizacji EURO 2012, realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz oddziały GDDKiA, wykonanie około jednej trzeciej przed rozpoczęciem EURO 2012 może okazać się nierealne. Ryzyko niewykonania w planowanym terminie ww. zadań wynika w szczególności z późniejszego niż zakładano terminu wejścia w życie przepisów prawnych dotyczących ochrony środowiska oraz trudności w pozyskiwaniu terenów pod inwestycje komunikacyjne oraz odwołań i protestów oferentów prac projektowych i budowlanych, a także z trudności z pozyskaniem wykonawców robót budowlanych i braku źródeł lub gwarancji finansowych na realizację zadań. Eksperci ustalili, że według stanu na dzień 16 października 2008 r., spośród ujętych w harmonogramie 65 odcinków dróg, aż dla 39 (60%) nie uzyskano w zakładanym terminie (I – III kwartał 2008 r.) decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. W ponad połowie (23) odcinków przyczyną było niezłożenie do wojewodów wniosków w tej sprawie. Brak powyższych decyzji był powodem niezłożenia dla 14 odcinków dróg w planowanym terminie wniosków o decyzje o ustalenie lokalizacji drogi. Brak decyzji o lokalizacji drogi spowodował, że nie zostały nabyte przez GDDKiA żadne grunty pod budowę 40 odcinków dróg.


Obecnie w budowie i przebudowie jest ok. 720 km dróg, w tym 225 km autostrad, 250 km dróg ekspresowych i 90 km obwodnic, 155 km istniejącej sieci jest w przebudowie. Budowanych jest 12 odcinków autostrad (m.in. A1 Nowe Marzy – Toruń; A1 węzeł Sośnica, A1 Bełk - Świerklany, A4 Zgorzelec – Wykroty – Krzyżowa, A4 Kraków – Szarów), 22 odcinki dróg ekspresowych (m.in. S3 Szczecin (Klucz) – Pyrzyce, S7 Grójec – Białobrzegi). Na 2009 rok GDDKiA planuje uruchomić przetargi na budowę ponad 1000 km dróg. W pierwszym kwartale 2009 roku wystartowały przetargi na budowę m.in. autostrady A2 z Łodzi do Warszawy (91 km), autostrady A1 od Torunia do Kowala (64 km), budowę autostrady A4 z Jarosławia do granicy w Korczowej (46,8 km).

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Audi A8
Audi A8
Cena podstawowa już od: 376 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~As 2009-05-10

Jeśli chodzi o tą nitkę na A18 do remontu to jest właśnie prowadzony przetarg i będzie ta droga robiona w tym roku na 100%.

miki 2009-05-08

wrocław i A8 - robią i to pełną parą. Jestem spokojny o terminy. A18 - ja bym to zostawił już na sam koniec. Jeśli nawet dadzą ciała i nie zrobią nowej nitki od granicy, i tak ruch może tam iść spory. Wjeżdzający na Euro będą tak podekscytowani imprezą, że nawet nie zauważą że jadą po płytach pamietających jeszcze Adolfa. Wyjeżdzający zaś pojadą już nową nitką a ta przecież jest bardzo dobrej jakości. Szklanka do połowy pełna.

~p_brz 2009-05-07

^ smirnoff ^ masz racje, poniosly mnie emocje :) zmierzam tylko do tego, ze tak naprawde to ja mam w nosie cale to EURO, mieszkam w poludniowo zachodniej polsce i to tutaj jezdze do pracy, po dziecko do przedszkola czy na zakupy, na autostrady wjezdzam moze kilka razy w roku i to raczej dlatego interesuje mnie A4 i A18, pozostale jakby ciut mniej..

~smirnoff 2009-05-07

p_brz nie mówię, że wszystkie drogi są lepsze jak parę lat temu, ale wiele ma wyremontowaną nawierzchnie, nawet lepszą geometrię i jeździ się po nich o wiele lepiej ;)

~XXIV 2009-05-07

Lepsze choćby częściowe przekazanie tych dróg do ruchu niż "bezdroża" w dalszym ciągu. Coś mi się wydaje, że to jest tutaj zbytnio przesadzony lament, choć niejedno należałoby jeszcze poprawić w tym drogownictwie. Np. ta trasa A4 z Krakowa do Szarowa wzbudza jednak niemałe zastrzeżenia.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport