mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Trzy etapy żarskiej obwodnicy

Trzy etapy żarskiej obwodnicy

Budowa ostatniego - trzeciego - etapu obwodnicy miasta Żary została ukończona. Cała obwodnica liczy 28 km i łącznie kosztowała 11,8 mln EUR.

Trzy etapy żarskiej obwodnicy

Prace ostatniego, III etapu rozpoczęto w październiku 2004 roku. Wyzwaniem dla drogowców było gruntowne przebudowanie 19,4-metrowego mostu przez rzekę Żarkę.

Pierwszy etap obwodnicy miejscowości Żary stanowiła budowa odcinka drogi o długości 2,6 km - Trasa XXX-lecia w Żarach - w ciągu drogi krajowej nr 27, który został oddany do użytku w grudniu 1998 roku. Ten fragment powstającego obejścia odciążył ul. Okrzei oraz ul. Katowicką w Żarach o dużo gorszych parametrach technicznych i znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie zwartej zabudowy mieszkalnej.

Nowa droga miała jezdnię o szerokości 7 m i pobocza o szerokości 2 m, a dopuszczalne obciążenie określono na 100 kN/oś. Koszt inwestycji to ok. 2,5 mln EUR, z czego 1,6 mln pochodzi z budżetu, a 0,9 to środki z funduszu Phare.

Drugi etap żarskiej obwodnicy podzielony został na dwa zadania. Pierwsze to budowa odcinka obejścia Żar - stanowiącego kontynuację etapu I - o długości 4,12 km, biegnącego w ciągu drogi krajowej nr 27 od skrzyżowania z ulicą Serbską i Katowicką do skrzyżowania z ulicą Zielonogórską. Dodatkowymi elementami związanymi z tym zadaniem były: modernizacja ulicy Wapiennej w Żarach, jako drogi zbiorczej, długości 1,4 km oraz przełożenie drogi lokalnej o długości 0,157 km.

Odbioru robót dokonano w grudniu 2000 roku. Zadanie zrealizowano ze środków budżetowych oraz pozyskanych z funduszu Phare, łącznie na kwotę 1,95 mln EUR. Wykonawcą tego zadania, jak również etapu I, była firma BÖGL-BUD ze Szczecina.
Drugie zadanie to modernizacja drogi krajowej nr 27 na odcinku o długości ok. 19 km. Prace remontowe wykonała niemiecka firma Berger Bau, a koszt zadania wyniósł ok. 5,5 mln EUR, z czego 1,5 mln to środki pochodzące z funduszu Phare. Roboty odebrano w listopadzie 2000 roku.

Ostatni - III etap obejmował odcinek o długości 2,355 km, biegnący od ulicy Zielonogórskiej do ulicy Żagańskiej w Żarach, łączący drogę krajową nr 27 z drogą krajową nr 12. Cena ofertowa wykonawcy, tj. Przedsiębiorstwa Robót Drogowych LUBARTÓW S.A., wyniosła 1,87 mln EUR netto, w tym współfinansowanie Phare 1,34 mln EUR.
Oddany do użytku nowy odcinek ma jezdnię o szerokości 7 m, a pobocza 2,25 m. Obciążenie dopuszczalne to 115 kN/oś.

Wybudowanie ostatniego fragmentu obwodnicy spowodowało połączenie wszystkich dróg krajowych wchodzących do miasta, co wyeliminuje ruch tranzytowy przejeżdżający przez jego centrum. Na początku i na końcu trasy znajdują się pięciowylotowe ronda. Dzięki kompletnej obwodnicy połączone zostały drogi wyjazdowe do Żagania, Zielonej Góry, Lubska, do przejścia granicznego w Olszynie i Łęknicy. Obwodnica połączyła też wszystkie drogi krajowe wchodzące do miasta. Bez problemu można dojechać do strefy inwestycyjnej na lotnisku. Budowa obwodnicy służy również poprawie bezpieczeństwa ruchu na drogach w mieście oraz zahamowaniu dewastacji infrastruktury komunikacyjnej miasta.

Przeczytaj także:

A-18 nabiera kształtów (2005-12-02)

20 obwodnic za 770 mln złotych (2005-11-18)


Podobne wiadomości:

S3 Sulechów - Zielona Góra: podpisano umowę

S3 Sulechów - Zielona Góra: podpisano umowę

Polskie drogi 2016-02-23

Powstanie obwodnica Wałbrzycha

Powstanie obwodnica Wałbrzycha

Polskie drogi 2015-10-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką
Toyota pracuje nad wodorową ciężarówką
Japoński koncern rozpoczyna prace nad ciężarówką napędzaną ogniwami paliwowymi. Jest to kolejny pojazd Toyoty po autobusie FC Bus wykorzystujący innowacyjną technologię.