mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Trzy etapy żarskiej obwodnicy

Trzy etapy żarskiej obwodnicy

Budowa ostatniego - trzeciego - etapu obwodnicy miasta Żary została ukończona. Cała obwodnica liczy 28 km i łącznie kosztowała 11,8 mln EUR.

Trzy etapy żarskiej obwodnicy

Prace ostatniego, III etapu rozpoczęto w październiku 2004 roku. Wyzwaniem dla drogowców było gruntowne przebudowanie 19,4-metrowego mostu przez rzekę Żarkę.

Pierwszy etap obwodnicy miejscowości Żary stanowiła budowa odcinka drogi o długości 2,6 km - Trasa XXX-lecia w Żarach - w ciągu drogi krajowej nr 27, który został oddany do użytku w grudniu 1998 roku. Ten fragment powstającego obejścia odciążył ul. Okrzei oraz ul. Katowicką w Żarach o dużo gorszych parametrach technicznych i znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie zwartej zabudowy mieszkalnej.

Nowa droga miała jezdnię o szerokości 7 m i pobocza o szerokości 2 m, a dopuszczalne obciążenie określono na 100 kN/oś. Koszt inwestycji to ok. 2,5 mln EUR, z czego 1,6 mln pochodzi z budżetu, a 0,9 to środki z funduszu Phare.

Drugi etap żarskiej obwodnicy podzielony został na dwa zadania. Pierwsze to budowa odcinka obejścia Żar - stanowiącego kontynuację etapu I - o długości 4,12 km, biegnącego w ciągu drogi krajowej nr 27 od skrzyżowania z ulicą Serbską i Katowicką do skrzyżowania z ulicą Zielonogórską. Dodatkowymi elementami związanymi z tym zadaniem były: modernizacja ulicy Wapiennej w Żarach, jako drogi zbiorczej, długości 1,4 km oraz przełożenie drogi lokalnej o długości 0,157 km.

Odbioru robót dokonano w grudniu 2000 roku. Zadanie zrealizowano ze środków budżetowych oraz pozyskanych z funduszu Phare, łącznie na kwotę 1,95 mln EUR. Wykonawcą tego zadania, jak również etapu I, była firma BÖGL-BUD ze Szczecina.
Drugie zadanie to modernizacja drogi krajowej nr 27 na odcinku o długości ok. 19 km. Prace remontowe wykonała niemiecka firma Berger Bau, a koszt zadania wyniósł ok. 5,5 mln EUR, z czego 1,5 mln to środki pochodzące z funduszu Phare. Roboty odebrano w listopadzie 2000 roku.

Ostatni - III etap obejmował odcinek o długości 2,355 km, biegnący od ulicy Zielonogórskiej do ulicy Żagańskiej w Żarach, łączący drogę krajową nr 27 z drogą krajową nr 12. Cena ofertowa wykonawcy, tj. Przedsiębiorstwa Robót Drogowych LUBARTÓW S.A., wyniosła 1,87 mln EUR netto, w tym współfinansowanie Phare 1,34 mln EUR.
Oddany do użytku nowy odcinek ma jezdnię o szerokości 7 m, a pobocza 2,25 m. Obciążenie dopuszczalne to 115 kN/oś.

Wybudowanie ostatniego fragmentu obwodnicy spowodowało połączenie wszystkich dróg krajowych wchodzących do miasta, co wyeliminuje ruch tranzytowy przejeżdżający przez jego centrum. Na początku i na końcu trasy znajdują się pięciowylotowe ronda. Dzięki kompletnej obwodnicy połączone zostały drogi wyjazdowe do Żagania, Zielonej Góry, Lubska, do przejścia granicznego w Olszynie i Łęknicy. Obwodnica połączyła też wszystkie drogi krajowe wchodzące do miasta. Bez problemu można dojechać do strefy inwestycyjnej na lotnisku. Budowa obwodnicy służy również poprawie bezpieczeństwa ruchu na drogach w mieście oraz zahamowaniu dewastacji infrastruktury komunikacyjnej miasta.

Przeczytaj także:

A-18 nabiera kształtów (2005-12-02)

20 obwodnic za 770 mln złotych (2005-11-18)


Podobne wiadomości:

S3 Sulechów - Zielona Góra: podpisano umowę

S3 Sulechów - Zielona Góra: podpisano umowę

Polskie drogi 2016-02-23

Powstanie obwodnica Wałbrzycha

Powstanie obwodnica Wałbrzycha

Polskie drogi 2015-10-15

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport